• Vänersborgs Pia

Kroppen efter att man har fått barn?

Kanske en riktigt dum fråga...
    Menn jag frågar ändå...

Hur blir ens kropp efter att man har fått barn?
    Jag menar magen blir ju jättestor osv när man är gravid...

Finns det nån sida att läsa om sånt här så skulle jag vara tacksam om nån kunde skriva upp den...

• Svar på tråden Kroppen efter att man har fått barn?
  • aircondition

Det har tagit ca. 6 månader för min kropp att återgå till normalläge. Inga bristningar, men det är säkert genetiskt, som någon redan sagt.

• *sussie*

Hej

Kan man ta bort bristningar med laser eller?

mvh

• pickolina

*sussie*

Det finns inget sätt att ta bort bristningar. Tyvärr!

Jag är livrädd för att bli gravid. Min syster har nämligen långa, breda bristningar över HELA kroppen efter sina två graviditeter och som sagt, det beror på generna. Mamma har dock inte sådana hemska bristningar men jag och syrran har fått pappas kroppsform osv så jag är rädd att jag kommer råka ut för detsamma som syrran... :( Dvs bristningar på hela magen, ryggen, armarna och benen...stooora och breeeda och måååånga... *läskigt*

• Fru O

Jag fick inga bristningar. Tycker min tjejmage putar lite mer efter jag fick barn. Brösten är mindre, men jag gillar min kropp bättre efter jag har fött barn. Hade tur som inte gick upp så mycket i vikt och kom i storlek 34 igen 2-3 veckor efter förlossningen. Magen var degig i början, men det har gått tillbaka ...

• lolabe

Nej, tyvärr kan man inte ta bort bristningar. Och det är som många säger genetiskt om man får det eller ej, att smörja hjälper tyvärr inte. Jag har redan nu massor av bristningar på låren som jag fick när jag var tonåring. Efter ev barn kommer jag att se ut som en fullfjädrad tiger Nä, usch, jag vill inte tänka på det

• Lyckligt gift!

Men flickor!! Ska det inte få finnas lite spår efter att man väntat barn? Om det finns några bristningar här o där, spela roll!? Man har fött barn för Guds skull...Kilona kan du jobba med, men jag kan inte tänka mig att det finns en enda tjej som ångrar att hon fött barn, pga att hon fått lite bristningar.

• f.d. Svart brud

Lite spår efter graviditeten kan jag allt tåla, men de spår jag fick är jag ärligt talat sk*tlessen över...

Visst är mina barn värda det, men när jag fött klart mina barn, ska jag spara ihop eller ta lån för att fixa det värsta hos en plastikkirurg. Det är inte det att jag är fåfäng eller så, men det känns varken sexigt eller fräscht att ha överskottshud (som inte går tillbaka) som hänger nedanför magen och som man måste lyfta upp ett par gånger om dagen för att göra rent under...

Hade inte det problemet innan. Visst var jag lite runt innan jag blev gravid första gången, men fettet gled liksom ner under graviditeten. Bristningar över hela magen kom redan i vecka 9 - innan jag började växa! Sedan följde bristningar på insidan av överarmarna och i knävecken under graviditeten.

Magen kändes svampig efter första barnet och det gick inte över trots att jag gjorde situps och gick ner alla graviditetskilon + lite till.

Sedan blev jag gravid igen. Men min kropp lär ju knappast kunna bli fulare denna gång än den redan är.

Nu är jag i vecka 28-29.

• pickolina

Lena v B

"Om det finns några bristningar här o där, spela roll!?"

Min syster har en mage som hänger på det sätt som "f.d. Svart brud" beskriver + att hon har bristningar som är 1-2cm breda och 30-40cm långa över hela magen. hela ryggen, brösten, överarmarna och hela baksidan av benen.

Skulle du kalla det LITE SPÅR?????

• pickolina

Lena v B

Jag har svårt att tro att det finns en enda mamma som ångrar sig pga bristningar och dylikt men jag tycker inte att man ska bagatellisera det heller..

OK, att få lite bristningar osv är väl inte direkt kul men man överlever men det finns många som får mycket värre än "lite bristningar"...

Jag har bristningar efter tonåren och p-pillerbyte osv men de kan jag ändå leva med, jag kan inte ens tänka mig hur jobbigt det måste vara att leva med sådan mage och sådana bristningar som min syster... :(

• ARNOLD, bejbe!

Lena v B, fint för dig om du skiter i hur du ser ut men för vissa ÄR det faktiskt ett problem. Så jag tycker det är illa av dig att komma och försöka få det hela att se ut som en bagatell.

Jag vill ha barn men jag vill inte förstöra min kropp för det.

• Lyckligt gift!

Men jösses! Jag menar absolut inte att bagatellisera det som ev blir kvar efter graviditeter! Jag har själv inte så mycket kvar, men jag har jobbat hårt på det. Sen är vi alla olika och har olika förutsättningar...ämnesomsättning, ärftlighet osv. Givetvis ska man ta det på allvar! Ni missförstod mig nog, jag ville bara poängtera för de som ännu inte blivit gravida och som tvekar med anledning av den förändring som blir...att det inte ska vara avgörande huruvida man ska ha barn eller ej....Kram på er :) !!

• *sussie*

Hej

jag delar er oro!!! Jag har fått kämpat för att bli nöjd med min kropp. Tunga gym pass och strikt kost. Visst det handlade inte om många kilon men nu när jag är så nöjd vill jag inte förstöra mig. Jag tror säkert att jag vill ha barn om några år. Men oron finns alltid där. Kommer jag vara helt oatraktiv och ful efteråt? Tänk om det tar slut mellan mig och killen, vem vill ha mig då??

• Stortån

Jag är inte heller sugen på nån drastisk förändring... jag gillar min kropp stenhårt, speciellt girlsen. Är det ärftligt med andra kroppsliga förändringar än bristningar också?

Min mamma och jag är helt lika i kroppen förutom att hennes är lite mer medelålders förstås och hon väger väl lite mer... och sen spåren av två barn förstås. Men hon var smal och fin under graviditeterna och återgick snabbt till samma vikt efteråt. Hon har inga bristningar men däremot jordens backhoppsbackar till tuttar efter amning. Om man inte ammar, förändras brösten ändå? (Ge mig inga lektioner om amingens betydelse, tack.)

Tror ni jag har goda gener att brås på?

• Agouza

Mina bröst hänger definitvt en våning längre ner numera. De är lika stora, men sladdrigare. Har jag mina gamla bh:ar på mig syns dock ingen skillnad. Måste numera hissa upp dem, inte bara förpacka dem snyggt...

Och nej, det är inte amning som pajar dem, utan graviditeten.

Jag gick i alla mina gamla kläder efter 6-8 månader, utan att bantat (dock gick jag långa barnvagnspromenader varje dag).

Pickolina:
    På tal om bristningar, fick också små bristningar på låren och höfterna när jag var tonåring - men inga under graviditeten.

• *sussie*

Fasen åxå inte nog med att det gör fruktansvärt ont att föda barnet, man kommer säkert inte kunna visa sig i bikini efteråt.
    Jag är ganska pedant med hur jag ser ut så jag lär väl få adoptera.

• aircondition

Ni skojar väl lite nu va...? Om att ni är rädda att "föstöra" kroppen vid en ev. graviditet. Det går utmärkt att komma igen efteråt. Bristningar är såklart svårt, men vikten kan man jobba med.

• paprika

Hejsan!!
    Ja man tänkte lite på hur man skulle se ut efter en graviditet.
    Hur kroppen skulle se ut osv.
    Ja jag fick bristningar på magen,samt att brösten blev mindre, magen blev inte lika platt som innan.
    Lyckan var att få barn men visst dessa tankar kom. Idag har jag blivit ett med kroppen igen o ennu mera stolt över den fast det finns spår.Men ville gärna få tillbaka brösten så de har jag hjälp på traven.Fin o lycklig samt 2 härliga barn i dag.:)kram/P

• *sussie*

Njo, men det är som lotteri...endel går ner andra inte.

Svar på tråden Kroppen efter att man har fått barn?