• Överlycklig

Matförslag till brunch "dagen efter"

Vi kommer att ha ganska många långväga gäster och därför har vi valt att ha en brunch dagen efter i vår trädgård.
    Jag efterlyser nu recept på pajer och bröd som går att göra innan och frysa in. SNÄLLA TIPS TACK!!!

och ps, hur dax är det brukligt att bjuda till brunch dagen efter? 11?

• Svar på tråden Matförslag till brunch "dagen efter"
  • Överlycklig

Tror ni att man kan göra dessa innan och frysa ner????

Ost och salami bulle
    Gott och matigt till soppa och sallad eller en kopp te. Perfekt picknickmat.

Ingredienser
    6 stora eller 12 normalstora
    4 salladslökar eller 1 liten purjolök, ca 150 g
    100 g salami
    8 dl vetemjöl
    1 msk bakpulver
    1/2 tsk salt
    100 g smör
    4 dl mjölk
    2 dl Arla Köket riven ost, gratäng

Gör så här
    Sätt ugnen på 250°. Sätt ut pappersformar på en plåt eller smörj en muffinsplåt lätt. Strimla salladslöken. Skär salamin i tunna strimlor. Skär smöret i tunna skivor. Hacka samman mjöl, bakpulver, salt och smör för hand eller i en matberedare. Tillsätt mjölken och arbeta snabbt ihop till en deg. Blanda i lök och salami. Fördela smeten i formarna. Strö över osten. Grädda mitt i ugnen 15?20 min för stora och 12?15 min för normalstora. Låt muffinsen svalna något innan de försiktigt tas ur muffinsplåten. Servera ljumma eller kalla. Tips! Ost- och paprikafyllning: Uteslut salamin och smaksätt i stället degen med 1?2 finhackade paprikor.

Feta- och olivmuffins
    Nybakta muffins gör alla glada! Dessa doftar av medelhavssmakerna feta och oliv.

Ingredienser
    12 st
    100 g Apetina grekisk feta
    1 dl urkärnade svarta oliver
    4 dl vetemjöl
    2 dl grahamsmjöl
    2 tsk bakpulver
    3/4 tsk salt
    4 ägg
    1/2 dl smör- & rapsolja
    2 dl naturell yoghurt Gör så här
    Sätt ugnen på 200°. Dela osten i bitar och oliverna i halvor. Blanda mjöl, bakpulver, salt, fetaost och oliver. Vispa ihop ägg, smör- & rapsolja och yoghurt. Rör ner det i mjölblandningen. Klicka ut smeten i en muffins- plåt för 12 muffi ns eller i stora pappersformar. Grädda i mitten av ugnen 20?25 min. Låt svalna. Gott att servera till Kelda tomatsoppa.

• Jenca

Båda låter gott. Tror att ost och salami bullarna är godast lite ljumna, så se i så fall till att ha möjlighet att värma dem i samband med servering.

När det gäller pajer så finns det ju hur mycket gott som helst. Har inga direkta recept att komma med men här kommer några förslag på fyllningar

Köttfärs (eventuellt taccosmaksatt)
    Skinka, paprika, lök (eventuellt oliver)
    Tomat, mozzarella eller fetaost och basilika
    Spinat och fetaost
    Skaldjurspaj (fast det funkar kanske inte så bra att frysa..)

• Jenniemaria

Hej,

Vad sägs om att göra en gazpacho och frysa in? Det är en kall tomatsoppa med massor av smak av vitlök. Urgott. Jag blev serverad det på ett italienskt bröllop en gång (8-rätters middag för över 100 pers...) och då hade de gjort örtisbitar som låg i soppan när man fick den så den blev riktigt iskall. Hacka en massa färska örter och tryck ner i isfacken, häll på vatten och frys in. Gazpacho hittar du lätt på ica.se under deras receptavdelning.

• Överlycklig

Ja det lätt gott. Dock så MÅSTE det vara mat som kan förberedas innan. Jag kommer ju att komma till brunchen sist och jag har två vänninor som har lovat att hjälpa mig att plocka fram, och jag vill/kan inte med att be dem laga mat, utan det räcker om de kan plockafram ev värma pajer.

Fler förslag? Och gärna recept/länkar

• Delicatoboll

Men vilken tid är lagom???, så svårt att bestämma sånt

• 2007 på väg

Hej!

Brunch är en strålande idé som ger tillfälle att umgås lite extra med långväga gäster. Vi kommer också köra på detta och går just nu i samma funderingar.

Vad gäller tid beror det först o främst på hur länge ni tror att ni håller på under natten, hur långt gästerna måste färdas för att delta i brunchen och när de långväga gästerna åker hem. Blir det storkalas kanske det kan vara läge vid 12-snåret, men om ni alla bor på samma ställe nära brunchen kanske 11 blir bättre. Fråga runt bland vännerna.

Förslag till dessert är kladdkaka. Den blir saftigare vid servering om den göra ett par dagar i förväg. Kanske lite fantasilöst, men OH så gott o praktiskt!!! Kan smaksättas med i princip allt.

Lycka till!!!

• velour

Eftersom folk är olika morgonpigga så är det svårt att hitta den perfekta tiden. Jag som vaknar tidigt, oavsett hur sent jag gick och la mig, tycker ofta att det är väldigt segt att vänta på hotellet (eller var man nu är) för att vara med på brunchen kl 12 (eller tom 13). Särskilt om man har långt att åka hem.

Vi kommer inte säga någon exakt tid, utan typ från 10. Om folk överlappar varann lite hinner man ju dessutom umgås mer med dem!

• Lady Marmelade

Blanda de lite matigare sakerna med vanliga frukost alternativ eftersom brunch är tänkt som ett mellanting mellan frukost och lunch. Köp gott bröd, fil, youghurt och mussli och mycket juice kan behövas dagen efter kalas.

Svar på tråden Matförslag till brunch "dagen efter"