Inlägg från: emsipemsi |Visa alla inlägg
  • emsipemsi

erfarenheter med jättenattljusolja vid hormonfinnar?

Jag tror att man kan använda den både utvärtes och invärtes.

På shenet finns det lite information:
    www.shenet.se/ravaror/nattljusolja.html

Zozo, att smörja in sig med/använda vegetabiliska oljor som kosttillskott är knappast "farligt". Det värsta som händer är att det inte funkar. Det är inte ett läkemedel, snarare ett "friskvårdsmedel". Jättenattljusolja är rik på essentiella oljor, som vi måste inta oralt eller via huden.

• emsipemsi

Jag anser inte heller att man ska experimentera med läkemedel. Men att prova tillföra essentiella fettsyror till kosten om man i övrigt äter en kost fattig på just de fettsyrorna kan vara ett steg på väg till en finare hy!

Nippon, köp nattljusolja på flaska och använd som ansiktsolja till kvället t.ex. istället. Om det är oljan som har gjort din hy fin, kan detta vara ett sätt att komma undan magondat (är du känslig för fet mat i övrigt?).. Nattljusolja kan man t.ex. köpa på moonsun i Gamla stan, eller via Crearome (www.crearome.se) eller dess återförsäljare.

• emsipemsi

Du kan alltid ringa och fråga, nippon. De är trevliga på kundtjänsten. Men jag kan inte tänka mig att det är dumt att använda ren nattljusolja under sin vanliga kräm. Särskilt som du fick så god effekt av den.

Jag har själv inte provat nattljusolja, men ibland kan man känna sig fet i hyn av att använda olja, men jag har kommit på att tar jag bara någon droppe olja och späder med någon droppe ansiktsvatten, blir det lättare att smörja ett riktigt tunt lager. Till sånt använder jag hydrolaten som finns hos Crearome, som även de kan anpassas efter hudtyp (tex. salvia-blomörtvattnet om man har finn-benägen hy).

Men alla är olika, och för dig kanske det passar bättre att inte göra så? Svårt att veta innan man har provat!

• emsipemsi

Tillägg till nippon - för dig kanske det räcker med nattljusolja enbart, och ingen nattkräm?

Vissa kvällar tycker jag jag behöver både olja och kräm, andra kvällar enbart det ena eller det andra (eller så tar jag bort alltihop efter ett tag med hydrolat, när huden "sugit åt" sig, det kan ibland kännas minst lika skönt det).

• emsipemsi

Jag tror inte att p-pillereffekten avtar när du äter/smörjer dig med vegetabiliska oljor.

F.ö. står det väl på bipacksedeln vilka läkemedel som slår ut p-pillereffekten?

Svar på tråden erfarenheter med jättenattljusolja vid hormonfinnar?