• Murraystjej

Äter jag för mkt????

Hej! Har hållt på och bantat i 1 ½ vecka nu, men det känns som om jag inte får några resultat. Här är ex på vad jag ätit, och jag skulle bli jätteglad om någon kunde kommentera om det är för mycket!

F: 1 kopp te m mellanmjölk,
    en smoothie m 1 dl lättyougurt+½ banan och 1 dl hallon ELLER. en portion lättyougurt m osockrad musli
    M: Ngn frukt (äpple elr. banan)
    L: mkt grönsallad (m. tomat, gurka)+dressing och ex kycklingfilé elr tonfisk
    M: 1 kopp kaffe och 1 frukt
    Middag: fullkornspasta/potatis/bulgur med. ngn sorts kött/fisk och sallad.

Kanhända slinker det ner lite nötter elr ngn godis och sällan en macka utöver det där..

Är det för mycket energi? Jag väger nu 58 och är 161 cm lång.. Vill bli av med överskottshull inför sommaren och student (med bal och allt va det innebär..)

TACK för svar :) Kram!

• Svar på tråden Äter jag för mkt????
  • Eviseen

Aaa får nog dra ner lite på det. Det är så lätt att intala sig att det är bra och därför kan man äta lite mer av det! Nötter är ju så gott också. Förut var (ochär fortfarande men ja äter det inte) naturgodis lasten! Men allt med yougurtöverdrag och choklad är no-no's!

Ja har faktiskt blivit "rädd" för att äta bröd.. tar jag en skiva så blir det lätt 4! Därför försöker ja undvika bröd.. Vad mer kan man äta till frukost? Ägg? I ngra mer former än bara kokt?

• Ellte

Ägg i alla former är bra :D (eller tja...såklart inte om du mosar dem med massa smör eller så ;)) Omeletter, äggröra, kokt, stekt, pocherat...

Jag förstår "rädslan" för bröd, det är så lätt att man bara äter och äter mackor så jag tycker du gör helt rätt. Hur är det med gröt? Det är bra och mättande om man tycker om det...

Sedan skulle jag, om jag var du, byta plats på lunch och middag. På dagen behöver du energi men på kvällen när du ändå ska sova behövs inte så mycket. Ät en matig sallad (dvs. gärna med bönor, majs, rotfrukter) till en köttbit eller fisk på kvällen och ta pastan till lunch :)

• Eviseen

Mmm de e nog en ide värd att pröva :) Jag går ju i skolan hela dagarna.. Men samtidigt är jag ändå hungrigast vid middagstid.
    frukost vid 7-9 (går i skolan, så schemat bestämmer), lunch ngn gång vid 11-12-13, och middag vid 18.30... hmm..

Men ägg ska jag nog börja äta lite mer!

• Ellte

Om du äter mer på dan är du kanske inte lika hungrig på kvällen :D

Man BLIR mätt på kött och grönsaker också faktiskt. Jag äter nästan aldrig potatis/ris/pasta på kvällen och ändå är jag mätt tills jag somnar...

• ztar

Ett tips för att på stopp på "mackätandet" är att ha brödet i frysen och bara tina de antal skivor som du skall äta. Det funkar för mig, för då blir det för jobbigt att tina en skiva till bara för att jag är sugen...

• Eviseen

Haha sant! Jaa.. sen har ja märkt att om man ställer dygnet bra - går o lägger sig tidigt o vaknar tidigt - fungerar ajg mycket bättre. Jag småäter inte lika mkt, och jag mrå mycket bättre (känner inget behov av att ÄTA hela tiden)..! Hm.. Detta har ja kommit på nu när jag gått och lagt mig för sent några dagar...

Och hjälp! Jag ska ut ikväll! Kommer bli masssa alkohol.. Va är egentligen bäst? Starksprit har ju mest kalorier har ja hört... Är vitt vin bättre?

• Ellte

Det bästa är att ta varannan vatten...oavsett vilket du dricker :D Vill man hela tiden ha en drink i handen rekommenderar jag vitt vin med sprite light :D

• Eviseen

Haha de skulle ja nog inte våga beställa! Serverar de vin-drinkar på krogen? :P

• Ellte

De får väl servera vad gästerna beställer? *fniss* "Kunden är kung" heter det på min firma :D

• Eviseen

Haha.. Hoppas de har sprite i light-form :) Nemen ja ska nog ta och försöka köra varannan vatten! Men de känns ju lite wierd, känner du många som faktiskt gör det? De enda stället ja hört de på är "festmetoden".. o ja beställde de en gång när ja va ute. "Ok, de blir tre kronor svarade bartendern" men när ja langa fram mitt kort skrattade han bara och gjorde en gest att han bjöd på dem..

Hallå.. ta betalt för kranvatten när de drar in storkovan på spriten.. =P

• SYL

Knackebrod ar bra! Man far tugga langre sa blir inte lika latt att man stoppar i sig extra skivor. Testa aggrora pa knackemacka, pa med lite salt o peppar, kanske nan krydda el krasse axa.

Om du vill fa fart pa forbranningen sa resultatet syns lite snabbare kan du testa att ta en rask promenad pa tom mage varje morgon (eller atmisntone ett par dgr i veckan). En kopp svart kaffe kan du ta innan om magen inte ar for kanslig pa morgonen. Sikta pa 45min-en timme, men 30 min ar battre an ingenting! Nu nar varen kommer och det ar ljust ar det lattare att komma ut pa morgonen och ja.. skulle du nu inte marka nagra direkta resultat pa midjemattet ska kan jag iaf garantera att du kommer marka skillnad i energinivan!

• Eviseen

Ja ja brukar cyka på träningsmaskinerna på gymmet 2-3 ggr i veckan och köra maskiner 1 gång i veckan. Men ja ska nog börja gå ut och gå de mornar solen skiner. Jag har en jobbig period och mår dåligt när ja går ut o går. För, guud, va hjärnan går på helvarv när man är ute igår. Man hinner tänka på mycket i 45 min....

• ztar

Hmm kalorimässigt när det gäller alkohol är dte nog bäst att dricka "drinkar" med lightläsk. Ren sprit är det minst kalorier i förhållande till alkoholprocent. Håll dig borta från cider och öl om du vill minska på kalorierna, cider är rena kaloribomben! Vitt, torrt vin är också ganska okej.

1 flaska Kopparbergs cider 4.5% = 215 kalorier! :-O

En starköl 5,6 % (50 cl) = 235 kcal

En 6:as drink (på lightläsk) = 130 kcal

Torrt vitt vin 12 % (1 glas)= 102 kcal

• SYL

ztar, ar du saker pa det dar med spriten? har hort att vodka innehaller mkt kalorier (men att ol o cider helt klart ar varst)

• ztar

Jepp, är medlem i aftonbladets vikklubb, så siffrorna kommer från deras kalorilista. Den är användbar :)

• ztar

Vodka med 40% alkoholhalt= 20 kcal per cl.

• Ellte

Det farligaste med att dricka när man går på diet är dels att alkoholen slår "bättre" än vanligt och dels att man blir såååå snarriiiig när man dricker *garv* Jag tror inte jag känner NÅN som inte vill ha nötter, chips och/eller McD/kebab under och efter en festkväll. Det gäller att ha en plan för vad man gör när det händer :D

• ztar

ellte
    Där är jag välsignad, jag KAN inte äta något om jag druckit, då blir jag illamående :) Så det är ett bra sätt att komma undan haha! Tyvärr är det ju som du säger, de flesta blir ju "fyllehungriga" (min man är helt hopplös :) ) så det gäller att stå emot, eller välja det absolut nyttigaste :)

Svar på tråden Äter jag för mkt????