• Fröken Tärna

Blir man avtrubbad av P-piller?

Har en liten fundering kring p-piller. Jag har ju hört om alla bieffekter som folk drabbas av efter att ha provat p-piller. Jag har förstått det som att dessa bieffekter uppkommer mer eller mindre på en gång.

Jag har ätit piller i 10 år och de senaste åren tycker jag att sexlusten har försvunnit och jag känner mig lite avtrubbad på många plan. Kan detta ha att göra med p-pillren? Det slog mig nyss att det kunde vara en tänkbar anledning men jag vet ju inte om det är normalt att effekterna uppkommer så långt efteråt.

Någon som har erfarenhet av detta? Tycker att det känns emnklare att få svar ur "verkliga livet" än att gå till gyn direkt.

• Svar på tråden Blir man avtrubbad av P-piller?
  • Lady Marmelade

Så som det har funkat på mig har jag inte alltid fått biverkningarna på en gång. Jag har haft lite olika biverkningar som har kommit och gått under alla de åren jag har andvänt mig av p-piller. Jag tror att dina besvär kan mycket väl ha uppkommit även om du har andvänt p-piller ett tag (flera år).

• elni

när jag började med piller fick jag veta av barnmorskan att biverkningar som man kunde få, inte alla dock, var bland annat mindre sexlust. Jag har själv inte fått mindre lust däremot har jag svårare att få orgasm än innan.

• Fröken Tärna

Tack för era svar. Ska kolla den gamla tråden, tack Lovelina för att du bifogade den.

Det verkar dock som om dom flesta biverkningarna involverar sexlusten. Och hur den har påverkats har jag ingen aning, kan ju knappast jämföra min nuvarande sexlust med den jag hade som 17åring, när jag började med pillren.

Någon som varit med om att p-pillren bidragit till nedstämdhet? Jag inbillar mig nämligen att jag periodvis inte känner den glädje jag "borde" känna, då jag ändå är en väldigt glad tös. Ungefär som om jag vet att jag är glad men jag känner det inte... Förstår ni vad jag menar? Vore skönt om man kunde härröra detta på p-pillren, i så fall är ju lösningen lätt.

Men samtidigt så vill jag inte sluta på prov för att se vad som händer, tror att jag stökar till mensen lite för mycket då...

• elni

jag har även märkt att när jag har mens så blir jag mer irriterad nu än när jag inte använde p-piller...inte så kul det heller grrr!

• Fröken Tärna

Elni, Du blir mer irriterad när du använder p-piller? Mysko... Läskigt egentligen hur hormonerna påverkar oss

• elni

ja, alltså vad gäller pms-besvär så var jag inte så farligt lättirriterad innan jag började me pillerna (men blev varnad av barnmorskan. en av alla biverkningar antar jag).

• tattar-Emma

Jag blev ledsen, tappade sexlust och fick ffa ont vid sex, kände inga riktiga toppar i humöret (däremot dalar) och lite andra konstigheter.

Att sluta var som att dra undan ett draperi. Blev k_t, glad och tacksam på några veckor ;). Jag ska aldrig börja igen.

Rekommenderar absolut (på mitt lekmannamässiga sätt) att du gör ett uppehåll på c:a 3 månader för att se om du verkligen har din rätta personlighet just nu. Det kan vara värt en försenad mens (hände inte mig) och nån finne.

• Fröken Tärna

tattar-Emma,
    vad glad jag blir när jag ser ditt inlägg. det är ju precis så där jag känner. Missförstå mig rätt nu tycker ju inte om att du haft problem med p-pillren.
    Jag har ju snarare varit rädd för att det INTE beror på p-pillren. Skulle ju vara själva fan om man fått psykiska problem på halsen också

Så jag antar att det blir till att använda sig av uteslutningsmetoden då. Spola ner pillren och rota fram dom gamla dammiga kondomerna. Suck.. inte dom nu igen

• elni

fröken tärna: har du bara prövat en sorts piller? för jag menar bara att om det inte funkade me de ena så kontakta din barnmorksa eller gyn och berätta det så får du prova andra märken. jag skulle aldrig vilja gå tillbaka till kondom...hua!

Svar på tråden Blir man avtrubbad av P-piller?