• Katja76

Sardinen vs. Sicilien med småbarn?

Vi tänkte åka till Italien på bröllopsresa 1 vecka i mitten av september. Lillen (1,5 år då) ska följa med. Någon som vet vad som är barnvänligast, Sardinien eller Sicilien? Vi vill kunna bada, men också åka på utflykt och kolla på saker. Vad tycker ni?

• Svar på tråden Sardinen vs. Sicilien med småbarn?
  • cajsan

Jag tror faktiskt inte att det ska vara någon större skillnad mellan södra och nordvästra Sardinien. Så stor är inte ön! Vattnet brukar oxå vara varmt ganska långt in på hösten. Olbia ligger på östkusten och Cagliari på södra sidan. Har bara varit och kört runt lite runt Costa Esmeralda, mest för att spana på lyxyachterna! En massa rikingar brukar ha sina semestrar där! Till Alghero kan du åka med Fritidsresor, direkt från Sthlm. (fast du kanske inte bor där?!) Till de andra ställena är det mellanlandning (vad jag vet iaf!)

• Katja76

Jag bor i Tyskland och efter att ha kollat lite i internet inser jag att svenskar och tyskar inte alls åker till samma ställen på Sardinien. Alla flyg jag hittat flyger till Olbia eller Cagliari, inte till Alghero. Hittar faktiskt inga anbud eller hotell alls i Alghero med tyska bolag. Hm... Skumt! Frågan är var man ska bo då? Är det någon som bott i närheten av dessa flygplatser och kan tipsa om hotell i så fall?

• lenaelena

Östra sidan är lyx-sidan" på Sardinien.
    "Vanliga" turister brukar väl ofta hålla till på den västra sidan av ön.
    Oavsett flygplats är ju avstånden inte jättestora.
    Ett alternativ är att bo på en italiensk bondgård "agriturismo" (och äta helstekt spädgris).
    Jag tror att västkusten söder om Alghero är lugnare än den norr om Alghero.
    Två länkar:
    www.hotelsinsardinia.it/
    www.sardinia.net/agritur/de/index.htm

• Katja76

Tack för länkarna!
    Jag har tyvärr insett att de tyska resebolagen bara har resor till östra och södra Sardinien. Visst kan vi boka hotell och flyg separat och sen hyra bil, men det hela blir ju bra mycket dyrare då... Någon annan som har bott på östra sidan och har några tips?

• cajsan

Finns inte TUI i tyskland? Det är ju dom som äger Fritidsresor (dom som har boende i Alghero!) Fast du har kanske kollat igenom allt!

• lenaelena

Nog borde det väl finnas charter från Tyskland till Sardinien???

Hittade detta (flighter):

Flights from Germany to Sardinia:

Berlin to Olbia - HLX, EasyJet (www.easyjet.com)

Cologne to Olbia - HLX (www.hlx.com/en)

Frankfurt to Alghero - Ryanair (www.ryanair.com)

Frankfurt to Cagliari - Air One (www.flyairone.it/en)

Hannover to Olbia - HLX (www.hlx.com/en)

Stuttgart to Olbia HLX (www.hlx.com/en)

Munich to Olbia HLX (www.hlx.com/en)

• Katja76

God Morgon,

tack vad gulliga ni är som kollat

TUI finns, men de har inga resor till Alghero, bara till öst- och sydkusten.

Ja, alltså charterflyg finns ju till de ställen ovan, men inte till Alghero. Med Ryanair vill vi inte flyga eftersom flygplatsen ligger för långt bort.

• lenaelena

Det är 8 km från flygplatsen Fertilia utanför Alghero. Det går ju fort om det inte är högsäsong och mycket trafik. Ryanair flög till Alghero från Frankfurt, om jag inte minns fel.
    Vi bodde på lgh-hotell Picale, och det var helt ok,Via Lido 69, Alghero,tel +39-079 98 62 80.

• Katja76

Vad jag menade var att Ryanairs flygplats i Tyskland (Frankfurt-Hahn)ligger för långt ifrån den stad där vi bor

Vi ska till en resebyrå imorgon igen och hoppas vi får en bättre försäljare denna gången!

• Katja76

Hej igen!

Ville bara säga att vi äntligen bokat resan nu - till Sicilien! Jag hittade inga prisvärda hotell på Sardinien eftersom nästan all låg i Costa Smeralda. Sicilien var dock inte heller billigt, vi betalar sammanlagt 520 Euro (ca 5000 kr) för 1 vecka på 4-stjärnigt hotell i Giardini Naxos. Är det ett okej pris? Det är ett familjehotell med massor av aktiviteter för lillen, så det blir nog bra Vi åker 19-26 september, då borde det väl fortfarande vara bra väder eller? Det ska bli såååå härligt!

• lenaelena

Naxos är bra för småbarn, och det blir inte allt för hett i september.
    Gör besök även i Taormina (både på dagen och kvällen), och besök Syrakusa och Etna också förståss. Ni får det säkert jättehärligt! Sardinien finns ju kvar på kartan!

• 2007 på väg

Ang Syrakusa på Sicilien:

Jag tog en utflykt dit m tåg från Catania, och det var gräsligt!!! Det enda som var värt att se var den lilla "gamla stan" ute på en udde. Men så fint var det inte. Taormina och Castelmola är oerhört mycket bättre!

Svar på tråden Sardinen vs. Sicilien med småbarn?