Gripsholms Värdshus eller Yxtaholms Slott?
Är det någon som har erfarenheter från dessa ställen????
Finns det någon bra plats i Mariefred som skulle passa för ett utomhusbröllop??? Någon som vet?
Snälla...
Är det någon som har erfarenheter från dessa ställen????
Finns det någon bra plats i Mariefred som skulle passa för ett utomhusbröllop??? Någon som vet?
Snälla...
Eline..
Vi ska gifta oss i Mariefreds kyrka och ha vår middag på värdshuset. Vi har varit där och tittat på värdshuset och vi var rörande överrens om att det var mkt vackert och gemytligt.
Ngn plats för utomhus bröllop inärheten känner jag inte till, men det beror ju lite på vad man vill ha, värdshusets "träädgård" är fin.
Hoppas ni hittar vad ni söker!
/Lollan
Hej!
Yxtaholms slott är fint, men jag vill ändå varna lite med att vi tvingades ställa in vårt bröllop p.g.a. dem. Såhär gick det till (urklippt från ett tidigare inlägg):
I augusti förra året bokade vi in vårt bröllop på Yxtaholms slott inför augusti i år 2002, alltså ett år i förväg. Någon månad efter att vi bokat in oss på slottet fick vi veta genom BT att slottet skulle byggas om i juli. Vi tyckte att det verkade vara lite riskfyllt att boka in bröllopet till första helgen i augusti när de skulle bygga om under hela juli. Man vill ju inte ha hantverkare och byggnadsställningar på sitt bröllop.
Alltså bytte vi bröllopsdatum från augusti till juni. Till saken hör att vi ska gifta oss borgerligt och valde slottet bland annat för att trädgården på baksidan var så vacker och att man kunde vigas precis vid vattnet.
Eftersom vi nu hade ett fast bröllopsdatum började vi planera in andra saker. Jag köpte brudklänning, vi har tittat på ringar, varit på bröllopsmässa, preliminärbokat in våra sångkunniga kompisar i juni trots att de inte fått inbjudningarna officiellt än. Vi har bokat fotograf och florist, och nu i helgen även frisör. Med andra ord har vi kommit rätt så långt.
För att bestämma meny m.m. och planera lite närmare inför bröllopet åkte vi till det aktuella slottet i helgen. Vi satte oss ned med personal på slottet och började diskutera. Vi hann gå igenom några frågor och sedan kom vi till arrangemanget av vigsel i trädgården.
..Jaa, vi får leta upp en alternativ plats, för vi bygger om hela baksidan av slottet då... fick vi höra. Tydligen var det så att de stänger helt i juli för ombyggnad, men ombyggnaden börjar redan i april och håller på till och med juli. Det GÅR att använda slottet och ha fest där, men vi kommer inte att kunna gifta oss i trädgården som vi hade tänkt.
Trädgården var liksom hela grejen med att gifta sig där. Visst finns det andra vackra platser att gifta sig på i närheten av slottet men den naturliga platsen är borta. Dessutom blir festen lite konstig eftersom man inte kan använda terrassen för brudskål eller vara i trädgården om man vill gå ut och lufta sig lite.
Vi har ju dessutom flyttat bröllopet en gång just för att de skulle bygga om och nu får vi veta att de ändå bygger om när vi ska gifta oss. Det lär ju stå någon container med bråte, byggnadsställningar eller liknande, vilket gör att det inte blir lika fint.
Jag blev helt paff och började gråta när vi fick veta att de skulle bygga om. Mest för att jag blev så förvånad men också på grund av att jag blev väldigt besviken.
Alla helger i augusti, efter ombyggnaden, är såklart redan fullbokade så det vi har att välja på nu är att gifta oss på en byggarbetsplats eller försöka hitta något annat ställe att gifta oss på, eller att vänta tills nästa år. Som gammal BT-veteran vet jag hur svårt det är att hitta lokal i Stockholmstrakten så den tanken kan man nog lägga ner.
Dessutom känns det inte lika roligt att vara där längre när de inte informerade oss om att vi ändå skulle hamna i en ombyggnad när vi hade krånglat och bytt datum just för att slippa.
Som det är nu vet jag inte om det blir något bröllop överhuvudtaget. Så kan det gå......
Slut på citatet.
Efter det att vi ställde in vårt junibröllop har vi faktiskt lyckats hitta en ny festlokal och gifter oss på lördag den 24/8 på ett mycket trevligare ställe.
Vi fick ett brev från Yxtaholm där de sa att de skulle höra av sig och "avsluta" saken men de har inte hört av sig och knappt bett om ursäkt.
Ping! Gud vad tråkigt att det blev så tokigt för er, jättedåligt av Yxtaholm. Men vad skönt att det löste sig till slut, lycka till den 24:e!!!!! Vilket ställe bokade ni om till?
Får nog kolla ALLA detaljer innan vi eventuellt bokar detta ställe... Men det ser sååååå fint ut. Vi tänkte också ha en borgerlig vigsel utomhus. Hade ni bokat vigselförättare, frisör och "sånt" från trakten eller var allt i Stockholm?
Lollan, vilket datum ska ni gifta er? Har du bokat frisör mm i Mariefred eller?
Lycka till du med!
Några andra erfarenheter?????
Vi gifter oss den 22/2-03, så idag är det precis ett halvår kvar!!
Jag håller på att kolla upp frisörer i Mariefred, men det är ju så svårt att göra det då man sitter i Stockholm och ingen man känner har anlitat ngn i Mariefred.
Jag skulle vilja hitta ngn i Mariefred, eftersom jag och min tärna skulle vilja åka till Mariefred redan på fredagen och ta en "sista-natten-som-ogift"-kväll p värdshuset....
/Lollan
jag har jobbt med bröllop på båda ställena och det är lite som att jämföra äpplen och päron tycker jag. I Mariefred kan jag rekommendera den gamla kyrkoruinen för utomhusbröllop.