• Loppan från Sthlm

hindersprövning om man bor utomlands men gifter sig i Sverige?

Finns det någon som har erfaranhet av att söka hindersprövning om man är svensk medborgare och ska gifta sig med utländsk medborgare i Sverige. Vi bor våda utomlands. Har fått olika besked från skatteverket, bl a att vi måste inställa oss personligen på skattekontor i Sverige. Känns jobbigt att ta ledigt och köpa flight hem bara för det.

• Svar på tråden hindersprövning om man bor utomlands men gifter sig i Sverige?
  • MonikaS

Hej! Har också haft lite problem med olika information. Nu sa iofs skattekontoret där vi ska gifta oss att jag kunde skicka in ansökan, men har hört om många som tydligen måste lämna in personligen, och så läste jag på skatteverkets hemsida häromdan att om man bor utomlands måste en av er lämna in det personligen. Nu ska vi till Sverige precis fyra månader innan, så ska nog ändå se till att ha allting klart till dess, bara för att vara på säkra sidan. Men det är verkligen trist om det är ett tvång!

• Loppan från Sthlm

jag fick dessutom intrycket att man båda måste inställa sig... tänk om man bor typ i asien

• MonikaS

Gud vad jobbigt, och precis, hur lätt är det exempelvis att ta första bästa och dyra flyg från Sydney typ. Gifter ni er i Stockholm? Jag har hört flera som har fått samma info som du från skatteverket där, medan som sagt jag fick höra från mitt lokala i småland att det går att posta. Men man vet ju aldrig, det är bara tur att vi ska hem ändå exakt fyra månader innan, vet inte vad jag hade gjort annars. Kan du ringa igen och kolla om det verkligen inte finns nån anna möjlighet, via ambassaden eller nåt?

• MonikaS

här står det på hemsidan "Ska ni gifta er i Sverige vänder ni er till skattekontoret i det område där ni kommer att vistas. De ska göra en hindersprövning och utfärda intyg om detta som ni ska ta med till vigselförrättaren. En av er måste befinna sig i Sverige när ni ansöker om hindersprövning"

• fruRT

Det där med att man måste inställa sig personligen tycker jag verkar helt absurt.

Däremot kan jag säga att ni måste ansöka om svensk hindersprövning, eftersom ni skall ha en svensk vigselförättare - deras vigselrätt kräver det.

Lycka till!
    /FruRT

• Wanki

Jag är i samma sits. Jag ringde skattekontoret och de sa bara att vi skulle skicka in de vanliga pappret plus att min sambo maste skicka med kopia pa pass och ett intyg om att han inte är gift sedan tidigare. Läste i en annan trad om att det gar att "tjata" till sig hindersprövningen om de plötsligt säger att man maste komma personligen. Vi har ingen som helst chans att aka till sverige tva ganger pa ett ar! Vi ska skicka in papprena den här veckan sa da far vi se vad som händer...

• MonikaS

Lycka till Wanki, det är så jag skulle göra om vi nu inte skulle till Sverige. Det blir exakt fyra månader innan, men bara hindersprövningen täcker vigseldatumet är väl det okej? Den måste väl inte vara giltig längre än just det datumet?

• Wanki

Nej, efter det datumet är ni ju gifta och behöver inget tillstand för det! :)
    Ja, jag haller tummarna för att det gar vägen utan krangel!

• Loppan från Sthlm

jag tror jag beställer blanketten, fyller i och postar den och ser vad som händer.

• Loppan från Sthlm

puffar lite. måste finnas fler brudar som gått igenom detta

• Emmie75

Jag och min blivande bor i England och han är engelsk, vi gifter oss i Sverige i Maj. Vi blev tillsagda att inbefinna oss på ett Skatte kontor och ansöka om Hindersprövningen personligen i Sverige. Vilket vi gjorde i Februari. Pass och intyg att BÅDA inte varit gifta i landet vi bor i skulle vi ha med oss.
    Men kan ni inte åka hem så skicka in papprena och hoppas på det bästa, gör det alldeles i 4 månaders strecket så ni har lite tid.
    Jag ringde många samtal innan jag visste vad för papper vi skulle ta med oss och hur det skulle gå till. Tyckte alla sa olika, så visste är det frustrerande.

Lycka till
    Emmie

Svar på tråden hindersprövning om man bor utomlands men gifter sig i Sverige?