• Luks

Duger-som-vi-är-tråden

Är det bara jag som är trött på att läsa alla trådar om bantning och bröstförstoringar? Finns det fler än jag som önskar att vi tjejer och kvinnor kunde få duga som vi är? Att vi borde få slappna av och inte tänka på våra kroppar exakt hela tiden? Fler som anser att det är dags att "reclaim our bodies"?

Det här är tråden för oss alla som tröttnat på utseendehetsen. Tips och råd för oss som vill luta oss tillbaka i våra hängpattar och håriga ben och fula mysbrallor och bara vara vi!

Jag tycker om att sköta om min kropp. Ta ett bad, fila fötterna, smörja in mig och krypa upp i soffan och känna mig varm och mjuk. Men jag behöver inte raka mig, sminka mig och så vidare för att känna mig vacker. Är jag bara hel och ren så känns det bra.

• Svar på tråden Duger-som-vi-är-tråden
  • Luks

Så om BT skapar en rubrik som heter Anorexia så är det okej att skriva en massa inspirerande trådar om hur man svälter sig bäst?

• rebecca81

Om det inte har med hälsa att göra att trivas med sig själv och tycka att man duger, så vet jag inte vad som är det.

Att ständigt känna att man INTE duger, det är ohälsa.

• Luks

Det har inte med hälsa att göra. Det har med INDOKTRINERING att göra. Reklam, teve, mode får oss att tro att vi vill ha nåt som vi inte behöver.

Varför rakar vi oss nuförtiden, men inte förr? Varför får så många tjejer ätstörningar? Varför opererar unga tjejer om sina redan fina bröst? Varför skär sig unga tjejer i ren äckel inför sig själva?

Borde inte vi, som är vuxna, vara förebilder för våra ungar och tonåringar och visa att vi kvinnor och flickor duger som i är! Varför bantar sju-åriga flickor? Jo, för att deras mammor gör det!

Jag vet att det inte är enkelt. Jag känner själv press på mig att leva upp till nåt slags ideal. Jag har övervikt till exempel men att påstå att jag inte vet hur jag ska gå ner är lögn. Bättre kost och mer motion! Alla vet ju om det. Det är ingen nyhet direkt.

Jag klandrar inte er kvinnor för att ni vill banta och operera er. Tvärtom! Det är en tuff värld vi lever i. Jag vill inte trolla bort alla bantar- och brösttrådar. Jag vet att ni måste få prata om det.

Men tänk ändå på en sak: Varje gång man diskuterar operationer och vikt så inspireras andra att tänka: "Oj, är det kanske nåt "fel" på mig också?". Om alla bantar och opererar sig, blir det ju ett ideal som många känner sig pressade att följa. Ja, det är ju redan ett ideal förresten.

Jaja. Jag vet inte om det finns mer att säga. Jag tycker bara det är ledsamt att se, varje gång jag går in på debattforumet, att folk tänker så mycket på sånt här.

• Luks

Rebecca: Oj, nu läste jag ditt inlägg igen. Jag missförstod dig nog lite. Hehe. Men i alla fall: Mitt inlägg är ju skrivet så...

• Nimis

Ja, men ska man förespråka att folk duger som de är så måste väl vi, som är intresserade av träning/kost/bantning också duga som vi är, dvs med de intressen vi har.

• Fröken Malm

Nimis, jag håller med dig till fullo!

Jag kan själv säga att jag var trött på att vara överviktig, så förra året gick jag ner 12 kg och har aldrig mått så bra som när jag började äta rätt och gå på gymmet 4-5 ggr i veckan.

Och det är inte för att jag känner mig pressad, utan för att jag helt enkelt mår bättre nu när jag ändrat mina vanor.

• minimusen

Självklart måste man få banta om man inte mår bra av sin övervikt, men man ska ju inte överdriva. Då är det lätt att man går för långt! Och det här med operatiner och sånt... Om man är helt platt och mår dåligt av det så visst! Men varför operera sig om man är helt normal??? Det är väl inget fel på A-kupa? Eller B eller vad man nu har! Tycker bara att det ser väldigt löjligt ut när man ser en 50-kilos tjej med D-E kupor. VARFÖR???

• minimusen

oj, glömde säga att det är ju skillnad på om man har D-kupa naturligt eller om man pumpar i sig flera liter silikon för att man tror att man blir snyggare eller för att killarna ska gilla en bättre.

• vioola

Hallå där

Till memmie

Så du menar att om en smal tjej har naturligt stora bröst (hur du nu kan veta det), då accepterar du henne? Men inte om hon opererar sig för att få större...?

Det låter helt sjukt måste ja säga

• minimusen

Vioola

Om man har naturligt stora så får man ju acceptera det eller hur?? Men varför i hela friden operera större med allt vad det innebär?? Ryggproblem, infektioner mm. Och förresten syns det ofta väldigt tydligt när nån har ett par silikonbomber upp i halsen.. som typ Natascha.. Eller Linda Rosing.. Du kan ju inte mena att det inte syns?

• vioola

Hej igen

Jag har opererat mina bröst och jag har inte två bollar. De ser "naturligt" stora ut. De flesta vill inte ha G-kupor som Natacha mfl, men det trodde ja de flesta visste redan...

Så om någon gör en fettsugning då och den andre bantar ner sig, vem är då mest värd i dina ögon...?

• Mrs. Robinson

Luks,

Det kanns som folk gor sitt basta for att missforsta vissa saker.

Kanns som det ar ratt vanligt argument har "Alla far gora som de vill, bla bla bla".

Jag tror att poangen var att du ville saga att det inte ar FEL att vilja ga ner i vikt, operera brosten, raka sig etc, utan VARFOR man kanner sa.

Om jag har mellan 3-5 kilos overvikt, VARFOR kanner jag mig ful, mindre vard, utan karaktar, oattraktiv for det? Halsoudersokningar sager ju tvartom att en liten overvikt kan direkt vara gynnsamt. Min kille tycker att jag ar skit lojlig. Men, eftersom jag laser mina blaskor, kollar pa TV, MTV etc sa tycker jag att jag ar sa fet och utan karaktar.

Det hade varit en mer intressant diskussion att foroka komma underfund med sjalva roten till kvinnors osakerhet och utsatthet for medias och omgivningens bild av den perfekta kvinnan snarare om det ar fult eller fint med en viss bygel storlek.

• Luks

Jag orkar inte ens svara på vissa inlägg i den här tråden. Förstår man inte vad jag är ute efter så är det världar mellan oss.

• minimusen

Tyvärr så är det ju så att det är dem man ser; de blåsta bimbosarna som Natascha t ex.

Man jag undrar bara varför man gör en sån operation och riskerar massor om man inte verkligen behöver det?
    Ex nåt hormonfel och att man är helt platt ex.. jag har A-kupa och trivs med det. Det sista jag skulle göra är att förstora brösten.
    Trivs inte med stora bröst, det har jag märkt när jag inte vägt min trivselvikt.

Alltså.. jag tycker det pågår en sån skönhetshysteri överallt. Det verkar som om många(inte alla) är helt besatta av att se ut på ett visst sätt och tror att andra vill att de ska se ut så. Och DET är det tråkiga. DET är fel!!!
    Men jag förstår det på ett sätt att det kan vara jobbigt att stå emot, men man måste tro lite mer på sig själv! Försöka iallafall...

• Dorothy

"Det här är tråden för oss alla som tröttnat på utseendehetsen. Tips och råd för oss som vill luta oss tillbaka i våra hängpattar och håriga ben och fula mysbrallor och bara vara vi!"

De här raderna känns lite fel. Det känns som att en naturlig tjej automatisk måste vara nöjd med att vara mindre attraktiv än en som är med i utseendefixeringen. Alla vill väl vara fina, om än naturligt?

Annars håller jag med dig! Det är alldeles för mycket utseendefixering i samhället vilket gör att många får komplex och mår dåligt fast de egentligen är fina på sitt eget personliga sätt.

Svar på tråden Duger-som-vi-är-tråden