• Thindris

Karlshamn eller Karlskrona, någon?

Hej. Undrar om det är någon från Karlshamn eller Karlskrona här? Mitt i allt bröllopsbestyr har vi nu börjat diskutera en flytt till någon av dessa städer. Vi vet inget om dem, har aldrig varit där och skulle tycka det vore jättekul om någon ville berätta lite om dem Tex hur städerna är, invånarna, hur är det med bostäder, jobb osv.
    Så här hade vi inte alls tänkt att det skulle bli... gifter oss 26 aug och måste nu kanske flytta innan dess. Bor i Norrland kan jag tillägga, så det är en bit...

• Svar på tråden Karlshamn eller Karlskrona, någon?
  • malla b

Thindris!

Vet ej om du fortfarande är kvar men jag är från Karlshamn och ska precis som du gifta mig den 26:e aug.
    varför måste ni flytta?

• Thindris

malla b
    Vad roligt att vi gifter oss samma dag När jag har kikat runt lite på bilder så önskar jag nästan vi skulle gifta oss där också, ser så himla romantiskt ut
    Vi måste flytta för det finns absolut inga jobb för mig här, har precis tagit min socinomexamen. Vi har funderat på lite olika städer, men idag hittade min m2b två olika utbildningar som han kan tänka sig att gå och när vi satt och surfade runt på internet kände vi båda två att vi absolut skulle kunna trivas i någon av dessa städer.
    Skulle bli jätteglad om du ville berätta lite om dem!

• Iollo

Bor inte där nere i södern själv men, har besökt båda de städer du nämner ett flertal gånger. En stor fördel med båda städerna är att de ligger vid kusten samt har närhet till kontinenten om man gillar att resa i europa.

Båda städerna är väldigt lika varandra stadsplanemässigt men om man gillar att vara ute i skärgården så kanske Karlskrona bjuder på en något mera varierad sådan.

Vad Blekingeborna beträffar så är det allmänt trevliga och gästvänliga. Min uppfattning är att det är ganska lätt att skaffa nya vänner i de två städerna.

Så, vilken av de två städerna ni än väljer att flytta till så tror jag inte att ni kommer att behöva ångra er.

Enda eventuella problemet för dig som kommer från norra Sverige kan vara att du till en början har lite svårt att vänja dig vid dialekterna, där Karlshamns dialekt är om möjligt "ännu lite bredare" än Karlskronas. (Detta INTE sagt i avsikt att stöta mig med någon från Karlshamn).

• Thindris

Iollo
    Det låter ju bra Jag komemr själv ursprungligen från Östergötland, har bara bott här i Norrland i 4 år. Min m2b är dock sann Norrlänning
    Jag tror jag skulel kunan trivas i någon avd e städerna dels på grund av att jag älskar hav och natur, men också just för att det är lite mindre städer. Vi har pratat om Göteborg också, men jag är ingen storstads människa och tror jag skulel kunna känna mig mer vilsen i ens törre stad... men jag vet inte...
    Har de en dialekt som liknar skånskan lite? Kanske dum fråga, men jag vet faktiskt inte...

• brud juni 06

Här är en blekinge brud till.

Jag tror att som norrlänningen tycker man nog att blekingskan låter likt skånska medans vi tycker att det är som 2 olika språk. Skillnaden mellan karlskrona o karlshamn är små språkmässigt. Det beror på om du springer på bonden eller inte.

Det är svårt att säga vilken stad ni ska välja. SOom tidigare sagts så är städerna ganska lika. Karlskrona är dock ngt större o har tex ett bredare utbud av filmer på bio, samt uteställen.

Det ni kan tänka på vid en ev flytt är vart du får jobb. bor man i karlshamn så tar det ca 1 timme att pendla med tåg/buss till både Kristianstad o Karlskrona. Gör att ditt upptagningsområde blir mycket större. Pendlade under ett tag till Kristianstad o tyckte inte det var några problem. Skönt att slippa på ens kunder/klienter när man var ledig.

har dålig koll på naturen kring karslkrona. Finns dock mycket mysiga skogar för promenader etc i karlshamnstrakten.

Det var lite mer info om Blekinge.

• Lucia05

Vad trevligt att du är intresserad av att flytta hit till Blekinge! Du är sååå välkommen.

• Thindris

Lucia05
    Tack Vi känne ross bara mer och mer sugna på att flytta!! Speciellt som vi lsäte att ett Piteå par hade flyttat dit ocha tt det mest underbara tyckte de var att sommaren är 2 månader längre än i norr. Sommaren är något som jag har saknat enormt sen jag flyttade hit. Nu i somras hade vi ca 2,5 veckor riktig värme, sen var det kyligt resten av sommaren. Har verkligen saknat sensommarvärmen. Vi har sommarstuga utafnröf Gamleby (Lofta, nära gudingebadet) och jag älskar havet, så det skulle passa mig ypperligt att bo så nära havet

brud juni 06
    Jag ahr absolut inget meot att pendla, som du tycker jag det är skönt att slippa springa på klienter när man är ledig då de inte alltid respekterar ens ledighet. Så vi har funderat en del på Karlshamn just för att jag kan pendla i olika riktningar då

Tack snälla för att ni har svarat!! Skönt att höra lite röster om dessa städer och itne bara läsa de partiska informations sidorna

Hur ser det ut med boende osv? Är det lätt att få tag i boende? Hur ser det ut med bussar osv? Går det bra med bussar? Undrar också hur det ser ut med butiker, finsn det stora köpcentran, eller är det mindre lokala butiker, kanske både och?

Tack för att ni tar er tid och svarar

• Bröllopstokiig

Hej!!

Jag är från Karlskrona och gifter mig där i sommar (bor nu i Stockholm dock). Karlskrona är fantastiskt och bra mycket större vad gäller utbud än Karlshamn. Staden är uppbyggd på 33 öar och har en helt fantastisk skärgård. Jag funderar på att flytta tillbaka!
    Jag har massa tips och kontakter om du så behöver!

• Bröllopstokiig

PS glömde att säga att Karlskrona har mycket mer vad gäller köpcentrum och butiquer. Massor av resaturanger och cafér, samt väldigt lätt att få bostad. Kommunikationen till andra ställen är kanon, de flesta bussar går vart 20e minut, sen finns det ju tåg (kustpilen) och andra färdmedel. Närmaste flygplats är Kalling (ronneby) ca 25-30 minuter från Karlskrona med bil. Du kommer verkligen inte ångra dig! Go Girl!

• Thindris

CicciL
    Låter ju jättebra Om det blir Karlskrona eller Karlshamn beror på var min m2b blir antagen. Vad det gäller jobb har jag inga större problem med att pendla lite. Vi har dock två hundar, så det vore bra om någon av oss antingen pluggar eller jobbar i närheten så att vi kan ta oss hem på lunchen
    Jag ser en charm i bägge städerna och ju mer vi tänker på det, desto mer sugna blir vi på att flytta. Om jag får jobb, men han inte blir antagen på någon utbildning kan det bli så att vi flyttar iaf.
    Vi är så förvånade att vi båda två känenr så starkt att vi vill flytta dit. Tidigade har vi diskuterat Linköping och Göteborg fram och tillbaka, men adlrig känt oss helt bekväma med något av dem. Och så nu helt plötsligt ahr vi hittat två småstäder som båda känsn väldigt inbjudande... Visst är det underligt?! Vi känner lite båda två att det skulle vara som att flytta hem, fast vi aldrig ens har varit där... Hoppas vi inte blir besvikna!! Det vi kanske oroar oss mest för är det sociala livet, om det är lätt att få vänner osv...
    Du får gärna berätta mer!! Vill veta allt och lite till!!!!

• brud juni 06

på blocket kan man hitta hyreslgh i åtsminstonde karlshamn. Ska inte bli några problem att hitta bostad.
    Karlshman har minsre utbud av affärer, men är en ganska ok shoppingstad ändå. Finns standardutbudet dvs 1 affär av varje av de stora kedjorna, dock inte HM

• Thindris

brud juni 06
    Inte HM? Underligt, den affären brukar det ju finnas i överflöd av
    Vi funderar fram och tillbaka, letar och jämflr priser... Hm... Jättesvårt, men det känns ganska ok ändå. kanske för att vi står på randen till vuxenlivet avd det gäller familj osv. Hade vi varit yngre hade det kanske känts som rena döden att flytta till en mindre stad. Nu lockar det istället... Nu får vi bara hoppas att mb2 kommer in på skolan!!
    Vad heter lokaltrafiken i dessa städer?

• brud juni 06

www.blekingetrafiken.se

... kan trösta dig med att skvallret säger att HM flyttar in om ca 1 år när Konsum flyttar t nya lokaler. Har dock funnits rykten i åratal så det tror jag inte förrän jag ser det.

Finns en hel del lokala butiker med bättre kvalitet än HM men samma priser.

Kul o höra att det är ngn mer än jag som börjar omprioritera vad man vill ha av en stad. Flyttade ifrån k-hamn för några år sedan för att söka lyckan i storstaden. Börja dock få mer o mer längtan tillbaka... ålderdomstecken

• Thindris

brud juni 06
    Ja, HM är ju inte allt och jag handlar egentligen inte så himla ofta där
    Jag förstår precis vad du menar. När jag valde mellan Östersund eller Umeå för att studera valde jag Umeå för att det är en större stad med mer studentliv och party party... Trivdes jättebra här först. Men nu längtar jag efter något, men vet inte riktigt vad egentligen. Det blir inget party party för mig längre, det är väldigt sällan vi går ut. Vi sitter hellre hemma med ett par vänner och äter lite gott. Nu längtar jag efter lugnet och jag tror vi kan hitta det i Blekinge Det är så konstigt, vi kände det som hemma när vi såg bilderna. Hur är det möjligt? Vi förstår själva ingenting men längtan att flytta dit blir bara större!
    En fråga bara, det finns väl inget pappersbruk som stinker i någon av dessa städer va?
    Jag älskar skärgården och havet, jag älskar naturen, skogen och dess mystik... Jag kan ligga i en båt och lyssna till havets kluckande i timmar, eller bara sitta och titta mot horisonten. Det får mig att koppla av på ett sätt som jag inte kan göra någon annanstans och kanske det är just det som lockar? Småstads idyllen... Har själv aldrig bott så, men kanske alltid längtat efter det.
    Hur blir det för dig då? Kommer du att flytta tillbaka?

• Thindris

brud juni 06
    Tack för länken, det avr precis vad jag letade efter

• Dilba

Har bott i Karlskrona i 5 år, men valde att flytta därifrån. Det är verkligen en underbar stad med havet och skärgården, Saltösand på sommaren är ljuvligt MEN, vi trodde inte att det skulle bli så "isolerat". Tyvärr var det sällan några kompisar som hade "vägarna förbi" eftersom det ligger i ett hörn av sverige... det var något vi inte alls tänkte på när vi flyttade dit. Men jag älskar fortfarande stan...

• T. Roll

Dilba, och alla andra som har eller tänker flytta.....

Tyvärr är det alltför vanligt att ens vänner sakta men säkert "försvinner" efterhand som tiden går. De skyller på att det är långt att åka, att det kostar så mycket osv. Har själv flyttat 2 gånger, första gången 60 mil bort , andra gången 30 mil. Har varje gång "tappat" flera goda vänner. Någrs hsr jsg fortfarande kontakt med men mest via mail.

Detta är en jättetråkig "bieffekt" som man sannolikt inte kan göra mycket åt. Jag menar att hålla kontakten ligger ju i båda parters intresse, eller hur. Så jag har lärt mig att resonera som så att de vänner som jag "tappat" sannolikt inte var "riktiga vänner" för då hade de visat lika stort intresse som jag för att fortsätta hålla kontakten.

just my 2 cent

//T. Roll

• AnT

Jag blir alltid så glad när jag hör Karlskrona. Jag och min sambo har bott där, han i 4-5 år och jag i 2 år och det var där vi träffades. Vi är dock båda Skåningar från början och blev mer eller mindre tvungna att flytta tillbaks.

Vi älskar Karlskrona och kommer alltid att sakna det. Sedan vi flyttade därifrån har vi åkt tillbaks några gånger om året. Karlskrona är underbart, vi hade 100 m till havet, 10 min att gå till skogen och 10 min att gå till stan. Perfekt!

Vi hyrde lägenhet av www.gallionen.com på Polhemsgatan, mycket fräscha och fina lägenheter. www.karlskronahem.se brukar ha många lediga lägenheter, men flytta inte till Kungsmarken. Tyvärr kommer jag inte ihåg fler hyresvärder just nu. Men jag har för mig att det går att hitta en lista på kommunens hemsida.

Anledningen till att vi flyttade från Karlskrona var att jag blev arbetslös och inte lyckades få något jobb. Jag är civilingenjör och det fanns inte mer än ca 1 jobb/månad för mig att söka och det var över 100 sökande till varje jobb. Jag började söka jobb i Skåne och fick ett direkt, så min sambo sa upp sig och flyttade med och fick jobb i Skåne efter ett halvår.

Jag rekommenderar er verkligen att flytta till Karlskrona, Karlshamn är också fint, men jag har knappt varit där.

Om du har fler frågor svarar jag gärna!
    Lycka till.

Svar på tråden Karlshamn eller Karlskrona, någon?