Använda egna diamanter i ny ring?
Undrar om någon känner till om man kan lämna in egna smycken med diamanter hos guldsmeden när man ska få sin ring tillverkad? Och använda dem i den nya ringen?
Undrar om någon känner till om man kan lämna in egna smycken med diamanter hos guldsmeden när man ska få sin ring tillverkad? Och använda dem i den nya ringen?
Åh vilken bra idé, det måste jag fråga någon om. (Vem?) Fick ärva världens fulaste ring, fascinerande ful faktiskt, den är i guld med en liten diamant. Skulle ju bli utmärkt om det gick att fixa om!
Så kommer vi att göra! Vet dock att inte alla guldsmeder/juvelerare tar emot egna stenar, vad det sen beror på vet jag inte riktigt. Men hör runt lite så hittar du nog någon. Lycka till!
Kaplans i Stockholm gör det! Vad jag har hört så har de bra priser också. De tar dessutom hand om guldet i din "fula ärvda" ring och så får du 85 kr grammet som du kan använda som delbetalning.
Låter ju bra. Tack för det tipset.
Jag ska göra så! Jag ska ta diamanten från min farmors förlovningsring å sätta i min vigselring!
Glömde skriva att jag ska göra det hos guldhuset bronsil i munktorp ( västmanland)
Jag hade tänkt göra det.. men mina stenar var av för "dålig" kvalité för att guldsmeden ville ta emot dem + att vissa kan gnälla över att det blir för mycket jobb att först plocka ur den gamla stenen och sedan fatta in den i en ny ring, men en del ser det inte som ett problem utan gör det gladerligen om det är bra kvalité på stenarna.
Kolla med olika guldsmeder vad dom säger och jämför priser. Vissa är dyrare än andra på samma jobb.
Yllo: Vilken kvalitét har du på dina stenar? "Vår" guldsmed frågade inte ens efter kvalitén på stenarna (har inte lämnat in dem än, bara varit och konsulterat). Nu blev jag lite orolig....
Jag har också gjort så med en diamant från min blivande svärmor, tillsammans med guld från min pappas fasters vigselring.
Det var ganska svårt att hitta någon som gör detta men jag lyckades tillslut. Jag hade gått till varenda "liten" butik men slutade faktiskt hos "Din Guldsmed". Kanonbra! Och den blev precis som jag ville ha den.
FruL2B - Det första "min" guldsmed gjorde var att slita fram luppen och granska stenarna när jag tog fram ringen med stenarna som jag tänkt använda.. Hon informerade mig raskt om att de små inte var värda jobbet att ta ur ringen, då dom hade så dålig slipning att hon inte ens skulle kalla dom briljanter.. och den stora stenen på 0,15 carat var en piké 2 (om det var TW eller W eller ännu sämre sa hon inte).. Summan av kardemumman var i alla fall att hon ansåg att stenarna var för "dåliga" för att ens lägga ner arbete på att ta ur den gamla infattningen och fatta in i den nya ringen
Nåja.. vi hittade en annan guldsmed som kunde fixa fram mycket mycket bättre stenar och till ett otroligt bra pris! Så nu blir det 0,49 carat River VVS i ringen istället
Mina är princesslipade på 0,35 carat. Undrar om det duger?
Yllo: Tack för ditt svar! Vilken knepig guldsmed ni träffade på, tur att ni hittade en bättre (o trevligare kanske?).
Jag har 10 st stenar på mellan 0,09-0,13 ct och de flesta är TW/vs, några TW/si så jag hoppas att de accepteras, annars får jag väl förklara att stenarna har ett stort affektionsvärde för mig och hoppas på att guldsmeden förstår.
River vvs låter ju inte helt fel, kommer att gnistra fint på ringfingret !
FruL2B
Dom stenarna borde dom helt klart acceptera
Jag hade en annan diamantring på mig den dagen jag träffade första guldsmeden, den stenen (0,15 carat ungefär, kanske lite mer) är en TW FL och den ville hon gärna ta, fast jag vill inte slakta den ringen för att få en sten...
River glittrar verkligen fint.. längtar så att den nya guldsmeden ska ringa och säga att ringen är klar!!