• MrsCanavan

Jag har ställt ett ultimatum - gjorde jag rätt?

För några veckor sen började jag känna ett starkt avstånd till min m2b. Han kramade mig inte längre, han svarade bara kort på tilltal - det kändes som om han ignorerade mig och önskade att jag inte var där.
    Jag blev förstås helt förstörd och frågade honom gång på gång vad som var fel. Men hans svar var alltid detsamma "Jag vet inte" eller "Jag vill inte prata om det just nu".
    Det gick en vecka, av sömnlösa nätter och dagar fyllda med gråt. Jag visste inte vad jag gjort för fel.
    Och så en morgon ville han helt plötsligt ha en kram innan han gick till jobbet. Jag blev förbannad och menade på att han inte bara kan ignorera vad som hänt. Varpå han gör slut och går till jobbet.
    Senare på kvällen sätter vi oss ner och pratar. Först DÅ öppnar han upp sig och tar upp det verkliga problemet. Vi pratar igenom det och lovar varandra att i fortsättningen vara öppna mot varandra. Han lovade att alltid berätta direkt när något var fel istället för att låta mig lida i dagar.

Nu är vi tillbaka på ruta ett igen. Inga kramar, kort ton och jag känner mig i vägen. Jag frågar vad som är fel och får svaret "jag vet inte."
    Jag klarar inte av den här känslokarusellen igen. Jag sa till honom "Antingen pratar du med mig eller så ställer vi in bröllopet"..
    Dörren slogs igen och han gick till jobbet.... Och här sitter jag igen och gråter för mig själv.

• Svar på tråden Jag har ställt ett ultimatum - gjorde jag rätt?
  • LisenL

Hej!
    Vad fick du för förklaring förra gången?
    Det verkar som om din kille inte mår så bra.
    Hur du ska göra kan bara du avgöra. Orkar du kämpa? är det värt det? Kommer han att fortsätta att bearbeta sina problem på detta sätt även när ni gift er? Svaret har bara du. lyssna till ditt inre.

• MrsCanavan

LisenL, sist var han irreterad över att jag spenderat mer pengar än jag borde. Vilket är förståeligt, men de hade hjälpt mycket om han hade sagt de direkt istället för att förstora upp allting. Förstår inte varför de skulle ta en vecka att säga det.

• MrsCanavan

och jag har inte spenderat pengar sen dess, så de kan de inte vara igen

• MonikaS

Jag tycker inte alls att du gjorde fel, man måste ju kunna kräva ett svar. Så himla omoget att ignorera dig i en vecka, och sedan bara slänga ur sig att det är slut. Menar inte att vara elak, men så kan man ju inte bete sig. Som du säger så måste han ju kunna säga direkt vad som är fel, inte gå och sura och vara kall i en vecka. Har tyvärr inga bra råd, men vill skicka iväg en kram och säga att du gör helt rätt som tar tag i det nu, innan bröllopet. Lycka till och *kram*

• MrsCanavan

Men de är verkligen svårt, för jag älskar ju honom.. Önskar jag kunde se in i framtiden...

• roslagsbrud

Att ställa ultimatum kan vara ett tveeggat vapen... Var försiktig med det om du inte vill att han ska ge dig "fel" svar!
    Att kunna kommunicera med varandra är A och O i ett förhållande. Utan det så hopar sig alla problem till en hopplös hög.
    Om din kille har svårt för att ta bladet ur munnen och säga vad han går och funderar på, så kan du antingen försöka lirka ur honom det genom att vara extra kärleksfull och visa att det enda du vill är att han ska må bra. Eller så får du, utan att vara martyr, vänta ut honom tills han känner sig mogen för att börja snacka. Gå inte till anfall och var inte heller för defensiv. Om din kille känner att du kan hantera hans kritik på ett moget sätt, så får han kanske lättare att prata. Lycka till!

• anne på grönkulla

Kommunikation är A & O för att ett förhållande ska fungera - jag tycker du gör helt rätt i att vilja reda ut allt innan ni gifter er. Kan han inte respektera det och er gemensamma kommunikation är förhållandet kanske inte rätt för er heller.

Kram & hoppas ni kan reda ut detta!

• MonikaS

Jag har själv haft grejer till och från med m2b som jag har tyckt varit jobbiga att hantera, men i mitt fel så finns det betydligt fler grejer som är bra, och jag älskar honom så pass mycket att det ändå är värt det i slutändan. Bara du själv kan ju avgöra om det är värt det, men man kan ju klara av såna här grejer, det behöver inte betyda att ni måste göra slut. Men han måste kunna prata om sina problem, det är så orättvist mot dig att sätta dig i en sån situation. Har han alltid varit konflikträdd?

• Likah

Men om han gjorde slut med dig hastigt och lustigt och ni sen blev ihop igen - är ni då verkligen redo att gifta er? Inga moraliska aspekter från min sida, ni vet bäst själva, men det låter lite svajigt. Försök att reda ut era problem och "testa" ert förhållande ett tag innan ni planerar bröllop är mitt råd.

• MrsCanavan

Ja han har alltid vart konflikträdd. Och jag har därför valt att lugnt lyssna på honom när han väl pratar. Jag går inte till attack utan verkligen pratar lugnt. så jag förstår inte vart rädslan kommer ifrån.

Svar på tråden Jag har ställt ett ultimatum - gjorde jag rätt?