Jag respekterar dem som av olika anledningar valt att inte skaffa barn. Skulle aldrig drömma om att vara kritiserande eller dömande. Har läst era inlägg och kan förstå hur ni menar. Måste ändå hålla med någon av de ovanstående-när barnet väl kommer så ändras mycket. Man älskar en liten människa över allt annat! Detta tror jag sker oavsett om man innan velat ha och längtat efter barn eller inte? Detta gör att det inte känns besvärande, uppoffrande att ta sin tid, sitt liv och dela med barnet. Helt plötsligt är barnet ditt liv. Det viktigaste i ditt liv. Livet ändras och man får nya värderingar och perspektiv på saker. Kan inte lova och svära att det är så i ALLA fall. Men jag tror många tar till sig den "klyschan" först när de faktiskt fått barn. För först då förstår man. Tycker att det kan vara värt att fundera kring när det gäller de som är OSÄKRA på om de vill skaffa barn eller inte. Vissa vill, vissa vill inte och vissa vet inte och hoppas på att klockan kanske ska börja ticka någon gång. Ibland tror jag inte att den gör det. Det kan vara stort, skrämmande-tanken på barn. Man vet ju inte vad det innebär, för just mig förrän barnet kommer. Man känner inte barnet och man vet inte hur man själv kommer känna...
Självklart får man lite mindre "egentid". Man måste planera mer osv. Men för de flesta som skaffar barn är det inget man LIDER av, eller att man känner att man försakar en massa. Jag klagar ibland på tidiga morgnar, på att jag inte kommer iväg regelbundet och träna, inte hinne med en massa hobbys. Det är lagligt att känna så ibland även om man har tagit ett beslut att skaffa barn och även om man älskar dem. Jag skulle aldrig ångra att jag skaffat mina barn. Livet har inte ändrats så mycket som jag trodde. Har man inställningen att barn inte är hinder för självförverkligande, för resor och upplevelser så kan man uppleva och genomföra mycket-även med barn.
Har man väl bestämt sig och känner i hjärtat att det är rätt och det bästa så ska ingen lägga sig i det beslutet! Vill man leva utan egna barn så ska man göra det! Jag vill med detta inlägg inte döma de som valt ett liv utan egna barn-tvärtom tycker jag de är starka, självständiga och med god självinsikt och jag håller med om att man ska tänka på vad det innebär för barnet att skaffa barn fast man inte vill.
Jag vänder mig till er osäkra. Antingen kommer en starkare känsla växa fram, där ni blir säkrare på att ni faktiskt inte vill ha barn. Eller så känner ni efter ett tag eller flera år att ni faktiskt börjar längta efter barn. Eller så fortsätter ni vela...låter tiden gå bara. En del kanske känner på ålderns höst att de ångrar att de inte skaffade barn. Andra kanske ångrar att de gjorde det. Men majoriteten accepterar nog ändå sitt liv som det blev. Har man valt ett liv utan barn har man LEVT det livet med det positiva och de möjligheterna det har gett en. Har man valt barn så har man LEVT det livet och då tror jag det är en självklarhet att det är SÅ livet ska vara. Man är här och nu. Förstår någon hur jag menar? Man är mitt uppe i sitt LIV oavsett hur det ser ut. Försöker leva, uppleva och få ut det gottaste i varje stund!
Tyckte den här tråden var kanon. Sällan man kan ha en lugn dialog om denna typ av ämne. Tack för att jag fick ta del av era åsikter!
/Trebarnsmamma