• M.G

Jag behöver era åsikter

Jag har börjat äta Medelhavskost vilket har resulterat i att jag gått ner några kilon. Från början vägde jag 72kg och hade ca 91 eller 93cm i midjemått (minns inte riktigt). Jag har haft grav.diabetes och äggvita i urinen när jag var gravid + alla mina mor/far föräldrar har/har haft åldersdiabetes. Därför känner jag verkligen att jag vill dra ner på alla snabba kolhydrater så gott det går. Allt jag går upp lägger sig runt midjan på mig och valkar på ryggen. Jag har gått ner till ca 69kg (är 179cm lång)och nu är mitt midjemått 89cm. Jag känner mig jätte nöjd med mig själv men jag var hos en släkting och skulle dricka kaffe. Jag ville inte ha en macka för att jag nyss hade ätit, druckit kaffe + en muffins som varken innehåller socker eller mjöl och då fick jag minsan veta att det hade gått alldelens för långt och det var fler som tyckte att jag blivit alldeles för smal. Man måste kunna unna sig ibland. Jag sa att jag äter ju inte mindre, jag äter rätt sorts mat, man går ju inte ner hur mycket som helst heller när man äter rätt kost. Jag frågade om hon tyckte att jag skulle äta en massa vetemjöl och socker så jag gick upp, för det är ju det jag förändrat....fattar egentligen inte hur hon menade. Visst är det sjukt att man ska måsta äta sånt som enbart kan skada kroppen, finns absolut ingen näring i det. Eller är det jag som är sjuk? Om jag väljer det och mår bra av det är det fel?
    Jag kan ta en kaka eller bulle någon gång, det måste man nog för att det inte ska bli tråkigt, men det kan då aldrig vara positivt på annat sätt än för det sociala eller vad man ska säga.

Jag blev så fruktansvärt ledsen av detta påhopp.

• Svar på tråden Jag behöver era åsikter
  • Pellesmatte

Jag tycker att du ska gå till en dietist och vädra dina åsikter. Sen när dina vänner kommer oombedda med syrliga kommentarer kan du kontra med att "min dietist säger".....
    Du har varit jätteduktig....power to you!!!

• lolabe

Äsch, bry dig inte om sådana, de är bara avundsjuka!

• SYL

tror axa de ar avis, 179 cm o 69kg later inte som ngn benget utan snarare normalt.
    fortsatt som du gor!

• Ellte

Så länge du har koll på att du faktiskt inte ÄR för smal (69kg till 179cm är ju bra enligt BMI) så strunt i dem!

Jag har upplevt precis samma sak och då är mitt BMI ändå fortfarande precis i överkant på "normalvikt". Massvis med kommentarer om att "Nu får du väl ge dig" eller "Snart är det ju ingen Linda kvar" och man står där som ett fån...

Jag har dock märkt att det faktiskt hjälper med fakta (t.ex "Mitt BMI ligger på 21,5 vilket är precis mitt i normalviktsspannet") eller att svara med en fråga (t.ex "Har du funderat på VARFÖR du så gärna vill att jag ska äta onyttiga saker?")

Självklart måste man kunna unna sig ibland, annars blir man för fanatisk, MEN man väljer SJÄLV när och vad!

Hoppas det kan hjälpa dig också! Bra jobbat och var stolt och nöjd!

• Ellte

Och de där blinkisarna SKA vara varsin slutparentes...

• M.G

Tack för era åsikter!
    Jag vet inte varför jag blev så fruktansvärt ledsen och upprörd, men det kändes inte som hon ville mig väl när hon kastade ur sig det. Hon höjde på rösten...hade hon sagt det på ett vänligt sätt hade jag nog tagit det annorlunda. Dessutom var min 9-åriga dotter med och jag försöker lära henne hur viktigt det är att äta rätt sorts mat. Jag gillar inte när folk pratar om banting i barnens närvaro, så det blev liksom droppen på det hela.

Jag tycker inte heller att jag ser ut som någon benget (tycker inte min man heller). Var går gränsen för att vara för smal? Är det under 20 eller?
    Problemet när man går ner i vikt är ju att kläderna speciellt byxorna just nu, är förstora och då ser det värre ut.
    Jag äter ju t.o.m mer nu än jag gjorde förr.
    Själv har hon tidigare berättat att man ska ha 80cm runt midjan, över det är skadligt för hälsan.

• lolabe

Tror att man räknar att normalvikt för kvinnor ligger mellan BMI 19 och 25.

Jag tycker att du är duktig som äter nyttigt och försöker lära din dotter detsamma.

Svar på tråden Jag behöver era åsikter