• Cattis28

Tips på speciell meny till barnen??

Vi kommer att ha ett eget litet barnbord i ett närliggande rum där våran 4-åring och hans kompisar ca 5 st totalt kommer att sitta o äta.
    Nu är bara frågan vad för mat vi ska ha till dom. Tänkte att vi gör nån speciell meny till dom då det inte är säkert att alla gillar buffe med potatissallad och kallskuret.

Nån som har lite bra tips??? Enkelt att servera ska det vara och inga kladdiga köttfärssåser el dyl till finklädda barn.

• Svar på tråden Tips på speciell meny till barnen??
  • MrsCanavan

korv med bröd... hamburgare..

• solpingla

vi ska ha grillspett gjorda av korv och köttbullar grillad majs och till serveras strips + ketchup eller någon dipp och bröd då blir det vitlöksbaguett jag tror det kommer gå hem för de barn vi bjudit

• kandersson174

puffar lite i den här tråden.... Vad finns det som är lätt att förbereda och blir festligt som förrätt till barnen?

• Fröken Lindström

Vi vuxna ska ha buffé (catering) men jag gör själv barnens buffé. Det kommer att finnas pommes, makaroner, grillspett med kyckling, korv och köttbullar. majs och vattenmelon och så lite vanliga grönsaker (gurka osv) i olika små skålar. Sen är barnen mer än gärna välkomna att ta på "vår" buffé också.

• Melóra

På de bröllop jag har serverat på (som det har varit barn med på) så har det ofta varit hamburgare eller grillspett till ungarna, med grillade grönsaker, korv, kyckling osv. på. Ofta med pommes frites till, och den klassiska glassen med chokladsås och rån i till efterrätt... Har alltid gått hem hittills iaf Glad

En bra förrätt till barn är t.ex. olika sorters korv, grönsaker, ostkuber osv. på tandpetare. Allt som ser intressant ut och som kan ätas med händerna Tungan ute

• Moster Stina

Vi kommer göra i ordning en stor sats spaghetti med köttfärssås. Slabbigt, ja kanske. men verkligen inte värre än att hålla i en hamburgare med ketchup på tänker jag...

Men vi känner alla barnen, och vet att det absolut godaste de vet är just spaghetti och köttfärssås. Möjligen att tacos är snäppet högre, men då vi inte skall ha buffé passar det oss inte riktigt.

• Kattpoet

Varför ska barnen ha vardags mat??   Varför får barnen inte  festmat de med?

Jag vet många barn som älskar   bra god  skinka, rostbiff, ost  och potatis sallad,  har ni kallskuret är det perfekt  för barnen med.
    Säg bara till dem att de får äta precis vad de vill och inte måste äta av allt  och ni kommer ha barn som  tar av allt och vissa som bara äta kött  eller ost.

Min  fest den 4 juni har vi bröd,  skinka,  äppleköttbullar, grönsakersgryta och oliver  som buffee  och barnen får ta vad de vill ha och vill de bara ha efterätt så får de det. 

• förlovadflicka

Vi frågade på restaurangen om de hade någon barnmeny, han tittade på oss som att vi var dumma och sa att barnen tycker om deras mat också, haha :P 

• Dez

Meny 1: Bamse biff är en jättestor biff av köttfärs som man formar och steker direkt i pannan. Kokt potatis och grönsaker är gott till. Goda tillbehör som hackad lök, ättiksgurka eller kapris.

Meny 2: Köttbullar med potatismos, lingonsylt och inlagd gurka.

Meny 3: Korv och potatisgratäng. Skala och skiva potatis och lök. Skär korven i skivor. Blanda potatis, lök, korv och det mesta av osten i en ugnssäker form. Krydda med salt och häll över grädden. Strö över resten av osten.

Dez
  • marimekko86

Jag minns när vi var små och skulle på finmiddag, typ nyår eller nåt så fick vi ofta till förätt en hjärtskuren franska med smör,ost,skinka och nån grönsak på till förätt. Enkelt, som en vanlig smörgås fast när man var liten och den var hjärtformad så tyckte man det var hur festligt som helst.!

Man kan väl ge barn det mesta bara det inte är för kryddstarkt eller så. Vanlig enkel mat kan man ju bara piffa till och lägga upp fint med roligt skurna grönsaker typ tomatrosor och liknande, genast blir maten festlig för de små

• Kattpoet

marimekko86, det beror på barnet om det äter kryddstarkt eller inte,  grannflickan  valde  nöttkött curryn för den var starkast när det var här på middag.  Den var gjord för min  chili älskade make, men de två åt av dem och njöt av dem.    
    Hon  gillar  inte ketchup det är för tråkigt och har ingen smak, hon gillar tabasco....

Om man vill göra det gulligare till barnen så finns nallebjörnskorv och  hjärtsalami att köpa. 

• thean

Mina tjejer 5,5 år och 3 år äter antingen alls eller inget när det severas mat borta. Det har inget att göra med maträtten utan mer om de har "ro" att sitta och äta eller om det händer nåt mer spännande någon annanstans som drar ... Med andra ord får barnen samma meny som de vuxna. Men man kan ju alltid se till att det finns tex bröd och "enkla grönsaker" att pilla med om de inte har ro att äta maten... Kommer att lägga pysselgrejer, kritor, papper mm på deras platser istället för festhäfte så det finns nåt att grejsa med, samt hyra in vännernas ädre dotter (plus hennes kompis) som lite ansvarig för barnen som är med på festen. Jag hoppas att det blir bra! =)

• Binis11

För oss är det en självklarhet att barnen får samma mat som vi, kan inte förstå varför dom inte ska få det. Våra barn hade nog faktiskt blivit ledsna om dom inte fick det, dom är 5 och 6 år

• blåklocka

På Vårt bröllop kommer det att serveras Smörgåstårtor och tårta. Vi vet att våran dotter inte kommer äta av den utan kommer ordna så det finns pankakor som är hennes favorit, sen får barnen välja vilket de vill ha själva. Kommer bara vara tre barn där vår dotter är äldst 2 år och 8 månader, och yngs är ena kusinen på 1 år och 8 månader. Sen kommer det serveras mjölk och äppeljuice till barnen. Vår dotter kommer se det som en fest om hon får dricka hur mycket mjölk hon vill!

Och så blir det barnbord

• moonlightgirl

När jag läste trådstarten tänkte jag att jaha oj vi kanske måste ordna en egen meny till barnen. Men sen tänkte jag att nej det ska vi nog inte göra utan barnen får äta av samma mat som vi men de får ta det de tycker om och inte bli tvingade av att äta all sorts mat. Jag är själv uppfostrad med att alltid ätit samma mat som de vuxna, jag tyckte inte alltid om det men då hade jag smakat iallafall.
    Hur som hellst så alla känner sina gäster bäst och vet själva om det behövs egen meny till barnen eller inte. Vi ska ha en massa olika kött som är kallskuret, potatisgratäng, potatissallad, vanlig sallad, massa frukter mm. Vi vet att våra gäster både vuxna och barn kommer att äta av detta.

De förslag jag kom att tänka på som mat till barnen är, grillkorv, hamburgare, pommes, grillspett, de frukter och grönsaker som barnen tycker om.

• Tinzi

Barnen får äta samma som oss...helt klart! Har alltid haft svårt för när folk antar att mina barn vill ha korv m. bröd/mos på kalas när vi vuxna äter "bra" mat.

Kanske inte hörde hit, men jag tycker iaf att de ska få äta den vanliga maten..med kanske ngt extra till typ grönsaker på spett, eller dylikt för att piffa till det för dem..bara mn tanke. Lycka till:) 

Svar på tråden Tips på speciell meny till barnen??