• Lovelina

Äter du enligt GI?

Hejsan
    Jag vill ändra mina kostvanor och har ett tag nu funderat på hur GI fungerar.

Ni som äter enligt GI kan ni berätta lite för mig hur det gick till när ni började hur ni gick till väga?

Berätta också hur det gick att följa GI kosten och vilka förändringar ni upplevt efter att ni börjat äta efter GI.

Ge mig gärna lite tips på böcker som ni tycker är ett måste för att komma igång och gärna kanske lite om hur ni äter så jag får en känsla för hur er dag ser ut med GI mat.

Tränar ni också något vid sidan av så är detta också av intresse.

Som sagt, jag önskar all GI kunskap jag kan få från er som förändrat ert liv med GI.

//Lovelina

• Svar på tråden Äter du enligt GI?
  • Lovelina

Hallåååååååååååååååå

Jag som hade hoppats på att någon ville dela med sig....

:)
    Väntar troget på svar ändå.

Kram i massor

• Shakti

Jag äter väl inte renodlat GI, kanske men följer ändå det tänkandet...

Jag äter ganska lite kolhydrater... Om jag gör det så är det långsamma, fullkornspasta, fullkornsris, grovt bröd.

Mycket protein, alla möjliga sorter...

Grönsaker, helst lite grövre som morötter och broccoli.

Äter ganska ofta, fem gånger om dagen kanske. Alltid ett mellanmål med typ tio sötmandlar eller två rutor mörk choklad.

• Lovelina

Shakti)
    Hej
    Vilka proteiner äter du mer av?

• Shakti

Jag har så lite pengar så jag försöker hitta billiga proteiner. Tonfisk, makrill, ägg, bönor och kikärter. Sen lyxar jag till det med lax eller kyckling ibland. Jag åker till mamma och äter kött också ibland... Haha... Keso äter jag i massor också!

Just det, glömde skriva om träning. Jag tränar tre-fyra gånger i veckan. Joggar eller spinning.

Sen nyår har jag nog gått ner ungefär 7 kg...

• M.G

Tänk på att du inte ska försöka äta mindre kolhydrater utan välja långsamma.
    Ät proteiner till alla mål. När du äter en frukt kan du äta mandel/hasselnötter till.

Boken 'GI metoden' med Fedon Lindberg rekomenderar jag.

Promenader (gärna med stavar) och styrketräning är bra träning.

• Rystall

Läste detta i Helsingborgs dagblad i fredags. Kan ju vara intressant och vikitgt att veta när man bantar framför allt med Atkins och GI-metoden.

Kända bantningsmetoder får kritik

STOCKHOLM. Två välkända metoder att gå ner i vikt, Atkins-dieten och GI-metoden, kritiseras av internationella forskare. Atkins-dieten, som bygger på ett lågt intag av kolhydrater i kombination med mycket kött, är inte säker och rekommenderas inte, skriver professor Klaus Dieter Lessnau vid New Yorks School of Medicine i USA i tidskriften The Lancet. Lessnau och hans kollegor beskriver ett fall som rör en 40-årig kvinna med fetma som strikt följt Atkins-dieten. Kvinnan togs in på sjukhus med ketoacidos, ett allvarligt tillstånd som uppstår när blodet innehåller alltför höga halter av ketonkroppar och därför blir surt. Ketonkroppar bildas i levern vid svält. Enligt Lessnau och hans kollegor kan kolhydratfattiga dieter som Atkins leda till förhöjd produktion av ketonkroppar. Claude Marcus, professor vid Rikscentrum för överviktiga barn på Karolinska universitetssjukhuset Huddinge, instämmer. ? Vi avråder från Atkins-dieten, vi anser inte att den är sund, säger han. Samtidigt kritiserar doktor Elizabeth Meyer-Davis vid University of South Carolina i USA den så kallade GI-metoden. Den går ut på att undvika mat med högt glykemiskt index ? till exempel vitt bröd och potatis ? som säjs höja blodsockret. Men Meyer-Davis har följt 813 vuxna under fem år och fann inte att mat med högt GI-värde höjde deras blodsocker, enligt en studie hon publicerar i British Journal of Nutrition. Enligt Reuters säger Meyer-Davis att GI inte är ett bra sätt att mäta hur mat påverkar blodsockret. Ett livsmedels GI-värde avgörs av mätningar på personer som före intaget har fastat. Men mat får andra värden när den äts av människor som inte fastar. Faktorer som hur länge kolhydraterna tillagas, kombinationen av livsmedel som äts samt hormonuppsättning hos den som äter påverkar blodsockret. Claude Marcus anser att personer som förespråkar GI har skapat en mytologi som utgår från vad som kan vara nyttigt för en diabetiker. ? Blodsockret åker inte jojo hos friska individer, därför är Gimetoden inget att luta sig mot för en frisk människa som vill gå ner i vikt, säger han. TT (Helsingborgs Dagblad sid A9. 2006-03-17)

• Brunkullan

Jag använder mig av en blandning mellan GI och Atkins. När jag började, så undvek jag kolhydrater helt första veckan ungefär, och efter det undviker jag snabba kolhydrater så ofta det bara går. Äter jag kolhydrater, så blir det långsamma, som fullkornspasta, fullkornsris och fullkornsbröd. Vid måltider där jag lätt kan bli mätt utan kolhydrater, så hoppar jag över dom. Potatismos och potatis är nästan helt förbjudet för mig! Undviker läsk, fikabröd och glass på vardagar, och äter vad jag vill på helgerna!

Började också att promenera 30 min ca 3-4 ggr/vecka, vilket det blir mindre med nu för tiden.

Jag gick ner ca 6 kg under en längre tid (hade inte så mycket övervikt...), och håller den vikten numer.

• Pumpkin

Jag kan rekommendera www.giviktkoll.se om du snabbt vill komma igång med GI-tänket. Där finns tips, råd, recept och framför allt massor av information om hela grejen med GI.

Personligen så var jag med där och körde enligt deras rivstart. Kan rekommendera det om man verkligen vill få en kickstart och samtidigt bli av med sötsuget, men jag själv kommer aldrig göra om det igen. Inga kolhydrater alls i en vecka gillade inte min kropp och jag blev oerhört seg i huvud och kropp. Men det är ju olika från person till person

Nu är jag inte med på sidan längre och ser väl inte mig själv som en "GI-ätare", men jag försöker ändå tänka på att äta nyttigare kolhydrater och att dra ner på dom så ofta det går.

• drömbrud

Jag började idag med GI...
    Går bra..
    De tre först dagarna ska man HELT undvika kolkydrater och sendan kan man äta, LITE grovgrovtbröd m.m.
    Mycket grönsaker och ärtor o bönor, och KESO!! Godaste alternativet till alla såser, Keso är gooodare!

Sen choklad, över 70%. Men tänk inte en hel kaka utan lite grann...

Min bästa väl har hållt på i 2 veckor, har nu gått ned 8 kilo. Hon har 50 kilos övervikt.
    Jag har "bara" 10. Men de ska jag gå ner.
    Och det bästa med hela "kuren" är att det är gott och man blir mätt!

• drömbrud

Ps. undvik MAJS,BANANER och VINDRUVOR!!
    All annan frukt o grönsaker är OK. Men mer grönsaker änn frukt

Svar på tråden Äter du enligt GI?