Matris eller grötris?
Är det matris eller grötris som kastas på brudparet?
Är det matris eller grötris som kastas på brudparet?
Jag valde grötris, för jag fick för mig att det skulle se vitare ut.
Grötris enligt min mamma i alla fall.
Börja med att kolla upp med församlingen så att de är ok att kasta ris hos er.
Var på ett bröllop där vi blåste såpbubblor på brudparet av den anledningen att man inte fick kasta ris hos dem, så kolla upp de!
Sen tror jag att de är matris man kastar. Ska inte säga hel´t säkert men jag tror så alla fall. grötris sväller väl mer?
och sen finns de nått som heter paddyris som vi funderar över. snällare då fåglarna tycker om de :) och de inte sväller i deras magar. dock är ju inte de vitt men de får vi väl leva med i så fall.
Ris är inte skadligt för fåglarna! SKRÖNA-VARNING!
Bubblor
Lite olika bud...
Jag tror grötris är vitare, men det kan vara värt att skölja det eftersom det "dammar" lite.
Jag använde istället Uncle Ben´s Hurtigris/snabbris. Det ska bara koka c:a 5 minuter, vilket innebär att det är rejält förbehandlat. Det är bra eftersom riset är lite lätt puffat, och inte gör ont att få på sig! Dessutom är det riktigt vitt och snyggt! Och det blev inga fläckar på makens frack.
Jag försökte först skölja vanligt matris, men det klibbade ihop sig, så att det skulle gjort ännu mer ont att få på sig. Huva!
På vårt bröllop ska gästerna kasta rosblad på oss och eventuellt även blåsa såpbubblor. Extra allt :)
Ris är inte farligt för fåglarna
www.faktoider.nu/ris.html
IOR1, rosenblad är fint men kolla vad det är för sort om du vill vara säker på att inte få röda fläckar på klänningen - vissa sorter färgar av sig om de är riktigt färska!