Tandblekning gör det själv - erfarenheter?
Hej!
Vi undrar över era hemma-tandblekningserfarenheter. Aktuellt blekningssätt är gjutna skenor med gel. Någon som gjort?
Svårt, lätt, bra resultat, biverkningar?
Tacksam för alla era svar!!
Hej!
Vi undrar över era hemma-tandblekningserfarenheter. Aktuellt blekningssätt är gjutna skenor med gel. Någon som gjort?
Svårt, lätt, bra resultat, biverkningar?
Tacksam för alla era svar!!
Linslus: jag har inte hört talas om nåt sånt! Undrar vad det kan vara. Om man fått ett slag mot en mjölktand (vilket kan leda till en vit fläck på den permanenta tanden) så har jag inte hört talas om att den går att putsa bort. Vi har inte nåt på vår klinik som funkar så. Det enda vi brukar göra är bleka tänderna och då brukar oftast fläcken synas mindre. Skulle vara kul att få veta vad det var för något de använde på dig!
Mitt hjärta är hemma: självklart kan man köpa samma medel på internet (i sverige är det bara tandvårdspersonal som får sälja tandblekmedel) från USA eller nåt, bara det är samma styrka och innehåll!
Dock rekomenderar jag att man gör individuella skenor. Jag tycker inte att de prefabricerande skenorna är bra. Alla tandbågar är olika och det säger sig själv att blekmedlet inte hålls lika bra på plats i de skenorna. Vi har provat sådanna men har de inte längre. Individuella gelskenor kostar inte många kronor och går att använda till alla framtida blekningar man kommer att göra! Mer värt att lägga 500:- på gelskenor än 500 på en hårklippning som räcker 6 veckor...
Kajza: Tack så mycket för dina goda råd. Skenorna som fästisen fått gjots hemma efter hans tandrad, styrkan är 16%. Antar, och har hela tiden trott, att det svåra med hemmablekning är att få till skenan bra. Skall absolut se till att han håller koll på tandköttet, det vill man ju ha kvar.
Tack igen!
500 kr för en 6-veckorsklippning går helt bort f.ö.
Mitt hjärta är hemma: Bara roligt att vara till nån hjälp! Det viktiga är att man tar bort överflödig gel från tandköttet när man satt dit skenan, typ med en tops eller nåt + att man försöker lägga gelen i skenan så den kommer på utsidan av tänderna. Insidan av tanden(mot gommen/tungan) behöver ju inte blekas! Lycka till och passa fästmannen så han inte får lika vita tänder som Ross i "vänner" :D
Hihi, näe, ingen risk.
Kajza
Var kan man göra skenor för 500 ???
Jag betalade detsamma som Linslus, dvs 2000:- Tyvär måste jag göra nya, då jag "tuggat" sönder mina.. :( Vore ju kul om man kunde komma undan med så lite som 500:- :)
2000 för gelskenor????? Låter sjukt dyrt. Skulle rekomendera att du i så fall ringer till tandläkare där du bor för prisjämförelse! Vi tar 2500- 3500:- inklusive puts, skenor, material, 1 klinikblekning samt uppföljning för våra patienter! bor ni i sthlm kan ni ju alltid kolla med city dental (polska tandläkare) de verkar ju vara superbilliga! :)
Jag undrar också om någon här har testat Zoom-metoden. Hur fungerar det? Hur länge håller det? Vad kostar det? Gör det ont? Många frågor blir det :)
Kajza
Så det rekomenderade priset för skenor är 500? Bra att veta!
Alltså: jag betalade 2400 för skenor OCH mer blekmedel än jag behövde... Tror inte det var dyrt? Fick också uppföljningsbesök i det priset...
Linslus
Har du köpt allt från tandis och sedan gjort jobbet själv hemma? Eller har jag missförstått dig? Bor du i en större stad?
Mia.Maria: Jag skulle inte säga att 500 är det rek. priset men 2000:- är på tok för dyrt för enbart skenor! Det beror ju på hur tandläkaren framställer skenorna oxå. Om han gör det själv eller om hon skickar till ett dyrt eller billigt lab! Vart bor du?
Linslus: 2400:- för allt är nog normalpris. Inte dyrt iaf!
Mia.Maria: ja jag bor i rikets andra största stad & gick till en estetiskt inriktad tandläkare som gjorde mallar för skenor med sån där "stelnande" gummimassa
. Sen fick jag hämta dem 2 veckor senare & prova så att skenorna var bra.
Sen valde jag att ta 15% gel 1 timme/kväll i 8-12 dagar (10 räckte för mig) ISTÄLLET för att sova med 10% i 3-5 dygn (hart hört att risken för ilningar är betydligt större då)
Jag tog endast de tänder som "syns" då man ler; dvs i mitt fall mina framtänder + 4 tänder till på vardera sida. Liknande i underkäken.
Tips: lägg en "sträng" medel längs med botten, fyll sen ca ½ av tandens framsida nedifrån. Tryck på skenan, tryck lätt på framsidan av skenan tand för tand med pekfingret så att gelen fördelar sig över tanden & ta bort eventuell överbliven gele som når tandköttet med tops! Tyckte inte det gjorde ont om gelen råkade hamna på tandköttet någon gång, för man tar ju bort det direkt...
Ibland gjorde jag så att jag tog varannan kväll överkäken, varannan kväll underkäken, för det har ingen betydelse för slutresultatet
PS: att jag valde att bleka tänderna hade faktiskt INTE med mitt kommande bröllop att göra Jag har en skada på framtanden & tänkte bara byta ut min plast-front då tandläkaren tyckte jag skulle prova hemmablekning då det ofta även tar bort intrycket av skadan... Tyvärr räckte det inte för mig så jag fick fixa till tanden lite extra, men nu har jag fina vitare tänder på köpet
Men OBS: det är lätt att bli "fartblind"--tänderna BLIR vitare än vad man själv tycker då man är mitt uppe i processen--be att få komma tillbaka till tandläkaren för en koll efter 8 dagar--risken är annars att man kör för många gånger & tänderna kan istället tyckas bli lätt "gråa" då de enligt min tandläkare kan bli lätt transparanta & ge detta intryck...
Mitt sista ps: du kan be tandläkaren ta ett FOTO innan blekningen som han sparar på datorn (om han har digitalkamera ) så kan han/hon sen ta ett nytt foto & jämföra
Mitt tips är www.simplesmile.se
Funkade skitbra för mig! Mycket billigare än tandläkaren :)
Trevlig helg!
Linslus
TACK för det utförliga svaret!!! Toppenbra!
Det var så många år sedan jag blekte så jag minns inte exakt vad jag betalade men det var typ 2400:- sammanlagt har jag för mig. Skenor som gjordes på samma sätt som Linslus beskriver + alla besök + blekningsmedel. Jag valde dock den styrkan man sover med.
Hmm, kanske jag som minns fel gällande hur mkt själva skenorna kostade?! Kan ju hoppas det med tanke på att jag måste göra nya skenor nu... *s*