• Bröllopstokiig

Nationer, billiga lokaler i Uppsala?

Har någon erfarenhet av att ordna middag och fest på någon av nationerna i Uppsala? Vad kan det kosta? Får man hyra deras lokaler som privatperson? Kan man festa vidare där?

Andra tips på lokaler i Uppsala som inte är för dyra välkomnas varmt!!

• Svar på tråden Nationer, billiga lokaler i Uppsala?
  • Bröllopstokiig

Jag var väldigt aktiv på nation i U-a och det struliga med att ha bröllop där jag jobbade var ju att de har öppet på lördagkvällarna. Det hände bara ibland att de stängde nationen för privatfest och då mot ersättning för vad de skulle ha tjänat på att ha öppet. De andra nationerna kanske har fler lokaler där inte alla används.

• Bröllopstokiig

Alla de olika nationerna har ju inte alla evenemang just på lördagkvällarna, utan varje nation har "sin" kväll i veckan. På sommaren har nationerna dessutom färre evenemang (en del har inget alls), så då kan det kanske gå lättare.

Jag vet inte vad det kan tänkas kosta att ha sin bröllopsfest på en nation, men jag är övertygad om att det blir billigare än att ha den på vanlig restaurang. Nationerna är rätt olika stora och deras festsalar har väldigt olika stil, så du får nog fundera över hur många gäster ni ska ha och om den lokal som nationen med lagom stor festsal har, är den typ av lokal du vill ha din bröllopsfest i. Ring runt och fråga om priser och hur många middagsgäster det är lämpligt att ha i de olika nationernas lokaler.

• Bröllopstokiig

Vi ska ha vår fest på Pharmaceutiska studentkåren i Gluntenområdet.

• Bröllopstokiig

Vi hade vår fest på Norrlands nation den 3:e augusti, i inre och yttre läs samt balkongen. Det var verkligen hellyckat, alla var väldigt imponerade av de pampiga lokalerna och den utmärkta servicen. Som nationmedlem betalar man inget för varken lokalhyra eller personal, allt som allt kostade vår trerätters med dryck 300:-/kuvert. Mycket prisvärt och supergod mat! Ett råd är väl at välja någon av de större nationerna, de har större vana vid stora arrangemang och uthyrningsverksamhet. Jag vet inte vad det kostar att hyra lokalerna som icke medlem, men jag kan inte tänka mig att det skulle bli SÅ dyrt! Jag rekomenderar Norrlands! Vi hade som sagt inre och yttre läs (dvs de två "mindre" rummen med bar innanför stora salen i gamla delen. Det var perfekt för våra 76 gäster.

• Bröllopstokiig

Ja, vi var där också. (Inre och yttre läs alltså..) Blev lite varmt, men man hade ju den fina balkongen att gå ut och svalka sig på...

Josefin.. visst var det en fin tårtställning ni hade.. Vi glömde kvar den på Norrlands och den har tydligen använts flitigt..

• Bröllopstokiig

Jag letar oxå festlokal i Uppsala, det verkar inte finnas så mycket inne i stan om man vill fixa mat och dryck själv. Då är det bygdegårdar utanför stan som gäller. Nån som har tips? Vill man inte fixa själv är nationerna jättebra, billigt och trevligt och vackra lokaler (utom kanske v-dala)och flera av dem kan man hyra hela kvällen och festa vidare.

• Bröllopstokiig

Om man är anställd på Uppsala Universitet kan man hyra Orangeriet i Linnéträdgården billigt (eller kanske kan man t o m låna det gratis - jag vet inte). Centralt läge med fin trädgård runt omkring.

• Bröllopstokiig

Öhh??!! Tycker du V-dala är FULT?? Hi, hi, skojar bara, det är "min" nation. Utanpå är det ju minst sagt speciellt, men deras festsal tycker jag är fin och väldigt praktisk.

• Bröllopstokiig

Glömde skriva att om man är i Linnéträdgården så kan man fixa maten själv.

V-dala är jättefint! Huset är designat av Alvar Aalto, så det är fint även om man inte tycker att det är snyggt, så att säga Själv har jag "känslomässiga band" till nationen, jag är ju v-daling, och tycker att det är den bästa av nationer!

• Bröllopstokiig

Hehe Linda... Jo det var verkligen en fin tårtställning, för att inte tala om själva tårtan som vilade på den! (Hörde förresten historien bakom- schysst att ni "lämnade" den!) Jag kan hålla med dig om att temperaturen i lokalen var NÅGOT hög, speciellt när discot drog igång och vi var tvugna att stänga till balkongen. Annars var det ett hellyckat arragenmang. Maten var som sagt bra även om gratängerna var lite "solbrända" och hissen pajjade så att servisen fick bära upp fat för fat från köket. Det gjorde att det tyvärr blev ett litet glapp mellan kött och tillbehör. Men, men... Vad gjorde väl det, alla var supernöjda ändå!

• Bröllopstokiig

Nationerna har vissa restriktioner som de måste följa. T ex måste den som hyr vara student eller anställd vid universitetet. Tidigare var dessa regler inte så strikta, men det är de nu.
    Det har med utskänkningstillstånd att göra. Nationerna är ju till för studenter.

Om du är student är det nog bara att begära offerter från nationerna.

• Bröllopstokiig

Tack för alla svar!
    Nu har vi hittat en utmärkt lokal på egen hand, Stabby Prästgård. De har rejält kök med allt glas och porslin vi behöver och husen och trädgården är jättefina! Där passar det bra att bjuda på buffe, som vi kommer att göra.

• Bröllopstokiig

Vi hade vår middag på Odinsborg. Inte helt billigt men med den servicen och den maten så var det värt varenda öre!

• Bröllopstokiig

Vi ska också ha vår middag i Stabbygården (stabby prästgård). Den är jättefin!!! Det känns lite som på landet fast det ligger i stan, porslinet och lokalerna är jättefina. Inredningen gör att det känns personlig.

Svar på tråden Nationer, billiga lokaler i Uppsala?