• Sanna Panna

Valfri klädsel - missuppfattning??

Vi ska ha ett rätt enkelt bröllop, dvs utan middag och fest utan bara kaffe och tårta efter vigseln. Det kommer vara ett kyrkbröllop där jag har klänning med släp och mannen har kostym m väst o plastrong så i den aspekten är det kanske inte "enkelt".

Har skrivit Klädsel: Valfri i inbjudan, av den anledningen att vi egentligen inte har några som helst krav på hur man är klädd. Trivs man bäst i jeans och t-shirt får man komma i det, oss gör det inget. De flesta kommer väl klä upp sig lite lagom ändå, dvs sätta på sig kavaj, kjol/finbyxor el dyl men jag undrar ändå om det finns risk att klädkoden missuppfattas? Eller att de blir förvirrade när de faktiskt får välja helt själva ("klär jag upp mig för mycket nu?", "är jag inte tillräckligt uppklädd?" osv). Funderade först på att skriva "sommarfin" men känner ändå att "valfri" är bäst för oss, vi vill att folk kommer och trivs som de är.

• Svar på tråden Valfri klädsel - missuppfattning??
  • Lucia05

Blir de alldeles för förvirrade så hör väl gästerna av sig? Många tycker nog bara det är skönt med bröllop där klädkoden inte är alltför "sträng". :D

• hemligt2007

Att man skriver vilken klädkod man ska ha på bröllopet är ju mest för gästernas skulle, just för att de inte ska känna sig "för" fin eller motsatsen. Samt att man inte ska känna sig "konstig" i klädseln.

Men nog tycker jag att man kan skriva Klädsel: Valfri.... gästerna ringer väl om de inte förstår hur ni menar. ;)

• Fru Cinderella

Jag tyckte om sommarfin som klädkod riktigt mycket. Kanske lånar den en aning om det är ok.

• Loppan75

Jag tycker att klädkod ska stå i inbjudan. Men man kanske kan skriva något annat än "kavaj". Åtminstone speca vad ni menar med "sommarfin". Klädkoden ska stå där för gästernas skull. Annars kommer några i uppvikta jeans och skäms över det, och några kommer i mörk kostym och känner sig överklädda.

• drömbrud

Håller med loppan. Lika bra att ribban är satt så ingen känner sig obekväm...Mörkkostym är bra. Enkelt...

• talvi

Håller med ovanstående. Känner mig fruktansvärt obekväm om jag är över- eller underklädd. Kavaj är väl ganska avslappnat enligt min uppfattning och då behöver man inte bli förvirrad. Hjälp dina gäster!

• Ellte

Jag tycker också alltid att det är svårt att välja "finhetsgrad" på kläder innan jag går bort. Lättolkade klädkoder är underbart!

• Tant Pernilla

Fast om inte brudparet har nåt emot att man kommer i jeans om man vill det, så behöver ju inte heller någon skämmas att de kommer så.

Min erfarenhet är att de som kommer för "slarvigt" klädda sällan är de som bekymrar sig över klädkoder i alla fall. Skriv ni Valfri om det är så ni verkligen vill ha det.

Svar på tråden Valfri klädsel - missuppfattning??