• Netta79

Mens på bröllopet

Jag har funderat över en grej... Min mens är inte regelbunden. Jag vet på ett ungefär när mensen är att vänta, men exakt dag är omöjligt att veta. Jag ska gifta mig i augusti och vill ju såklart inte ha mens på bröllopet, dels för att man ju har vit klänning och hu, vale, om det skulle blöda igenom, och dels för bröllopsnattens skull. Jag vill inte äta p-piller eller andra hormonpreparat, av olika orsaker. Finns det nåt annat sätt att flytta på mensen om jag månaden före inser att det finns en stor risk att jag kommer att ha mens på bröllopet? Any ideas?

• Svar på tråden Mens på bröllopet
  • all

Det finns tabletter som man kan få för att skjuta mensen men jag tror att man måste ha regelbunden mens för att man ska kunna ta dom. Man ska ta dom ett visst antal dagar innan mensen ska komma o det är ju svårt om man inte vet när det är tid...
    Ring till gyn. eller mödravården o kolla.
    Lycka till

• SYL

Vad jag vet finns det inga hormonfria satt att skjuta upp mensen.

Skulle vara ifall du sag till att stressa rejalt innan brollopet, eller hardbanta, men det later ju varken rimligt eller roligt..

I varsta fall om du ar orolig att det ska handa en "olycka" nar du star framme vid altaret, sa kan du ju stoppa in en tampong i forebyggande syfte sa att saga..

• MollyMolly

Hej!

det finns piller man kan käka i typ 10 dagar för att skujta på mensen ca 1 vecka. prata med någon läkare eller gynekolog om detta. jag testade det en gång när jag skulle resa bort och det funkade jätte bra. vet inte om dom innehåller hormoner men eftersom man bara tar dem några dagar så är det inte farligt alls.
    jag hade inte heller så jätte regelbunden mens då men det funkade jätte fint ändå =)
    lycka till både med bröllopet å pillerna =)

• Ananas

De piller som nämns ovan är Primolut-Nor eller Gestapuran och det är hormoner i dem. Man tar dem med början ett par dagar innan förväntad mens och fortsätter tills det är dags att släppa fram mensen igen. Det funkar för de fleste men inte för alla och man kan må lite tjyvens av dem så därför är det bäst att skjuta på mensen någon månad eller två innan man verkligen behöver slippa mens.

Något hormonfritt alternativ känner jag inte till överhuvudtaget.

• Tess**

Jag ska i morgon börja med Primolut-Nor för att skjuta på mensen till bröllopet i juli. Min gyn tyckte jag skulle skjuta på den några månader innan för man kan bli lite "aggressiv" av dom och hon tyckte det passar väl inte på bröllop och bröllopresan . Så vi får se om det funkar, har en omgång till att ta om det inte räcker. Jag har regelbunden mens med 1 dag så när. Dessa ska tas 3-4 dagar innan förväntad mens.
    Hoppas verkligen att det funkar!

• Tess**

Oj glömde visst, dom tabletterna innehåller gulkroppshormon.

• *Minna*

Utan hormontillskott kan du bara hoppas.

Jag äter normalt inte hormoner, men gjorde ett undantag för bröllopsresan. Jag kände inte av några biverkningar, åt Primolut-Nor.

Svar på tråden Mens på bröllopet