Tror ni att man kan göra dessa innan och frysa ner????
Ost och salami bulle
Gott och matigt till soppa och sallad eller en kopp te. Perfekt picknickmat.
Ingredienser
6 stora eller 12 normalstora
4 salladslökar eller 1 liten purjolök, ca 150 g
100 g salami
8 dl vetemjöl
1 msk bakpulver
1/2 tsk salt
100 g smör
4 dl mjölk
2 dl Arla Köket riven ost, gratäng
Gör så här
Sätt ugnen på 250°. Sätt ut pappersformar på en plåt eller smörj en muffinsplåt lätt. Strimla salladslöken. Skär salamin i tunna strimlor. Skär smöret i tunna skivor. Hacka samman mjöl, bakpulver, salt och smör för hand eller i en matberedare. Tillsätt mjölken och arbeta snabbt ihop till en deg. Blanda i lök och salami. Fördela smeten i formarna. Strö över osten. Grädda mitt i ugnen 15?20 min för stora och 12?15 min för normalstora. Låt muffinsen svalna något innan de försiktigt tas ur muffinsplåten. Servera ljumma eller kalla. Tips! Ost- och paprikafyllning: Uteslut salamin och smaksätt i stället degen med 1?2 finhackade paprikor.
Feta- och olivmuffins
Nybakta muffins gör alla glada! Dessa doftar av medelhavssmakerna feta och oliv.
Ingredienser
12 st
100 g Apetina grekisk feta
1 dl urkärnade svarta oliver
4 dl vetemjöl
2 dl grahamsmjöl
2 tsk bakpulver
3/4 tsk salt
4 ägg
1/2 dl smör- & rapsolja
2 dl naturell yoghurt Gör så här
Sätt ugnen på 200°. Dela osten i bitar och oliverna i halvor. Blanda mjöl, bakpulver, salt, fetaost och oliver. Vispa ihop ägg, smör- & rapsolja och yoghurt. Rör ner det i mjölblandningen. Klicka ut smeten i en muffins- plåt för 12 muffi ns eller i stora pappersformar. Grädda i mitten av ugnen 20?25 min. Låt svalna. Gott att servera till Kelda tomatsoppa.