• Jean

Barnlöst äktenskap

Hej!

Vi har bestämt oss för att inte skaffa några barn, och vill att en av oss ska sterilisera sig. Är det någon här som har gjort det? Hur går man tillväga? Jag vet att det är mindre risk att något går fel ifall mannen för det, jag vet att det finns en 25-gräns. Men i övrigt har jag inte en susning.

Som var gör man det? Är det gyn, sjukhuset? Tar man direkt kontakt med sjukhuset eller är det via vårdcentralen? Någon som har en aning?

• Svar på tråden Barnlöst äktenskap
  • brudkronan

En vasektomi för mannen är definitivt att föredra!

Det är ett litet odramatiskt ingrepp som tar 30 min under lokalbedövning, och de flesta män kan gå hem direkt efter ingreppet.

Forskningen har dessutom gått så mycket framåt att det i de allra flesta fall går att "laga" mannen igen så att han ändå kan få barn om han senare skulle ångra sig.

En sterilisering av en kvinna är ett mycket mer komplicerat ingrepp!

Mer info:

www.urologkanalen.com/vasektomi/

• brudkronan

Förmodligen kan ni gå till vårdcentralen och få en remiss till urologkliniken på ert sjukhus - annars kan ni ringa sjukhusets växel och be om att bli kopplad till ngn lämplig person på urologkliniken - av dem kan ni få hjälp hur ni skall komma till.

• Lyckligt gift!

Brudkronan:
    Det du skrev om mannen och att det går att "återställa" är rätt. Däremot har du fel i att det skulle vara komplicerat för kvinnan. Komplicerat på det sättet att man inte nånsin kan bli med barn, men själva ingreppet är busenkelt. Har gjort det, gjordes med titthål. Men man ska veta vad man ger sig in på. Jag hade fått 3 och var inte redo för fler...
    Jean: Du ber din gynekolog skicka en remiss till närmaste sjukhus.

• Utpala

Ja, man _kan_ ju nog som kvinna också bli gravid efter en sterilisering. Hände en kompis till mig, men det är nog väldigt ovanligt.

• fruSolli

hur går manlig respektive kvinnlig sterilicering till?

tar man bort äggstockar, tar bort testiklar?

• Meddelande borttaget
  • tattar-Emma

frökenEmelie

Man knipsar sädes- respektive äggledarna. Sädesledarna sitter bättre till, så det är ett enklare ingrepp och dessutom billigare att utföra (för landstinget). Trots detta är det vanligare att kvinnor gör det... håhåjaja, dessa män med sin virilitetsnoja ;)

Svar på tråden Barnlöst äktenskap