naprapat/kiropraktor
Hej alla!
Är det möjligtvis nägon här som vet skillnaden på naprapat och kiropraktor? Vilket ska man välja om man vill få ordning på en sliten rygg?
Hej alla!
Är det möjligtvis nägon här som vet skillnaden på naprapat och kiropraktor? Vilket ska man välja om man vill få ordning på en sliten rygg?
Som kiropraktor arbetar man med rörelseapparaten och det handlar om att återskapa balansen i kroppen mellan muskler, leder och ligament, som vid obalans ofta orsakar inflammation eller smärta. Smärtan i sig uppstår ofta på grund av överansträngda muskler och ledband i ett område där leden rör sig för mycket.
Ledens överrörlighet beror ofta på en låsning i en närliggande led. Obalansen kan uppstå t.ex. på grund av stress, dålig ergonomi på jobbet eller att man halkat till. Kiropraktorn kan återställa rörligheten i den låsta leden så att den överrörliga leden återfår sin normala funktion.
Kiropraktik innefattar inte enbart ryggproblem utan hela rörelseapparatens tillstånd, d.v.s. leder, ledband, muskelfästen, muskler, nervbanor, blodcirkulation m.fl. och samverkan mellan dessa.
En naprapat är en utövare av naprapati. Kiropraktorliknande terapeut som med mjukare metoder (tryck, massage och dylikt) behandlar rygg, leder, idrottsskador etcetera.
Jag har testat båda och skulle absolut rekommendera kiropraktik! Har fått jättemånga behandlingar sen i höstas och det har gett resultat!
Jag rekommenderar oxå kiropraktor. Jag har gått i tre år och mår sååå mkt bättre, ingen huvudvärk eller ryggvärk längre... :)
Däremot är det viktigt att man trivs med sin kiropraktor. Min har precis flyttat och därmed slutat och den nya använder en lite annan teknik som inte alls känns bra så jag ska be om att få byta. Så, känns det inte bra -testa en annan!
Svarade i ditt andra inlägg om detta...
Tror det är svårt att välja nåt som är "bäst" då dessa yrken mer och mer börjar flyta i varandra. Förr var en kiropraktor någon som bara knäckte och en naprapat masserade och tryckte...
Kotor mot muskler och leder ungefär. Nu är det inte riktigt så längre. Kommer du till nån relativt nyutbildad så är dessa skillnader mindre idag. Jag skulle rekommendera att du prövar dig fram. Själv har jag min naprapat härhemma...
Naprapater gör så mycke mer än masserar och trycker...dom fixar låsningar i ryggen och i leder, Går själv till en kanonbra naprapat som fixat min rygg och min bäckenled!!
Hej!
Tack alla för era svar!
Jag får helt enkelt pröva mig fram, det är väl som i alla yrkesgrupper: det finns bra och mindre bra utövare, och då spelar det väl ingen roll vilken titel de bär...