• Lanzara

Lockar med plattång?!

Ja... Vad tror ni om det?? Någon med erfarenhet?

Har hört att man skall snurra håret runt två fingrar, sätta folie över så att det inte bränns och sedan klämma till med plattången... Har dock inte prövat ännu...

Måste inköpa en plattång först, någon som har tips på en bra sådan??

• Svar på tråden Lockar med plattång?!
  • jocelyn

GAMA gör bra tänger. Jag har en som jag köpte hos en frisör. Kostade ca 750 kr.

• Lady Marmelade

Jag har också en GAMA och tycker att den är toppen. Dels kan man göra lockar, rakt men också andvända för att flika ut topparna. Blir jättefint om man har uppklippt hår.

• Sesa

Åhlens har en smal GAMA tång som är toppen! Kostar 500kr

• Lanzara

Tack tack, den skall jag kolla upp...

Har ni gjort lockar med plattången då, eller använder ni hellre "äkta" locktång till det ändamålet??

• Lady Marmelade

Jag har provat att göra lockar med plattången genom att hålla och andvända plattång precis som när man gör håret rakt bara det att jag vrider plattången samtidigt som jag drar den uppifrån och ner genom håret. Annars har jag också hört att man kan göra som du beskrev i ditt inlägg att man rullar ihop en hårbit till en lock som man sedan helt enkelt klämmer på med plattången några sekunder.

• Carambole

Jag tror inte det är bra för plattången att klämma den runt folie. Det låter skumt.

• Sara 2/9-06

Lady MArmalade:

Jag har gjort likadant, funkar kanon!!

• Lady Marmelade

Nej jag tror inte heller att man bör köra med folie. Risk att det bränner fast i plattången. Köp istället någon typ av värmeskyddande produkt för håret. Testa sedan att hålla kvar locken en kortare stud och utöka om det behövs så är det ingen risk att du bränner sönder håret.

• jocelyn

Ursäkta en konstig fråga men hmm, snurrar ni själva tången då men med hår fastklämt? som en slags jättestor värmespole???

• Moulin

Nej man drar ut tången, som man gör när man plattar det, men vrider samtidigt. Som när man krullar presentband med en sax... Fast med en större "vridande" rörelse. Förstår du?

• jocelyn

*funderar* jag tror jag fattar men det låter som att man måste "knycka till" rejält då för att det ska bli något. Jag tror jag måste låna en kompis för att kunna testa det där! Tack för tips! :)

• Leonore

Ett annat sätt är att ta i hot curls, snurra runt en hårslinga på fingrarna, fästa "locken" med en klämma. Gör så med hela håret och torka sedan med en hårfön. Tar ca 15 minuter allt som allt för mig.

Sedan är det bara o styla som vanligt.

• P+T

är nyfiken på fler tips på hur ni får era hår lockiga... jag har inte kommit på något smidigt sätt än... är så krångligt med locktång.. tar jätte lång tid.

• 20maj

Jag köpte en locktång som gör korkskruvar igår. Det är en nyhet, fr Babyliss. Var skeptisk till märket men den är helt suverän och lätt att använda. Blir riktigt snygga korkskruvar. Har även provat på "löshåret" som jag ska ha i.

Svar på tråden Lockar med plattång?!