• Blivande fågel

Risgryn????

Är det någon som vet om man får kasta risgryn utanför kyrkan eller ska man ha något annat i påsarna?? Förr var det ju risgryn men hur är det nu?

• Svar på tråden Risgryn????
  • marro

Det verkar vara olika för olika kyrkor. Hör med din präst eller liknande!

• Blivande fågel

Vad kan man annars ha???

• Blivande fågel

Hade tänkt mig små påsar av något tunt tyg med siden band runt som man lägger ut till gästerna i kyrkan och då något i

• TufferNennis

Jag hade också tänkt att fixa små påsar att lägga typ ris eller rosblad eller något i. Min svärmor sa precis att jag inte fick lägga i ris för fåglarnas skull, stämmer det verkligen?

Det gör ont att bli träffad av ris. Rosblad flyger inte så bra. Såpbubblor, fint men tänk om det regnar + fläckiga kläder.

Vad ska man välja? Risgrynsgröt!

• Jenkizen

Risgryn är inte alls faligt för fåglar dom dör inte, Det enda som är att riset är näringsfattigt för dom små liven.
    Vi hade ris och jag kan lova dig att man får räkna med att man får en hel del ris i håret och klänningen.
    Trillade ut 1 dl ris från min klänning när jag tog av mig den på kvällen men sånt får man räkna med *ler*
    Lycka till med valet

• Ravial

Jag fick inte ont av riset gästerna kastade på oss.

Att riset hamnar i håret och i BHn hör ju till - varför tycker många att det är ett så stort problem?

Om ni är så osäkra över riskastningen - varför inte skriva "riskastning undanbedes vänligt men bestämt" (om inte traditionen eller risets betydelse är viktig för er, vill säga) ?

• Marlean

Alla som tar såpbubblor: Tänk om det blåser åt fel håll?

• Ravial

Marlean:

Bra poäng! Vid ett bröllop hade brudparet såpbubblor till gästerna. Men det blåste, så alla gäster var tvugna att stå på samma sida om brudparet. Tur att det blåste åt sidan och inte bort från kyrkan.

• Blivande fågel

tack för alla goda råd, men det blir risgryn, skönt ett problem mindre

Svar på tråden Risgryn????