• Bröllopstokiig

Skänka pengar till välgörenhet istället för present?

Vi har tänkt köpa en "tackgåva" till våra tärnor, marskalken, brudnäbben och alla andra släktingar och vänner vi utnyttjat till särskilda funktioner vid bröllopet (prästen, solisten, fotografen, föräldrarna, m.fl.).

Eftersom det dels är många och de är av olika åldrar och kön och stil så känns det svårt att hitta en lämplig gåva som passar alla. Att köpa individuellt utvalda paket till var och en har vi inte tid och lust med. Härom dagen kom vi på en alternativ lösning. Vi funderar på att sätta in en klumpsumma pengar till välgörande ändamål, eventuellt till olika organisationer. De vi tackar kommer få ett tackbrev om detta eller så skriver vi ett särskilt tack till dem i festprogrammet och nämner gåvan där.

Vad tror ni om detta? Kan det uppskattas av en brudnäbb på 7 år, en präst på 70 och vänner i vår ålder?

• Svar på tråden Skänka pengar till välgörenhet istället för present?
  • Bröllopstokiig

Era tärnor etc kan ju egentligen inte säga så mycket mer än att det var ju en god och bra ide´ (politiskt korrekt) men jag tror nog att en personlig gåva skulle uppskattas än mer

I så fall skulle ni kunna ha en barngåva till alla barn och en vuxengåva till alla vuxna (som ju verkar vara fler). Presentkort i en delikatessaffär, eller presentkort på en restaurang kanske?

Men alla är olika- hade ni själva uppskattat att i stället för bröllopspresenter få ett brev där det framgår att er present gått till välgörande ändamål? Jag hade som sagt föredragit personliga gåvor.

• Bröllopstokiig

Jag tycker det var en jätte in och bra ide. Man kan ju typ köpa en bit regnskog till dem var. Köp en liten grej, Typ lite mjukisdjur till 7åringen oxå. så blir nog alla glada.

Ha DET BRA!

• Bröllopstokiig

Jag tycker att det ar en fin ide _om man ska kopa presenter overhuvudtaget_.

I min mening blir brollopsarrangemang storre o storre, mer o mer att tanka pa och valdigt dyrt. Jag ar saker pa att ingen forvantar sig nagot. Men som sagt, det later som en bra ide om du vill ge nagot.

• Bröllopstokiig

Tille är inne på samma idé som jag, köp lite skog i Vi-skogen (tidningen Vi, ni vet) där får man nämligen ett fint "diplom" också om att man nu äger en del i Vi-skogen.

Petra

• Bröllopstokiig

God idé! Ska faktiskt använda tipset redan nästa månad. Då ska jag nämligen på ett bröllop och har inte kommit på någon bra present.

• Bröllopstokiig

Jag tycker generellt att det låter som en toppenbra idé. De flesta vuxna har ju redan mer än de behöver. Dock kan jag av egen erfarenhet säga att jag fick några träd i Vi-skogen när jag var 6 år. Inte så kul. När man är liten förstår man nog inte att det är en fin grej. Ge barnet en godispåse eller nått oxå i så fall.

• Bröllopstokiig

Vi fick medlemsskap i Rädda barnen i bröllopspresent, och det kändes helt underbart att få, mitt i all presenthetsen. Bland alla udda muggar och meningslösa prydnadssaker, och köksapparater som vi aldrig kommer att använda, kändes det som en frisk fläkt med nåt som faktiskt är meningsfullt i längden, och för dem som verkligen behöver det. Så att ge bort i bröllopspresent kan jag varmt rekommendera.

Vad gäller att ge till dem som har hjälpt till med ert bröllop håller jag med Tillie, köp en bit skog, eller fadderskap för nåt utrotat djur eller liknande. Jag tycker dock att ni ska komplettera det med någon liten symbolisk grej, mjukisdjur eller liknande som hänger ihop med gåvan. Så skulle jag ha gjort.

• Bröllopstokiig

Ok, nu för att vara HELT ärlig så skulle jag hellre vilja ha en present som är till mig än något till Röda Korset eller annat. Vet att detta är mycket politiskt inkorrekt och förväntar mig mothugg, men antar att Kajsa vill höra!

Som tärna skulle jag i och för sig inte vilja ha något alls, det är en ära i sig att bli tillfrågad och personligen tycker jag små krimskrams-presenter är rätt meningslösa överhuvudtaget.

• Bröllopstokiig

Kajsa, jag håller med Miss X. Gärna något mer personligt, men inte krimskrams för sakens skull. Du skriver att ni varken har tid eller lust att köpa något till var och en av dem. Men det gör väl inte så mycket om det tar någon tid innan de får "tackpresenten"? Ni kan ju ändå tacka i festprogrammet.

Det är svårt...
    *kram*

• Bröllopstokiig

Jag tycker att det är lite snorkigt att säga ". Att köpa individuellt utvalda paket till var och en har vi inte tid och lust med". Det är faktiskt personer som ha tagit "tid och lust" till att förverkliga dina drömmar och hjälpa till att ge er det bröllop nu ville ha.

De behöver väl inte ha presenten direkt? Vänta lite tills ni har mer lust. Kanske kan ni köpa något på bröllopsresan? Personligen tycker jag att det är lite opersonligt att ge en stor grupp samma sorts present.

• Bröllopstokiig

Jag tänker inte köpa någon present till någon de får vara glada som blivit tillfrågade!

• Bröllopstokiig

Vi funderade en hel del på hur vi skulle tacka de som ställde upp på vår fest och det har slutat med att vi bjuder dem på Norra Brunn, mat + standup-comedy.
    Nu har vi det lite lättare än Kajsa eftersom våra hjälpredor är jämngamla, med idéen som sådan kan ju göras om efter personernas ålder och smak...

• Bröllopstokiig

Hej!

Jag tycker att det är en fin gest att skänka en summa till ett utvalt endamål, då välgörenhet.
    Men som tärna skulle jag nog tycka att det kändes lite "konstigt", vet ej hur jag ska beskriva det. Kanske gemon att säga att det inte känns personligt.

Men något som jag skulle uppskatta (har tidigare läst om detta på BT, hoppas ingen tycker jag snor deras idé) är att få en "presentkorg". Och där kan man ju välja att lägga saker ner som passar till var och en av dom som man vill tacka.

Exempel på innehåll till olika korgar:

* Ost, kex, vin, frukt
    * Badskum, duschtvål, doftljus, bodylotion
    * Godis, suddgummi, pennor, nagellack, smink
    * Choklad, mousserandevin, en liten bok om choklad
    * Ansiktsmask, peelingkräm, fotvårdsaker, hårinpackning
    osv...

//Lilla Jag 2

• Bröllopstokiig

Men kan ju med ens säga att jag blir lite förbryllad över ditt sätt Kajsa att säga att "ni varken har tid eller lust".????
    Oförskämt tycker jag!!!!

Jag var tärna till en vädigt nära vän i sommras och har inte fått någon present, men jag kan ärligt säga att jag faktiskt inte skulle bli jätte glad över "lite regnskog", utan tycker det är bättre att få ett välmenat TACK för all hjälp!! (Om det nu är så väldigt jobbigt att tänka ut en liten personlig present, eller varför inte något fint från bröllopsresan)

• Bröllopstokiig

Förresten - vi har inte gett några presenter till våra tärnor/marshalkar ännu. Vi låter det vila ett tag, inte minst för att det ekonomiskt inte låter sig göras just nu. Jag hoppas att de inte blir mindre glada för att de får vänta ett tag.

Så det är ju faktiskt ett alternativ att vänta ett tag efter bröllopet, när man har lite mer tid.

• Bröllopstokiig

Vi köpte presenter till alla våra funktionärer på bröllopsresan i Thailand. Dels väntade vi för varken tiden eller pengarna räckte till inför bröllopet, dels för att vi trodde att vi skulle hitta roligare saker i Thailand vilket vi också gjorde. Personligen tycker jag att det kändes jättebra att verkligen kunna ge genomtänkta och personliga gåvor till alla som hjälpt till och ställt upp och alla har verkligen blivit glada för gåvorna. Om jag dock ser till mig själv som funktionär skulle jag bli jätteglad för att någon skänkt pengar till välgörenhet 'åt mig'. Jag tänker nämligen att jag ska göra sådant hela tiden men pga lathet eller annat blir det alltför sällan av.

PS. Ingen av funktionärerna hade förväntat sig någon gåva utan såg det som en ära att ställa upp men uppskattade särskilt att vi visade vår tacksamhet genom att ge dem något.

• Bröllopstokiig

"Varken tid eller lust"
    Dålig formulering eller menar du det???

Jag vet inte hur vanligt det är men måste man köpa present till fotograf och präst? Att man skickar ett tackkort är väl självklart men en present, det har ialla fall jag aldrig hört talas om
    Däremot tycker jag att till dom närmsta kan man köpa något litet, om man nu inte betalt hela tärnans utstyrsel osv. då tycker jag att det räcker som present.

Svar på tråden Skänka pengar till välgörenhet istället för present?