• Sagotroll

Byta namn

Är det så som jag har läst, att det kostar 1500 kr vid byte av efternamnnamn? Vi vill båda ha ett helt nytt, gemensamt namn, men det känns inte som att man vill ha en sådan kostnad i bröllopsbudgeten... Har någon av er tagit sig ett helt nytt efternamn?

• Svar på tråden Byta namn
  • Smurfan_JM

Lippi:
    Nej, hon har inte alls bytt och tänker inte byta (men hela familjen funderade på att byta för några år sedan, och det var då vi fick veta att det var gratis för mamma och oss barn (oavsett om mamma bytte först/samtidigt) men att det skulle kosta för pappa (och att det DÅ krävdes att mamma bytt först/samtidigt)...

• Sagan

Någon skrev tidigare att den administrativa avgiften ska betalas innan namnbytet och då vet man inte om namnet kommer att godkännas. Det gäller nybildade namn. Att bilda efternamn av förälders förnamn eller att ta ett släktnamn godkänns alltid, så vida man kan bevisa namn och släktskap.

Om PRV inte godkänner ditt nya namn har du möjlighet att komma med fler förslag utan kostnad. Vid första ansökan kan du ta med fyra namnförslag, sedan fyra till osv. Ända tills du kommit på något som PRV godkänner. För att slippa det kan det vara smart att använda PRV:s namntjänst, som tar fram möjliga namnförslag!

• Sockerpinglan

Vi ska byta till ett nytt gemensamt namn. Vi "lottade" vem utav oss som kommer att byta namn före vigseln eftersom den som byter till namnet kommer att få rätt till det namnet, dvs om vi skiljer oss, så får den andre personen inte heta så om den gifter om sig.
    Vi gör såhär för att slippa betala 3000 kr, vilket det gör om man är ogift, för familjer (dvs om man är gift!) kostar det 1500.

Så först måste man betala innan de ens beaktar ansökan, sedan handlägger de ansökan, och sedan kungörs namnet om det gått igenom. Detta tar ca 2 månader. Sedan är namnet bytt!

• Freddans fröken

Jag skulle väl iofs misstänka att PRV nog har nån programvara som fixar det där automatiskt. Dock är nog kostnaden tänkt att fungera lite avskräckande så att folk inte byter namn HELA tiden, liksom.

• Bellamy

Konstigt att vissa fått betala 1500 SEK för ett nytt namn, det behövde inte min sambo göra då han aldrig bytt namn tidigare. Hans mamma är omgift, och han har precis bytt till hennes nya efternamn som jag sen ska ta efter vigseln. Jättebra, det kostar oss inte en krona!

• Smurfan_JM

Bellamy:
    Det är ju just att om man har en ordentligt "koppling" till namnet, så är det gratis...

• Vicky83

Smurfan_JM :

Jag hade ordentlig koppling, men fick ändå betala... Nu känner man sig ju lurad av PRV... Undrar varför JAG fick betala när det tydligen är andra som inte betalat... *frustrerad*

• filipelin

Vad rörig den här tråden är, alla verkar ha olika svar
    Jag och min m2b funderar på att ta ett släktnamn, för min m2b heter Pettersson, och vår son heter Filip, så det blir jobbigt att säga Filip Pettersson, så nu har barnen mitt efternamn, Carlsson. Är det någon som vet om det kostar att byta namn på barnen? När vi fick vår son visste vi inte om vi skulle ha råd att gifta oss, därför fick de mitt efternamn.

• Bröllopstokiig

Lite O.T. men jag undrar bara... Vilket namn tycker ni är finast?

Lantz
    Wallbom
    Lantzkämpe

Det är dem vi står och väljer mellan.

Svar på tråden Byta namn