• Maja-bruden

Recept på kyckling och fläskfile till buffe?

jag vet att jag läst här, och har även hört av vänner, att man kan servera kyckling och fläskfile kall, man marinerar både före och efter tillagningen, eller hur var det?

Min blivande är väldigt skeptisk, men jag tror att det blir nödvändigt med tanke på att festlokalen har ett ganska litet kök, bara en vanlig spis med ugn. Vill iallafall provlaga och proväta! (dessutom har jag redan köpt 6 kilo kycklingfile som ligger och väntar i frysen...)

Synpunkter från er som ätit detta och recept och tillagningshemligheter önskas!

Maja-bruden

• Svar på tråden Recept på kyckling och fläskfile till buffe?
  • Brud 2006

I Buffé (ICA) hade de en jättegod italiensk sommarbuffé förra våren med bl a marinerad kycklingfilé med soltorkade tomater och kalimataoliver m.m. Var jätteenkelt, tillagades i långpanna. Jag gjorde den buffén själv till 30 pers. till min blivandes examensfest. Kolla på icas hemsida!

• Courage

Det går jättebra att marinera både före och efter. Antingen med samma smaker eller olika smaker före och efter. En förmarinad kan tex vara med sherry, och så gör man en eftermarinad med citorn och basilika, eller vad man nu vill.

Tänk dock på att det inte går använda samma marinad före och efter, då baktierisken är stor med allt otillagat kött. Så gör först en marinad, använd den för det råa köttet och kasta den sedan. Och gör sedan en ny marinad och lägg det tillagade köttet i den.

• aircondition

Vi ska också ha buffe. Jag gick in på Arlas hemsida. www.arla.se, där finns jättemycket bra recept.

• Maja-bruden

Courage: Såklart skulle jag aldrig använda samma marinad! *ryser* Matad med skräckpropaganda från Marit Paulsen som man blev via nyheterna som barn! Kampylobakter, eller vad heter de små bakterierna som finns i rå kyckling och som är så in i vassens farliga!

Men du har altså lagat kyckling på det här viset och tycker att det är bra? Serverar man alltså kycklingen i marinaden? Kan du göra ett "recept for dummies" åt mig, och utgå från att jag inte vet någonting! Alltså 1. marinera kycklingen 2.tillaga i ugn, tid och grader? 3. låt svalna? osv...tills man stoppar den i munnen!

Brud 2006: Jag letade på icas hemsida men har inte hittat receptet! Jag är hemma idag för båda barnen har magsjuka, så jag kan sitta här och leta idag...mellan varven!

Fler tips och kommentarer om kall kyckling och fläskfile mottages tacksamt!

Maja-bruden

• Courage

Dubbel-marinering - en receptidé så det är lite ungfärliga mängder. Minska med det man ogillar och öka med det man gillar.

Förmarinad 1 till 1 kg kött
    2 tsk salt, 1 tsk socker (ingen olja behövs)

Till fläskfilé - 2 dl sherry eller calvados av något slag
    Till kyckling - 2 dl tequila eller rom av något slag
    Till oxfilé - 2 dl konjak eller whisky av något slag
    Marinera i ett dygn eller två.

Stek/grilla köttet.

Eftermarinad 1 till 1 kg kött
    1 tsk salt, 1 tsk socker, 1,5 dl olja av valfri sort

Till fläskfilé - 3 msk stött saliva, en kruka basilika och det rivna skalet av en citron, 1 msk sherry
    Till kyckling - 5 stötta stjärnanis, 2 msk krossad rosépeppar, 3 msk krossad grönpeppar, 1 msk krossad svartpeppar, 2 msk tequila
    Till oxfilé - 1, 5 dl chilisås på flaska, 1 en halv msk hetare chili, 3 msk rostade sesamfrön, 3 mask rostad vitlök och en halv dl konjak eller whisky av något slag

Eftermarinera några timmar. De här eftermarinaderna kan också ökas på i mängd och serveras som "sås" till köttet.

• Courage

Tider i ugnen beror på köttet storlek och temeperatur från början. Men börja med 25 minuter i 175 grader i varmluftsugn til latt börja med. Stek köttet i stekpanan först så det får en vacker färg - i het panna ett par minuter. Sedan in i ugnen och låt det gå färdigt.

Bäst är att anävnda köttermometer på köttet i ugnen. Då får du "örnkoll"!

• Maja-bruden

Åh, vad bra! Tack Courage! Nu kan jag börja provlaga och bjuda på kyckling och se om jag inte kan övertyga min älskling också!

Och brud 2006! Jag hittade receptet! jag har skrivit ut det och ska prova det i helgen tänkte jag! 36 personer hade gett receptet i genomsnitt 5 i betyg av 5 möjliga, så det bådar ju gott!här finns den om fler är nyfikna! www.ica.se/FrontServlet&state=recept&receptid=358063

Är det någon som vill tala om hur otroligt vanligt och populärt och fantastiskt gott det är med kall kyckling och fläskfile på en buffe, så jag kan övertyga min blivande man?! Och kanske ge ett och annat tips på vad som passar till!

Tusen tack! Maja-bruden

• atenea

Lite mera recept:
    Marienra kycklingfile med salt , olivolja , rosmarin och pressad citron . Grilla i ugnen .Låt svallna .Mums !

Fläskfilen kan fyllas med russiner , oliver , baconbitar , plommon mm och stekas i ugnen. Låt svallna och skär i skivor. Jättegot till buffe

• Hemligt ( fast inte längre)

Kycklingfileér är ju bara så gott att äta kallt...

Här kommer mitt favvorecept...
    Hela kycklingfileér
    Grillkrydda (inte piffig allkrydda)

Torka av kycklingen om den är blöt, krydda med MYCKET grillkrydda på både över och undersidan.
    Lägg fileérna på bakplåtspapper och in med plåten i ugnen.
    225 grader ca 15 min, lite beroende på storleken.
    Obs! låt inte fileérna vara inne för länge då blir dom torra.

Superduper gott!

• Maja-bruden

Mums! Jag skriver ut och sparar allt ni skickar in! Verkar ju supergott, ju! Underbart med många tips! Tack hemligt(fast inte längre), Tack atenea! fläskfilen lät väldigt god! Måste prova snart!

Maja-bruden

Svar på tråden Recept på kyckling och fläskfile till buffe?