• Maja-bruden

Recept på kyckling och fläskfile till buffe?

jag vet att jag läst här, och har även hört av vänner, att man kan servera kyckling och fläskfile kall, man marinerar både före och efter tillagningen, eller hur var det?

Min blivande är väldigt skeptisk, men jag tror att det blir nödvändigt med tanke på att festlokalen har ett ganska litet kök, bara en vanlig spis med ugn. Vill iallafall provlaga och proväta! (dessutom har jag redan köpt 6 kilo kycklingfile som ligger och väntar i frysen...)

Synpunkter från er som ätit detta och recept och tillagningshemligheter önskas!

Maja-bruden

• Svar på tråden Recept på kyckling och fläskfile till buffe?
  • atenea

Om du ska laga "min" file (jeje)
    1- använd dig av el lång vass tunn kniv för att göra hål i filen (som kniven man använder för att skära laxfile) och fyll på ordentligt med de som du tycker om
    2-Hålen måste göras minst en cm ifrån kanterna 8annars kan du hamna fel och stycka hål på ytan)
    3- VIKTIG att du binder filen ordentligt med ofärgat bommullsnöre innan du steker den .Annar åker fyllningen ut (den expanderar pga värmen)

• Gudrun

Här kommer ett recept till på marinerad kall kyckling. Går utmärkt att göra till många.
    Till 4 behövs:
    4 kycklingfileér
    salt-peppar
    smör till stekning
    Marinad:
    1/2 dl olivolja
    1/2 dl balsamvinäger
    1/2 dl flytande honung
    1 tsk (gourmet)salt
    1 krm svartpeppar
    1-2 pressade vitlöksklyftor
    timjan

Stek kycklingen. Skär de varma fileérna i drygt cm tjocka skivor. Skeda över marinaden, detta kan göras minst dagen innan.
    Lycka till!
    Gudrun

• Ancher

Det här tycker jag är supergott!

Marinerad fläskfilé

Obs! för 30 personer

3 kg välputsad fläskfilé
    50 gram smör

Marinad nr 1:
    2 liter vatten
    1 1/4 dl fint salt
    10 kvistar färsk rommarin eller 3 msk torkad
    6 vitlöksklyftor, skivade
    2 tsk grovmald vitpeppar

Marinad nr 2:
    strimlat skal av 3 citroner
    4 dl olivolja
    4 msk finhackad färsk rosmarin eller 2 msk torkad
    1 stor vitlöksklyfta, pressad
    1 tsk grovmald vitpeppar

Sätt ugnen på 125 grader. Bryn putsade fileer runt om i smör och lägg över dem i en långpanna. Sätt in köttet mitt i ugnen och låt innertemperaturen i köttet gå upp till 65 grader för rosastekt och 70 grader för genomstekt kött. Det tar 30 till 40 minuter.

Koka upp ingredienserna till marinad nr 1och låt den kallna.

Lägg ner köttet och marinaden i dubbla plastpåsar och låt det stå kallt i ca 12 timmar. Ta sedan upp fileerna och häll bort lagen.

Skär det gula av citronerna i strimlor med zestjärn eller kniv. Koka skalen en halv minut och häll sen bort vattnet. Blanda citronskalen med de övriga ingredienserna till marinad 2.

Skiva köttet ganska tunt ett par timmar föra serveringen och lägg dem på ett serveringsfat. Häll över marinad 2 och köttet är klart att servera efter ett par timmar.

• Maja-bruden

Åh vad ni är underbara! Härligt, nu har jag ju ett helt knippe recept att prova! Tack Gudrun och Ancher!

Ancher: När det står att receptet är till 30 personer, är det 30 vanliga portioner eller buffe-portioner? Vet du det?

Maja-bruden

• Hiskan

Ancher
    Fläskfilé ska väl alltid genomstekas? Nån bakteriegrej. Oxfilé däremot kan man äta rosa.

• Ancher

Maja-bruden
    Det bör vara 30 bufféportioner. Gjorde den här rätten som huvudrätt till nyår då vi var tre personer och då hade jag köpt en hel fläskfilé. Och då blev det inte så mycket över.

Hiskan
    Det tror jag du har helt rätt i. Jag har fått receptet nedskrivet av en bekant, men har aldrig tillagat köttet rosa utan alltid genomstekt.

• Maja-bruden

Tur att Hiskan var vaken! Fast jag skulle inte gjort det rosa ändå, men nu har jag ändrat på mitt sparade recept, så det blir helt riktigt!
    Archer, jag tänkte efter själv också och kom på att 3 kg till 30 pers måste ju såklart vara buffe-portioner! Det verkade jättegott! Med rosmarin som är så gott! det här kommer nog att bli riktigt bra! Nu har jag många recept att prova, och det vore väl själva ***om inte något av dom faller min älskling i smaken! Om inte så har han väl blivit van vid kallt kött när han smakat igenom alla...)

Maja-bruden

• Courage

Anledningen till att fläskkött ska genomstekas är det tar död på ev. trikiner som kan finnas i köttet. Trikiner är en muskelparasit som inte finns i nötkött så därför kan man äta det rått om man så önskar.

Salmonella, campylobakter och andra bakterier kan finnas i allt slags kött, på bär och frukt men också på grönsaker och sallader.

• Maja-bruden

Nu har jag bjudit min blivande på fläskfile efter anchers recept och kyckling a' la Hemlig(fast inte längre), och det vad supergott tyckte han! Så nu tycker han att det är okej med kallt kött till buffen, som han var så himla skeptisk till innan! Jippi! Då var det en sak mindre att fundera på hur den ska lösas! Men jag läste anchers recert lite för bokstavligt kanske, det står MYCKET grillkrydda, så jag istort sett panerade mina fileer i kryddan, och det var att ta i i överkant :) men nu vet jag det till nästa gång jag provar! Jag kommer att prova flera av era recept också, men de här var verkligen jättebra, och vi har nog mer eller mindre bestämt oss för att använda dom, för fläskfilen var verkligen helt underbart god och kycklingen var också jättegod och dessutom tokenkel att tillaga, vilket kanske är bra eftersom fläskfilen tog lite mera tid! Tack ni underbara brudar för era recept!

Maja-bruden

• Johanna = en lat kock

whiskey som courage tipsar om är jättegott

vill man ha en billigare variant så ta en aning whiskeyessens (hyllan med essenser i matbutiken) och ev lite rökessens (liquid smoke brukar den heta)

sen ang trikiner - det är ingen fara med svenska grisar, (så det blir vanligare och vanligare med rosastekt fläskfilé här)
    men importerat griskött däremot... (för att inte tala om isbjörn - den äter man på egen risk...)

och lite kul är att australien inte har trikiner så där blir man ibland tillfrågad hur man vill ha sitt fläskkött

• blandlänning

På faktasidor om trikiner så står de att de förstörs vid 75-80 grader C. Därför borde det inte vara någon skillnad att tillaga köttet till 70 eller 65 grader, man får i sig dem ändå om de nu finns... Men det som Johanna = en lat kock skriver stämmer, de finns inte i alla grisar.

• Johanna = en lat kock

det finns ju en anledning till att man förr körde upp fläskkött i 80-85grader

det gör man ju fortfarande med julskinka trots att den blir godast om man kokar den till 70-75grader och sen vilar den ett tag (då kommer den upp i närmare 80)
    (sorry - det var bara en parentes)

• Courage

Johanna = en lat kock
    Intressant med australiskt fläskkött. Hade jag inte en susning om. :)
    Instämmer om julskinkan!

• Courage

Julskinka är bra buffémat året runt. Men gör den då t.ex. med annan smaksättning och kryddning.

En variant: Marinera rimmad skinka i torr sherry, rosmarin och vitlök, ett par dagar, baka långsamt i ugn, och låt ligga i en eftermarinad med olivolja, citron och ingefära. Skiva tunt till buffén. Mycket gott!

• Ancher

Maja-bruden

Vad roligt att höra att du tyckte om fläskfilén! :)

• Maja-bruden

Ancher: Ja, den var verkligen supergod! Funderar på att skippa mitt planerade vegetariska alternativ och göra det här receptet fast med quorn, så det inte blir orättvist mot alla vegetarianer som inte får smaka annars! Men det allra allra bästa var att min blivande tyckte att det var jättegott! och det var ju honom jag skulle övertyga!

Maja-bruden

Svar på tråden Recept på kyckling och fläskfile till buffe?