• Filipa

P-piller: Yasmin 28 & Follimin 28

Hej!

Jag har knaprat Follimin 28 i 6 ars tid. Tror att detta har bidragit till minskad sexlust.

Funderar pa att byta till Yasmin 28, da minskad sexlust endast finns under "ovanliga biverkningar" tillskillnad fran Follimin dar den ligger under "vanliga".
    Dessutom saknar Yasmin biverkningar som: acne, fet hy, nedstamdhet och bla. okad aptit.

Har DU provat Yasmin eller Yasmin 28?
    Fungerar det bra? Vilka biverkningar fick du? Forandrad sexlust?

Tack pa forhand!

• Svar på tråden P-piller: Yasmin 28 & Follimin 28
  • jocelyn

Skrev just om det i en annan tråd men jag kan säga samma sak här; har använt Yasmin i ca 5 års tid. Har inga biverkningar alls. Ingen påverkan på vikt eller hud. Har mindre mens och mindre mensvärk.
    Toppenbra piller!

• Carma

Samma här som jocelyn ang. Yasmin. Jag hade follimin innan i ett par år & yasmin i 1,5. Funkade också bra med follimin har mkt mer hormoner vilket har gett flera blodpropp enl statistiken. Byt så fort du kan.

Yasmin:
    1. kanke lite mindre 6-lust men det beror mer pga stress, tror jag.
    2. Hyn är perfekt, jag som hade problem innan,
    3. vikten stabil, har gått ner 17 kg men detta pga min nyttiga livsstil,
    4. inga humörssvängningar förutom ngn dag innan mens kan jag bli ledsen utan ngn anledning. Men det beror mer på att jag behöver sol & värme :D
    5. Matlust oförändad
    6.Större bröst :D

Så Yasmin är bra men det är ju p-piller trots allt. Så man ska hålla i åtanke vad det innebär. Bl ökad cancer- & blodproppsrisk. Men jfr med andra p-piller blodproppsrisken är relativt låg (jfr med desolett & follimin t ex).

• SadPsychoBitch

Jag är inne på mitt 5e år med Yasmine och jag tycker de är super!

*Mindre mens
    *Kortare mens
    *Mindre menssmärtor
    *Ingen viktuppgång
    *Större bröst (vet inte om det beror på p-pillrena dock)
    *Inga finnar

Så tycker det är värt att testa :)

• SadPsychoBitch

och ang. sexlusten så är den oförändrad, jag är lika sugen på det som innan :)

• Carma

Jag glömde säga att jag också fått mindre mens & kortare, dvs 3 dagar.

• pickolina

Om man läser om olika p-piller här på BT så är det många som skrivit att de fått sämre sexlust av yasmin.

Jag trodde själv inte att jag hade några biverkningar alls.. Trodde att min minskade sexlust berodde på andra saker men av någon anledning är jag alltid k*tare under den p-piller fria veckan under mensen. Vad det beror på vet jag inte men har precis slutat med mina p-piller (yasmin) för att se vad som händer... Är k*t dygnet runt nu, precis som förr..så pillerna var nog kanske inte så himla bra som jag trodde....

Men det där är olika för alla... :)

Brösten blev FÖR stora av yasmin så jag är glad att de nu blivit mindre igen efter jag slutat...

• Sanasol

Har precis slutat äta Yasmin efter flera års användning. Hade inte tänkt på hur dessa egentligen hade påverkat mig, mina slemhinnor blev väldigt mycket skörare och känsligare vilket ledde till smärtor vid samlag ibland (även om man var väldigt upphetsad), mitt humör blev mot slutet helt outhärdligt, grät för ingenting och kastade saker och skrek (Tur man har en sympatik karl)!

Alla är väl olika men dessa var verkligen inte bra för mig! Min Gynekolog berättade i samband med att jag ville sluta att detta var rätt vanligt i samband med användandet av yasmin.

Har börjat med minipiller, cerazette nu... men har inte hunnit märka någon större skillnad ännu (Har bara tagit dem ca 2 veckor).

• Filipa

Hmm okej det later ju inge vidare. Verkar dock vara delade uppfattningar. Antar att enda sattet att fa reda pa det ar helt enkelt att prova :)
    Ska byta efter denna karta, prova i 3 man och blir min sexlust inte forandrad (for det ar enda biverkningen med Follimin som jag upplever), ska jag lagga av helt och se om det blir skillnad.

Tack for alla inlagg!

• Schnagelina

Ätit Yasmin i 6 år och slutade (helt och hållet med p-piller) i december .

Med Yasmin:
    uttorkade slemhinnor
    humörsväningingar
    minskad sexlust
    Brutal pms
    Fantastisk hy

Efter yasmin:
    k*t, glad och finnig

• ialu

Jag lade precis in ett inlägg i en annan tråd om p-piller men sammanfattningsvis:

Yasmin funkade inte för mig!

Jag vet inte ens om det är värt att prova om jag ska vara ärlig. Jag mådde väldigt dåligt, psykist och blev helt av med min sexlust. Har inte fått tillbaka den fullt ut än heller och det var mer än ett år sedan jag slutade med pillrena. I efterhand hade jag hellre använt kondom hela tiden istället. Varför använda piller om man ändå inte ska ha sex med sin partner eller hur?

Svar på tråden P-piller: Yasmin 28 & Follimin 28