• Sophia08

bröllop i skottland kilt eller inte

Ska på ett bröllop i skottland där bruden e svensk o mannen skotte, min undran e om alla inbjudna män måste ha kilt, brudgummen ska ha det o brudens far o bror men som gäst om man inte e familj ?? finns det nån därute som har nån erfarenhet om det här...

• Svar på tråden bröllop i skottland kilt eller inte
  • BrudSommar2006

De skottar som är med på bröllopet kommer förmodligen ha kilt allihop (det är ju jättesnyggt!) men inga andra gäster förväntas ha det, det är ju så att säga inte deras tradition. En engelsman på ett skotskt bröllop skulle inte heller ha kilt t ex.

• MonikaS

Rent spontant så kan jag inte tänka mig det, för att ha kilt ska man väl egentligen ha en tartan som tillhör familjenamnet och det har ju bara skottar. Men det finns säkert nån annan här som vet säkert

• Sophia08

bruden ifråga tror att alla killar måste ha kilt men jag tycker det låter lite konstigt för jag har oxå hört det där med familjenamn o så men om det e ett önskemål från brudparet får man ju bara anpassa sig, det känns lite pinsamt om andra kommer ha kostym o min man tvingas hyra kilt.. han e inte så road av tanken.. bruden sa oxå att dom inte får ha kalsonger under för det betyder otur för brudparet...

• MonikaS

Jag tycker att det låter jättekonstigt, hur lätt och kul är det att hyra om man inte är van vid det eller bor nånstans där det inte finns såna affärer? Trodde som sagt inte att det var nåt som förväntades av icke-skottar.

• BrudSommar2006

Numer tycker väl många skottar att det är en kul grej när "turister" klär upp sig i kilt men på ett bröllop tänker man sig väl mer att man håller på traditionerna. Då ska man som icke-skotte definitivt inte ha kilt. Vissa engelsmän skulle tom ta det som en förolämpning. Det är absolut inte rätt att kräva att alla gäster ska ha kilt, det borde hennes andra hälft veta om han är skotte. Däremot tror jag inte att någon numer skulle ta illa upp om någon trots allt valde att hyra kilt i alla fall, men som sagt, då blir det mer som en kul grej och inget någon kan tvingas till. Det sägs ju att man inte ska ha kalsonger under, vissa har det inte men många struntar i den traditionen och har det i alla fall. Tror mer att det är någonting som hon som icke skotskt tycker är "ballt" i så fall.

Svar på tråden bröllop i skottland kilt eller inte