• Luks

Duger-som-vi-är-tråden

Är det bara jag som är trött på att läsa alla trådar om bantning och bröstförstoringar? Finns det fler än jag som önskar att vi tjejer och kvinnor kunde få duga som vi är? Att vi borde få slappna av och inte tänka på våra kroppar exakt hela tiden? Fler som anser att det är dags att "reclaim our bodies"?

Det här är tråden för oss alla som tröttnat på utseendehetsen. Tips och råd för oss som vill luta oss tillbaka i våra hängpattar och håriga ben och fula mysbrallor och bara vara vi!

Jag tycker om att sköta om min kropp. Ta ett bad, fila fötterna, smörja in mig och krypa upp i soffan och känna mig varm och mjuk. Men jag behöver inte raka mig, sminka mig och så vidare för att känna mig vacker. Är jag bara hel och ren så känns det bra.

• Svar på tråden Duger-som-vi-är-tråden
  • Luks

När jag räknar antalet trådar som INTE handlar om banting i de senaste uppdaterade under Debatt, så är det TVÅ av TJUGO.

• Luks

Och jag kan ytterligare tillägga att jag är både tjock och har psoriasis. Så ingen ska tro att jag är nån supermodell som inte vet hur det känns att inte va perfekt.

• minimusen

Tänk att det fanns nån mer som mig här på BT!! Är oxå ganska trött på allt bantningstjat dagarna i ända... Jag är som jag är, man kunde ju varit värre!!!

• Fröken Tärna

Jag håller inte riktigt med er... Jag tycker snarare att det är fantastiskt att se vilket stöd tjejerna (och killarna) ger varandra här. Om ni läser trådarna så ser ni att många av personerna är eller har varit sjukligt överviktiga.
    Om dessa personer då kan dela med sig av sina erfarenheter eller hämta råd, kunskap och stöd så tycker jag att detta är ett fantastiskt forum.
    Glöm inte att bantning och träning ofta görs i ett hälsomässigt syfte. Det är inte alltid man kan dra alla över en kam och förutsätta att det bara är av fåfänga skäl personen vill gå ner i vikt. Jag är dock en sådan

Det är ju bara att ni skapar en tråd som intresserar er. Kanske får ni med er fler, det är ju ingen omöjlighet. För det är väl inte det ni stör er på, att ni måste bläddra till sidan två för att hitta er tråd

• rebecca81

Jag är på! Ner med utseende- och prestationshetsen.

Man måste inte vara brun (medelst cancerogent soliarie om så krävs) för att vara FRÄSCH.

Man måste inte, som tjej men ej som kille, ta bort kroppsbehåring för att vara FRÄSCH.

Man måste inte dölja sin egen, jättegoda, kroppsdoft med parfym för att vara FRÄSCH.

Man måste inte alltid jämföra sig med andra, utan min önskan är att alla tjejer här och överallt annars får någon som älskar dem för den de är, och precis så som de ser ut egentligen.

Jag är, som ni kanske märker, ganska trött på denna hysteriska fräschifiering av kvinnokroppen som startade någon gång på 40-talet. Det började med deodorant, Kerstin Thorwalls "Boken till dig" (som är ung tjej) och köpebindor för att idag eskalera i svampframkallande trosskydd, frätande tandblekning, smink som gör att du ser alldeles naturlig ut, bröstförstoringar, brasiliansk underlivsvaxning etc etc etc.

Just FRÄSCH är ett uttryck som betyder något för kvinnor, och något helt annat för män. Att inte vara FRÄSCH som kvinna, är för många detsamma som att vara äcklig.

Börja varje dag med att kolla er i spegeln. Ser ni något ni är särskilt nöjda med? Säg det högt! Fråga er partner om han/hon inte håller med. Tänk: "Jag är så underbar. Vad glad jag är över att vara jag". Försök i alla fall...

• Luks

Tyvärr ser jag alldeles för många trådar här som handlar om att gå ner fem och tio kilo. Då är det inte nån fetma vi snackar om direkt.

Hursomhelst: Tack för att ni finns, ni tjejer som orkar säga ifrån!

• Nimis

>Luks

"Tyvärr ser jag alldeles för många trådar här som handlar om att gå ner fem och tio kilo. "

Vadå tyvärr?
    Det är inte hälsosamt att väga för mycket (vad som är för mycket skiljer givetvis från perosn till person).
    Jag väger ungefär 4-5 kilo för mycket och min övervikt sätter sig till 80% runt midjan, vilket är väldigt ohälsosamt. Jag kan fortfarande t ex ha storlek 38 i byxor, men blodvärdena är sämre och jag mår sämre.
    Ska jag vänta tills jag har gått upp 15-20 kilo med att gå ner i vikt? Varför det?

• Luks

Nä, självklart inte. Ni har inte fattat syftet med den här tråden alls. Jag menar att det finns 18 trådar om bantning och två om våra relationer. Varför måste alla som vill gå ner fem kilo ha en egen tråd? Ni kan väl peppa varann i ett par trådar. Jag orkar inte se alla dessa trådar varje gång jag vill diskutera intressanta saker som samlevnad och relationer.

Den här tråden är till för er som inte orkar stå och glo i spegeln längre. Den här tråden är för er som säger nej till hetsen, pressen, reklamen, kraven!

Den är till för er som är trötta på alla bantningstips och bröstförstoringstips! Vi drunkar ju i dem. Varför ska vi alltid, alltid, alltid, vart vi än vänder oss - överrösas med kommentarer, inlägg, reklam etc som säger att vi inte duger??!!

• Sweetchili

Go Luks go Luks!
    Jag håller med dig, bra tråd.

"Varför ska vi alltid, alltid, alltid, vart vi än vänder oss - överrösas med kommentarer, inlägg, reklam etc som säger att vi inte duger??!!"

För att det är ett beprövat, effektivt och extremt lönsamt sätt att kväsa en grupp som annars skulle vara en stor och skrämmande maktfaktor.

Det är vad jag tror, en slug konspiration helt enkelt från början till slut och den är så välsmord och inkörd att vi själva bidrar till dess fortlevnad utan att märka det.

• Nimis

Detta forumet kallas ju Hälsa/Bantning.

Samlevnad och relationer kan väl diskuteras på forumet för Samlevnad t ex?

Eftersom så många trådar skapas här om bantning och många som skriver i dem hela tiden så är det tydligen ett ämne som berör många. Då ska det väl vara ok att skriva om det? Det är väl det forumet är till för?

Svar på tråden Duger-som-vi-är-tråden