• Gummsan82

Det blir nog inget bröllop *ledsen* (långt...)

Det ser inte ut som om det kan bli något bröllop. Allt på grund av pengar...

Har under veckan som gått haft flera disskusioner med sambon som slutat med tårar för min del. Han går undan och bara stönar irriterat.

Vi behöver få ihop ungefär 20.000:- till den 2/9 då vi (kanske) ska gifta oss. Men under våren och sommaren så är det vissa projekt som kostar lite pengar; nya sommardäck, jord till trädgårdslandet, nya skjutfönster till altanen, semesterkassa och strösselpengar till Turkietresan i september. Resan betalas av sambons föräldrar, men vi står för fickpengar. Var för sig så är det inga jättebelopp, men ihop så blir det ju en del.
    Jag har på eget bevåg öppnat ett sparandekonto för pengar till bröllopet. Jag kommer att skrammla så mycket jag kan på egen hand för att få ihop en skaplig summa.
    Men min sambo är allt annat än positiv. Han vill inte ha det billigast möjligaste, för "då blir det ju inget roligt". Vi är inga pretige-människor som vill ha det bästa, finaste och dyraste hela tiden. Hoppas jag inte trampar någon på tårna. Inget fel med prestige, men vi är bara inte sånna.

Vet inte om mina föräldrar kan bidra med pengar, kan ju inte fråga innan. Kan inte bara med det! Jag brukar av min farmor får en del pengar vid jul och födelsedagar, vet inte om även hon gan bidra med pengar. Utav sambons föräldrar får vi en summa på ca 4-5.000:- att göra något för, resa eller nått minne från bröllopet. Föreslog att vi kunde ta av de pengarna till Turkietresan men det ville inte sambon.
    Jag har sedan mitten januari-februari räknat och kollat och ringt och räknat igen på allt möjligt som ska ordnas eller behövs inför ett bröllop. Jag har till och med varit hos en guldsmed och kollat priser på ringar. Har även bokat kyrka och festlokal. Men nu känns det som om det kvittar...

Varför måste vi gifta oss just i höst?
    Dels där att jag vill det! Och sedan så ska vi börja försöka skaffa ett syskon till vår 1 år gamla kille. Om vi inte gör det denna hösten så kankse vi måste vänta ett, eller kanske till och med två år. Med tanke på ammning och min figur. Vill ju se lite fördelaktig ut.

Kan inte ens ta upp det hela utan att vi nästan ryker ihop. Vi bråkar inte speciellt ofta, men har hunnit med ett par duste under våra snart sju år tillsammans. Jag vill så jättegärna gifta mig, jag drömmer om det på nätterna och tänker på det på dagarna. Men får vi inte ihop pengar så går det ju inte...

Nu får jag sluta skriva för nu kommer tårana igen.

Men vill gärna höra era åsikter.

Mvh / ledsen icke blivande fru

• Svar på tråden Det blir nog inget bröllop *ledsen* (långt...)
  • Sessa-25

Men kan ni inte låna lite pengar?

jag vet att det inte är så attraktivt men har man inte så har man inte. Vi kommer att få 10000 av min pappa och skramla ihopa ca 30000 själv. Men vi har räknat ut att vårt bröllop kommer att kosta ca 55000 kr Alltså fattas vi 15000 och dem ska vi låna...

Hoppas det löser sig!

• Gummsan82

Sessa-25
    Det tror jag inte att min sambo går med på. Skulle vara om man lånar av en släkting i sånna fall. Vet inte om jag ens vågar ta upp det med honom!

Har sett folk här på BT som resonerar att om man inte har råd så ska man inte heller gifta sig. Håller inte med dem. Gör bara inte det!

• reflex

Kan ni inte bara gifta er lite i smyg och sedan bjuda de allra närmsta på snittar och bubbel. Allt behöver inte vara så där himla myckewt som man läser om i alla tidningar. Har man inte råd aå har man inte och då får man göra det bästa utav det. Det viktigasdte är väl ändå att ni får lova varandra evig trohet... inte att ha ett jättebröllop som ruinerar er.

Det kan ju faktiskt bli så himla mysigt även om det är litet.

• Propepria

Jag tycker både du och din kille har lite märklig inställning till det här med bröllop. Åtminstone från mitt perspektiv.

Jag tycker att man gifter sig efter kassa. Är man rik så drar man på, är man fattig så håller man det litet. Men gifter sig, det gör man.

Ett billigt bröllop är lika roligt som ett påkostat. Det är ju människors glädje som gör festen. Och man blir inte mer glad över ett påkostat bröllop än över ett sparsamt. Däremot blir det en dålig fest om brölloppet är oärligt, tex vräkigt för att det ska vara vräkigt, eller snålt för att brudparet är ena riktiga snålvargar.

Så jag tycker ni ska gifta er efter er kassa, och gifta er när ni tycker det är bra. Men om ni grälar över det här så är formen viktigare än innehållet. Och om det är så, så skulle avråda från att ni gifter er alls.

• najna

Jag skulle personligen ALDRIG låna till ett bröllop, men man kan väl gifta sig med en liten budget?
    Vet en del som tar kuvertavgift, då kostar ju mat och dryck inget. Dessutom verkar ni ha kommit en bit i livet och kanske vill ni hellre att de kommer än att få dyra presenter?
    Låna av en släkting kan ju funka, men jag skulle helst inte göra det.
    Hoppas ni hittar ett sätt att gifta er!
    Jobba extra om det går.
    Laga maten själv, eller bjud bara de allra närmaste.
    Det finns billiga och fina klänningar. Hår och smink och blommor kan man fixa själv.
    Det stora problemet verkar vara att ni har olika förväntningar av hur det ska bli. Gifta sig kostar ju egentligen ingenting, utan festen...

• Ekstrand

Vi ska låna till hela bröllopet. jag ser inget konstigt med det, att spara ihop 80 lappar är inget man bara gör så där tycker jag iaf.
    oroa dig inte alla blivande makar bråkar om alla möjligt runt bröllopet. jag och min sambo bråka om gästlistan. man får helt enkelt försöka att koppla bort bröllops tankarna några dagar och mysa tillsammans istället, det fungerade för oss. att planera ett bröllop är nog den mest påfrestande uppgift jag har haft vilket gör att man blir lite sliten... det är som du säger man tänker inte på något annat 24 timmar om dygnet.
    det kommer defenitivt lösa sig.
    //Ekan =)

• LVN

Ni skulle ju kunna gifta er borgerligt, och sedan ha en fest för släkt och vänner. Då kanske ni till och med kan anlita släkt och vänner att hjälpa till att laga mat, ni kan till och med ha betal bar och kanske bara bjuda på första drinken eller något liknande. Det finns så många alternativ. Så fort det är bröllop så rinner pengarna iväg. Det ska vara dyr bröllops klänning, bukett, makeup och hår, sittande middag för 50 pers, fina inbjudningar, band, fotograf, tårta i fem våningar etc, etc. Om jag hade all pengar i världen så skulle jag självklart ha världens största och dyraste bröllop, men nu är det inte så och då får man helt enkelt göra det bästa av det. Pengar får inte vara ett hinder om man vill gifta sig. Det går definitvt att gifta sig på en budget. Det är nämligen helt gratis att bli vigd av en präst i en kyrka. Jag hoppas verkligen att det löser sig. Det är väl egentligen inte världens ände om ni måste vänta lite, ni har ju ialla fall varandra vare sig ni är gifta eller inte.
    Kram på dig!

• Courage

Vi gifte oss och hade fest för 40 personer. Ett fantastiskt kalas som böjade kl 3 på eftermiddagen och slutade vid 4 på morgonen. Fantastisk stämning och så många glada skratt, god mat och dryck. Och det blev inte dyrt heller. Det kostade lite under 5.000 kr.

• Desperate2bewife

Får ni inte tillbaka något på skatten? Eller finns det inget annat ni kan spara in på? Det kanske är någon liten onödig tidningsprenumeration eller så som bara drar pengar? Se över er budget, kanske kan ni få ihop pengarna ändå! Lycka till!

• Ekstrand

ett annat bra exempel på ett billigt bröllop är när man pappa gifte sig för 2 år sen. dom hade 75 gäster, middag, fest som vara till 5 på morgonen. hela kalset gick lös på 15.000 kr. dom använda sig av sina vänner. en vän till man pappa var fotograft under hela dagen (och kvällen) vi barn hjälpte till med all mat som dom hade beställt från vår kusin som känner folk som håller på med catering. tårtan gjorde brudens syster (som för övrigt var 2 meter lång!) ringarna var i silver med personlig gravyr efter brudens önskemål. vigeln hölls i deras trädgård där alla hjälpte till att sätta upp bänkar från en gymnastiksal med mattor på. brudbuketten kom från deras egen trädgård ( det var 3 små buketter som bruden höll i som vi tärnor fick varsin vid vigseln) festen hölls i deras hus som är 70 kvm OBS vi var 75 personer!. tro mig det går att göra ett riktigt brakbröllop med liten budget. kolla om du inte har vänner som har kontakter.
    //Ekan

Svar på tråden Det blir nog inget bröllop *ledsen* (långt...)