Själv är jag 38 år och har alltid känt att jag inte vill ha barn, det har liksom aldrig funnits någon biologisk klocka för min del. Jag tror att man känner det ganska tidigt i livet. Jag gillar barn och arbetar på dagis så det är inte det som saknas, har bara aldrig varit intresserad av egna.
Jag är ganska bekväm av mig och tycker att det är alldeles för mycket jobb med att leva med barn. Uppskattar dessutom alldeles för mycket att vara ensam, blir tokig om jag inte har tillräckligt med ensamtid. Och ensamtid har man väldigt sällan om man har barn. Har vänninor som har barn och hör ju hur dom har det, inte för dom inte trivs, men så vill jag inte ha det. De läser t.ex sällan, vilket jag älskar, eftersom de varken har tid eller ork. De går sällan ut o äter, reser nästan aldrig bort, varken långt eller kort. Sådant gör jag o min sambo ofta och jag vill inte byta bort det mot barn.
Att man är egoistisk har jag aldrig hört men folk kanske tänker det, men jag tycker tvärtom. Jag tänker istället på det ev. barnet och hur det skulle ha det med en mamma o pappa som egentligen aldrig varit intresserade och hellre skulle vilja leva på ett annat vis. Jag har däremot upplevt att folk mer och mer är förstående mot vad de var för 10-15 år sen. Kanske det beror på att man nu är äldre och dom förstår att man menar allvar och har tänkt över frågan.
Jag har aldrig ångrat mig, tvärtom brukar vi båda sucka av välmående när vi ser hur andra har det som t.ex när man är på semester. De jagar sina barn och har inte 2 minuters vila, medan vi bara kan ligga o njuta, koppla av o ha det skönt. Vi har varit överens sen vi träffades, jag var öppen med att jag inte ville ha barn när vi började känna varandra bättre. Hade varit sambo tidigare och var ärlig då oxå, men han ändrade sig så vi separerade. Inte bara för det men det var en stor anledning.
Min mor har väl trott att jag skulle ångra mig men har förstått nu att det inte händer. Hon tycker inte illa om det längre utan har accepterat men förstår nog inte riktigt hur vi känner. Men att skaffa barn för att föräldrarna ska bli mor o farföräldrar är ju inte heller rätt.
Vi har två fadderbarn genom SOS-barnbyar och tycker att det känns som att vi gör en intats för männskligheten på det viset istället.
Har dock inte, som många andra, satsat på karriären istället för barn. Har ju ett "vanligt" jobb och har aldrig intresserat mig för någon klättring på karriärsstegar.
Nej min blivande make och jag NJUTER av våra liv, reser massor, äter ute, tar hand om o njuter av varandra, myser, ligger länge när vi är lediga och gör vad vi känner för när vi känner för det och är nöjda med det!Ofta säger någon av oss till den andre:Tänk om vi hade haft ungar, då hade vi inte gjort detta!
Och förresten om någon ifrågasätter att man inte vill skaffa barn så svarar man; Jag skulle inte få för mig att ifrågasätta att du skaffat barn, vad får dig att ifrågasätta mitt val?
Lycka till med vad du än väljer och välj inte något bara för att andra tycker o tänker, det är viktigt att du följer din egen inre röst. Och gör inget bara för att man "ska" göra det.