• dark_eyez

VV: apelsiner = 0 points?!

Alla ni som kör med viktväktarna...
    stämmer det verkligen att en apelsin är 0 poäng?? Hur är det då om man äter 3 apelsiner.. är det fortfarane 0 poäng?

*undrande*

• Svar på tråden VV: apelsiner = 0 points?!
  • Chocolate chip cookie

Jajamän, det stämmer att man får äta så mycket man vill av vissa frukter för noll points. Apelsin är en av dessa frukter.

Naturligtvis är det ju sunt förnuft som gäller här, man kan ju inte vräka i sig kopiösa mängder frukt och sedan räkna med en jättestor viktminskning, men tre frukter om dagen låter som en helt rimlig mängd.

Lycka till med viktminskningen!

/CCC (trogen VV-are)

• dark_eyez

Vad är det då som gör att det finns poäng i mandariner? Innehåller dom mera socker?

• Chocolate chip cookie

Enligt min pointsguide behöver man inte räkna points för mandariner heller. Men de frukter som man måste räkna points på innehåller antingen mer socker (som vindruvor) eller mer fett (som bananer).

• Luks

För min del, som väger 100 kg, ska jag inte äta mer än två frukter om dan, enligt min dietist. För mycket energi.

• Bobou

Jag såg en kille på tv som vägde typ 350 kg, för att han älskade apelsiner. Han åt flera kilo per dag. (Jag överdriver inte.)

Det här har så klart ingenting att göra med tre apelsiner per dag, bara något jag ko att tänka på.

• Linda S

Bobou
    Tror jag vet vilket program du såg, eftersom jag också reagerade på mängden!
    Men å andra sidan: är man så stor som den här mannnen är så lever han kanppast på enart apelsiner utan stoppar i sig annat med. Och apelsiner därtill. Skulle kunna tänka mig att oavsett hur många kilo av något du äter gå du upp i vikt. Överdriven komnsumtion helt enkelt!

• Mrs. Robinson

mmm, om man ar overviktig sa ar det knappast apelsiner som har orsakat det. Likadant som mjolk i kaffe, morotter (hogre GI) eller lok (hogre GI....

• Trivia

Chocolate chip cookie:

Bananer innehåller då absolut inte mer fett än någon annan frukt (0.5 g på 100 g). Däremot är kolhydraterna i bananer snabbare än t.ex. i apelsiner och äpplen, vilket har gjort att de kanske inte anses "lika nyttiga".

• Chocolate chip cookie

Trivia: Jodå, i en banan kommer 9 % av energin från fett, medan motsvarande siffra för en apelsin eller ett äpple är 0 %. Så där har du nog tyvärr fel.

• Chocolate chip cookie

Men självklart innehåller bananer en massa nyttigheter i övrigt och självfallet blir man inte, precis som Mrs Robinson påpekar, överviktig på grund av en konsumtion av frukt och grönt som ligger lite över det normala. Men det är ju en helt annan diskussion.

• Trivia

Chocolate Chip Cookie

Nejdu, ingen chans att en banan innehåller så "stor" andel fett.

Innehåll (100 g) (slv.se)
    Protein: 1 g
    Kolisar: 21.8 g
    Fett: 0.5 g
    Kcal: 97.1

Andel fett:
    0.5/100 = 0.005 = 0.5 %

Energiprocent fett:
    (0.5 * 9)/97.1 = 0.046 = 4.6 %

• Chocolate chip cookie

Trivia: Ja, där har vi olika källor. Så vi får väl enas om att vi är oense helt enkelt.

• Trivia

CCC: OK, enas om att vi är oense låter som en bra ide :D Men jag är ändå nyfiken på din källa... care to share var du har hört/läst det?

Svar på tråden VV: apelsiner = 0 points?!