• Diddisen

kost efter maginfluensa

Hade maginfluensa i helgen och mådde riktigt dåligt. Spydde konstant i 13 timmar så klart att magen är kass. Men nu har det ju gått 3 dagar och jag kan fortfarande knappt äta nåt utan att må illa, fast jag spyr inte.
    Nån som har tips hur man ska börja äta för att det ska bli så bra som möjligt.
    Vill komma igång att jobba då jag precis fått ett nytt jobb..

• Svar på tråden kost efter maginfluensa
  • kamelia

hej hej.. beeen there done that... undvik fiberrik mat samt mjölkprodukter .. naturell yoghurt är bra och lugnande men undvik laktosprodukter som pesten för magsjuka gör en överkänslig för laktos.. ingen idiotläkare vet detta... alla dessa inkompetenta s k läkare som man betalar dyrt för tror hela tiden att det "bara" är en "infektion" som kommer att gå över efter tio återbesök...

Ha det gött och lycka till med det nya jobbet! Håll bara tummarna för mig så att jag också kan hitta ett bra jobb snart!

• ninonica

kamelia
    Nu tycker jag att du är lite hård. Alla läkare är faktiskt inte såna, du har nog haft otur. Undvik fet mat också.

• Ellte

*gapskratt* Jag tror nog också att kamelia haft lite otur :?

Diddisen: Fettsnålt, undvik mjölkprodukter, inte stekt mat, inte kryddig mat, undvik grönsaker som inte är snälla mot magen (typ lök, paprika) :)

• anne på grönkulla

Milda saker.

Jag blev rejält matförgiftad för några veckor sen, började då så smått efter några timmar med avslagen cocacola (utmärkt för magen!). Nästa dag blev det te & linssoppa, sen rostat bröd. Sen tröttnade jag på detta och åt "riktig" mat. Men min mamma brukar rekommendera kokt ris, kokt fisk och kokta grönsaker när man varit dålig. Inget fett, inget starkt kryddat utan milt & fint mot magen.

• Diddisen

Tack för alla tips då vet jag vad jag kan äta i kväll..
    Börjar bli tråkigt att ha orolig mage

• mulan

Har haft vinterkräksjukan år efter år och blivit rutinerad Provivas drycker och vitt bröd är det som funkar för mig. Bara ett tips!

• Luks

Hur kan man ena sekunden tipsa om yoghurt och sen avråda laktos? Jag hänger inte med...

• Ellte

Det är väldigt mycket mindre laktos i yoghurt än i t.ex mjölk.

• Luks

Är det verkligen nån större skillnad?

• Ellte

Hmm..jag är inte inläst på det men får för mig att det är nästan 50% Vet inte var jag läst det bara *skäms*

• Ellte

"Eftersom yoghurt innehåller ca 40% mindre mjölksocker (laktos) än vanlig mjölk kan den lättare konsumeras av personer som har svårt att bryta ned laktosen." (från livsmedelssverige.org)

"Yoghurt innehåller ungefär 40 % lägre halt laktos än mjölk eftersom yoghurtkulturen har brutit ner en hel del laktos. Den som inte tolererar stora mängder färsk mjölk kan därför lättare tolerera yoghurt." (arla.se)

• Luks

Okej, bra! Källa är alltid det bästa. Själv föredrar jag sojayoghurt. Inge laktos alls! Och inga mättade fetter eller kolesteroler.

• M.G

Måste bara få fråga om det här med avslagen coca-cola. Kan det verkligen funka eller är detbara som man inbillar sig. Har alltid trott på det men det innehåller ju en massa socker, det borde inte alls vara bra för magen.....men himla gott är det när man har magsjuka!

• Ellte

Har man förlorat mycket energi genom magsjuka är det nog inte dumt med lite socker. Dessutom tror jag att "kryddningen" i cola faktiskt är bra...fast jag vet inte varför. Vet bara att det rekommenderats i alla tider och faktiskt hjälper :D

• Ninno - 79

Vad gäller CocaCola: jag jobbar som sjuksköterska på barnavdelning, har med andra ord hand om magsjuka barn ganska ofta. Och faktum är att vi upplever att CocaCola och chips är bästa magsjukemedicinen för barnen. Då får de i sig socker och salt, vilket oftast är vad de saknar i kroppen. (Dessutom är det ofta svårt att få dem att äta något annat, men "godis" tackar de sällan nej till )
    Annars brukar det funka bra också med rårivet äpple!

• anne på grönkulla

Jag antar att frågan om cocacola ställdes till mig, eftersom förslaget var mitt. Men andra har gett utmärkta svar! Jag vet inte riktigt vad det är i, men både när magen krånglat så funkar det (tror också att det beror på att man förlorat salter och energi, så socker & salt är bra att få i sig - det hjälper återhämtningen). Men avslagen som sagt - bubblorna är nog ingen hit för en känslig mage. Men skälen är spekulationer, vet bara empiriskt att det har ungefär samma effekt som sockersaltlösning när man förlorat mycket vätska (vilket man gör när man är magsjuk, dte är lätt att bli uttorkad & matt).

När jag kände mig svimfärdig på ett flygplan häromdan kom de också med cocacola till mig (förutom ispåsen jag bad om). Då tror jag det var socker & koffein som gav lite "pick-up"-effekt.

Svar på tråden kost efter maginfluensa