• Ninno - 79

Luktärter o allergier?!?

Har länge tyckt om luktärter, och skulle gärna använda mig av dem i brudbuketten också. Men går det att binda nåt av så "sköra" blommor, man vill ju att det ska hålla!
    Dessutom har jag nångång fått för mig att luktärter är VÄLDIGT jobbiga för folk med allergi och astma. Stämmer det? Är inte själv allergiker, men man vill ju inte utsätta sina gäster för onödig påfrestning heller...
    Är det förresten nån som hittat bilder på buketter med just luktärter?

• Svar på tråden Luktärter o allergier?!?
  • Ninno - 79

*Puffar*
    Ingen som vet?!?

• Ninno - 79

Den andra bilden (Anja) var ju underbar! Nåt liknande sånt skulle jag vilja ha...
    Men hur är det då med allergier? Har några på gästlistan som har rätt svår astma och vill naturligtvis inte utsätta dem för onödiga påfrestningar
    Maila gärna mer info på berndtsson2@hotmail.com om det finns mer att se!

• f.d. Svart brud

Ninno

Tack! Den buketten har jag gjort...
    Hur det är med allergier vet jag inte. Jag skulle fråga de som jag vet är allergiker om de är allergiska mot den blomman. De flesta brukar veta vad de är allergiska emot.

Om det hade varit jag, skulle jag haft bukett med mina favvoblommor oavsett allergiker. Men det är jag. I kyrkan t ex går man rätt snabbt förbi och jag tror inte att det skulle innebära några större problem. Däremot skulle jag inte ha brudbuketten stående på bordet under festen, och jag skulle inte ha dessa blommor i arrangemangen på borden, om det fanns allergiker bland gästerna.

• f.d. Svart brud

Förresten, när gifter du dig? Gifter du dig på sensommaren kan du enkelt odla luktärt (som även kallas för rosenvial)själv. De är lättodlade, anspråkslösa och blommar mer ju mer man plockar av dem, precis som med ringblommor och blåklint!

Luktärter finns i många olika färger och sorter, vissa doftar stark och andra nästan inte alls. Sedan finns det andra vialer som i princip ser ut som luktärt, men inte luktar...

• Lindblomman

Jag är allergiker och har svårt för luktärt (tyvärr för de luktar ju gudomligt). Har du gäster med svår astma skulle jag avråda från luktärt. Dumt att chansa tycker jag.

• Ninno - 79

f.d. Svart brud

Har du några specifika förslag på blommor som liknar luktärter utan att dofta så starkt?!
    Jag gifter mig 26 augusti, så det kan man väl kalla sensommar... Finns de andra vialerna att få tag i då också? Hur är det med ranuckler(om de heter så??)?

• f.d. Svart brud

Jag vet inte hur det är med att få tag på ickeluktande luktärter eller liknande i blomhandeln, mer som frön för att odla själv. Ranunkel är mer en vinter/vårblomma, så där får du nog tänka om...

• Ninno - 79

Ok... men om jag odlar själv (som jag gärna gör), kan man ta med dem till floristen som ska binda buketten, eller vadå? Det kanske är helt märkliga frågor, men jag är ute på djupt vatten i detta ämnet!

• f.d. Svart brud

Ninno
    Det ska inte vara något problem.

• biddi

Hej Ninno

Det ligge till så här: att Rosenvial som svartbrud föreslog e en perenn art av luktärter och den doftar inte alls, finns i vitt och cerisrosa.
    Men den e lätt att odla men lite svårare att bli av med när den har tagit sig ordentligt i trädgården.

Vanliga luktärter e oxå lättodlade, och finns i många fler färger.

Jag hade oxå gjort som svartbrud sa ta det DU vill ha i din bukett.

Svar på tråden Luktärter o allergier?!?