• Fröken Tärna

Blir man avtrubbad av P-piller?

Har en liten fundering kring p-piller. Jag har ju hört om alla bieffekter som folk drabbas av efter att ha provat p-piller. Jag har förstått det som att dessa bieffekter uppkommer mer eller mindre på en gång.

Jag har ätit piller i 10 år och de senaste åren tycker jag att sexlusten har försvunnit och jag känner mig lite avtrubbad på många plan. Kan detta ha att göra med p-pillren? Det slog mig nyss att det kunde vara en tänkbar anledning men jag vet ju inte om det är normalt att effekterna uppkommer så långt efteråt.

Någon som har erfarenhet av detta? Tycker att det känns emnklare att få svar ur "verkliga livet" än att gå till gyn direkt.

• Svar på tråden Blir man avtrubbad av P-piller?
  • Juni-flickan

Har samma problem här. Nu sist när jag skulle fixa nytt recept på p-piller så diskuterade jag detta med barnmorskan. Vi diskuterade också andra preventivmedel.
    Till slut kom vi fram till att jag ska byta p-pillersort. För de olika sorterna innehåller ju olika mycket kvinnligt och manligt hormon. Så istället för jättemycket mer av det ena hormonet (kommer inte ihåg vilken) så bytte vi så det skulle vara mest av det andra hormonet istället. Så nu har jag trionetta sedan några år tillbaka, men om någon månad så övergår jag till Desolett istället. (Som jag faktiskt hade för ännu fler år sedan)

Så sen ska vi se om man blir lite piggare i sänghalmen ;)

• tattar-Emma

Jag har provat tre sorters p-piller. Även om de var olika bra så fick jag nån form av biverkningar av alla. Jag tycker inte längre det är värt att tricksa med det där, föredrar att vara au naturelle i kropp och knopp :D. (bortsett från min vän kopparspiralen då, men det är bara häftigt med metall i kroppen, det är lite cyborg ;) )

• Pråppen

Åh, detta har jag också gått och funderat på sista tiden. Jag har p-stav, och har haft sån i 5 år nu, är inne på stav nummer 2.

Sexlusten är obefintlig, och jag känner mig också avtrubbad. Även om jag är på bra humör och mår bra så är jag aldrig riktigt glad, eller aldrig riktigt arg eller ledsen. Alla känslor blir lite slätstrukna på något sätt....

När jag åt p-piller (har provat en massa sorter) så var jag mer irriterad och ledsen, så på det sättet är p-staven bättre. Jag mår i alla fall inte dåligt...

Jag funderar nu på kopparspiral, men tvekar eftersom jag blödde som en gris när jag hade mens innan jag började med p-piller och senare p-staven. Kondom är inget alternativ eftersom jag får klåda av dem. Varför finns det inte p-piller för män.....

• tattar-Emma

Pråppen - Spiral och cyclo-f kanske är ett alternativ?

• LAMadde

Jag har atit p-piller i ca 7 ar.
    Jag har alrig markt av nagra biverkningar, tills jag borjade disskutera piller men mina kompisar.

En kompis, som varit deprimerad under ca 2ars tid (gatt hos psykolog och atit lyckopiller for det), och inte haft varken livslust eller sexlust gav upp sina p-piller for nagra manader sedan. Och hon ar en helt ny manniska. Hon ar gladare, har gatt ner i vikt, har sexlust som aldrig forr..

Jag har ocksa varit nere i mina svackor, men aldrig trott de vari pga mina p-piller. Samt att min sexlust senaste aret sjunkit rejalt. Plus att jag innan jag borjade me pillrena gick ner ca. 25kg i vikt. Samma manad jag borjade med pillrena sa va de STOPP. Och nu ar jag fast pa den vikt jag kom ner till. Jag vill skala av ca. 5-10kilo, och det verkar omojligt. Well, jag gav upp mina piller forra manaden. Och jag kanner mig.. annorlunda. Jag har gatt ner i vikt, ja. Jag ar gladare, ja. Jag har mer sexlust, ja. Om det beror pa mina piller? Troligen.

Jag ar i ett fast forhallande, men kanner att jag inte vill proppa mig full med hormoner langre. Jag kommer ta en paus, kora med kondom i nagra manader och om ja kanner att det ar vart de sa kommer jag borja knapra p-pillrena igen.

• Pråppen

tattar-Emma

Jo, det är ett alternativ. Men jag tycker det känns lite läskigt med cyklo-f. Jag är rädd att få blodpropp av det. Det borde ju påverka fler saker i kroppen än bara mensen... Fast det kanske inte är farligare än p-stav eller p-piller?

• tattar-Emma

Det påverkar ju blodet, så det är klart att det blir ökad risk för blodpropp, iaf om du har anlaget i släkten. Men det är ju inte som p-piller, som påverkar hormonerna så man typ hamnar i en andra pubertet ;)

• Fröken Tärna

vad är cyclo-f? Och hur används det i kombination med spiral?
    Kopparspiral då eller? Det är det alternativet som känns vettigast för mig.

• tattar-Emma

Cyclo-F är ett medel som gör att blodet koagulerar snabbare. Som jag har fattat det gör spiralen (kopparspiralen) så att de små sår som uppstår vid mensen har lite svårare att läka. Delar av blodet är alltså inte mensblod utan blod-blod.

Men jag vill inte svära på nåt av detta, bättre att du kollar med en barnmorska eller så.

Jag har alltså kopparspiral och får lite mer blödningar, men det är värt det. Då hade jag iofs inte så farligt mycket från början.

• Fröken Tärna

tattar-Emma,
    tack för svaret. har försökt Googla cyclo-F men jag hittar ingen info som berör kombinationen med koparspiral. Så det är tura tt du har koll
    Dock verkar det vara något blodhämmande så det verkar ju vettigt.
    Bra att ha lite kött på benen då jag går till barnmorskan.

• geting

Jag använde desolett som tonåring, gick upp i vikt och fick ett vansinneshumör. Provade ett annat (trestegsvariant) några år senare. Det fungerade bättre, men när jag slutade kände jag även då som att stiga ut ur ett skal. De första "riktiga" ägglossningarna som jag hade efter jag slutat med pillrena var dessutom något av det mest upphetsade jag varit med om. Det var så tydligt att sexlusten kommit tillbaka!

• Fröken Tärna

är det stor skillnad i hormonmängd i P-piller och hormonspiral? Kanske kan jag inte räkna med ett lyft i humöret om jag byter till hormonspiral? Någon som märkt en skillnad mellan dessa två metoder?

• tattar-Emma

Fröken Tärna

P-piller har två hormon, och hormonspiral bara ett, precis som minipiller. Hormonspiral ska vara mildare mot kropp och sinne eftersom den verkar lokalt och inte forslar runt hormonerna i blodet så som minipiller gör. Men det finns fortfarande risk för humörsvängningar osv, för det är samma hormon.

Svar på tråden Blir man avtrubbad av P-piller?