• Fru Cinderella

Finnig hy, hjälp!

Jag har aldrig haft finnig hy eller haft några problem alls på den fronten. Förutom mina fräknar, men de är ett helt annat problem.

Men nu har jag fått jätte finnig hy o det är inte speciellt roligt.

Hur går jag för att få fin hy igen?

• Svar på tråden Finnig hy, hjälp!
  • Ssuperstar

hej, ja fick också ett knepigt utbrott i somras,jag har provat massa grejer, först massa produkter och det enda rådet jag kan ge där är att inte använda grejer för fet hy, utan mer för känslig, det får inet vara för uttorkande då retar du bara hyn mer,jag bytte även p-piller till yasmin som ska vara bra mot just sånt,och jag äter jästex ett b-vit från apoteket,var även hos läkaren och fick recept på dalacin ett slags flytande antibiotika, min hy har blivit bättre den är inte perfekt än men bättre, du kan ju börja med nån grej, kanske inte alla samtidigt,svårt att veta vad som funkar då ,lycka till

• Fru Cinderella

Jo sant, tack.. äter ju inga p-piller för tillfället.

Men att äta någon B-vitamin kur eller liknande kan man ju testa. Tack så mycket.

Svårt o veta när man aldrig haft problemet förut

• dior12

Karin Herzog Professional Cleansing Cream som gör rent på djupet och sedan Oxygen Face! Stimulerar och är bakteriedödande!Garanterat bra resultat!

• liten-liten

Dalacin funkar superbra på mig...MEN...Jag har använt det i många herrans år och får bara någon finne då och då. I alla fall, min flaska Dalacin tog slut nån gång i September förra året. Jag tänkte inte så mycket på det, men så fick jag supermycket finnar, och jag klöste på dem och fick ärr och testade alla olika medel - inte tänkte jag på att det kanske berodde på att jag hade Dalacin längre. Sen kom på på det i Januari, och bad min läkare skriva ut ett recept. Använde i några dagar, och finnarna slutade. Så kanske man ska vara försiktig, eftersom det verkar som att hyn blir "beroende" av Dalacin?? Måste jag nu använda det hela livet?? ojoj...

• emm_smile

Genom att inte ha för mycket starka produkter i mitt ansikte och att inte tvätta det mer än en gång om dagen (kvällen) har jag blivit jättefin i min hy. JAg använder åxå en kräm som heter finacea som är superbra. Jag tror att mina finnar har kommit efter att jag har haft för tok för starka rengöringar för mitt ansikte. Nu har min hud kommit in i en ny balans och jag hoppas att den inte ska bli sämre när jag slutar med mina p-piller. (Har varit utan i två veckor och än så länge är den fin)

• Hm..

liten-liten:
    Jag hade i princip samma problem som dig fast att jag inte hade så mkt finnar innan jag började använda dalacin.
    Sen när jag slutade pluppade en massa finnar upp i pannan, men med tålamod så avtog de som tur va :) Huden kanske behöver en liten avvärjning? Har även hört att de kan vara farligt att använda dalacin över en längre period då det kan göra en resistent mot antibiotika :S vet nu inte om det stämmer så bra..

• katariina

ACO (Apotekens Composita): Time pure & clean deep cleansing mousse.. + matifying day lotion. Aktiva substansen: salicylsyra..
    Funkar för mig:D

• Fru Cinderella

katariina

Okej det verkar lagom ofarligt, ska ta o snappa upp en sån, tack

• reflex

JAg använder också apotekets produkter, jag får stora innebrännare på hakan, ser ut som om jag åkt på stryk. Jag blir svullen...Apoteket har kommit med en ny produkt, Visibly Cleaner, just nu i början ploppar det upp, men huden var inte ren från början och allt skit måste bort. Jag har också haft Dalacin, men inte fått någon effekt. Jag tycker att min hud blivit bättre sedan jag börjat med apotekets produkter. Sedan måste jag rekomendera hederlig Zinkpasta. Funkar kanon. Mitt stora problem är ju att jag inte kan låta dem vara ifred. Jag bara måste klämma på dem och när det är innebrännare så är det liksom onödigt arbete, det gör bara ont. Jag får även dålig hy om jag stressar, i samband med pms och om jag äter mycket dålig mat och godis. Ett annat tips är att sola, solarium eller ute i den vanliga solen. Jag har mycket bättre hy på sommaren än på vintern. //Reflex

• Fru Cinderella

okej tack så mycket.
    Tror du man kan få remiss för solarium?

(Skämt åsdio)

Svar på tråden Finnig hy, hjälp!