Brudvals-Av längtan till dig?
Kan man ha "Av längtan till dig" som brudvals?
/En som inte kan takten än
Kan man ha "Av längtan till dig" som brudvals?
/En som inte kan takten än
Någon annan kan väl dansa vals? OCH har hört Av längtan till dig?
Ja, som musiker kan jag säga att det skulle nog gå, kanske om man tummar lite på tempot. Allra säkrast på att det skulle bli bra skulle man nog vara om man spelade den instrumentalt, då ev sångare inte behöver oroa sig för att ett ev. nytt tempo skulle bli o-organiskt med sångandning, osv. Men takten är ju i alla fall den rätta!
Så, låt ett instrument (tvärflöjt, eller fiol kanske) spela melodin. Det skulle dessutom bli väldigt vackert
Jag har faktskt tänkt på det samma. Jag och min blivande provdansa till den och det går! Fast man kommer lite lättare ur takt än vid vanlig vals för musiken avslöjar inte lika lätt när man ska ta steg. Om du förstår...
Kan ju tillägga att vi är INTE vana valsdansare :)
Mitt omusikaliska öra tyckte väl att det borde fungera-då var jag inte helt ute och cyklade iaf? Har ni andra förslag på brudvals annars?
Jag tycker det är en jätte fin låt. Vi hade den som brudvals när vi gifte oss och jag kan tala om att det gick jätte bra att dansa till den när vi övade hemma innan bröllopet. Dock gick det mindre bra på själva bröllopet pga att min make blev lite nervös och började räkna 4-takt istället Men vad gör det en sån underbar dag..
Hej!
Av längtan till dig blir säkert mycket bra att dansa till. Jag tror att det måste bero på vilka instrument som spelar. Om man har ett soft jazzband med trummor och bas kan det nog bli jättesvängigt. Det blir säkert svängigt även med nyckelharpa, bas och fiol eller liknande, men då blir det mer folkmusikprägel på det. Bara man har duktiga musiker så ska det väl ordna sig!
Vi skall inte dansa vals alls- min blivande man har nämligen ingen taktkänsla i kroppen - Vi tar en tryckare istället!
Tack för Era svar!Måste vara maffigt att ha riktigt duktiga musiker som tar hand om den.
Men om man inte har musiker som spelar då? Hur blir den att dansa till då-med en spelande DJ? Som den är liksom?Blir det alldeles för mycket folkmusik över det då?
Jag har letat fler låtar som man kan ha till bröllopsvals:
"perfekt day" med pavarotti och lue reed
Drömmen om Elin
Brudvals
Ledmotivet ur Tschaikovskys Törnrosa
Lovin U, Alicia Keys
If I Ain't Got You, Alicia Keys
Three Times a Lady, Lionel Richie
If You Don't Know Me By Now
Nothing Else Matters
Du är min man, Helene sjöholm
Där gullvivan blommar
(Grymlings)
Av längtan till dig
(Åsa Jinder)
Ta mig till havet
(Peter Lundblad)
Visa vid vindens ängar
(Mats Paulson)
Dansen på Sunnanö
Vals på Ängön
Calle Schewens vals
Sjösala vals
Maj på Malö
Brudvals
(Evert Taube)
Brudvals från hagen
(Stefan Andersson)
Queen of my heart
(Westlife)
Thats amore
(Dean Martin & Frank Sinatra)
Midsommarvals
(Emil Sigfridsson)
Födelsedagsvals till Mona
(Benny Andersson)
Serenade to spring
Nocturne
(Secret garden)
Vals i cement
(Peter LeMarc)
Oj! Tack för att du delar med dig!
Varsågod!
Vi har också planer på att ha "Av längtan till dig" som bröllopsvals. Den är så fruktansvärt vacker.
Men jag har lite fler alternativ som jag vill lyssna igenom först.
Hej
Jag kan säga så här - det finns olika sorters vals. Modern vals (tävlings), gammelvals (tjo!) och wienervals samt stilla vals. That's amore till exempel är wienervals och inget att satsa på om man är ovan!!! Stilla vals, typ Three times a lady, klarar nästan alla, det är lättast. Det skulle funka bra till Av längtan till dig också. Och Du är min man är tyvärr ingen vals utan en foxtrot. Lycka till!