• ezzy
    Äldre 22 Feb 18:10
    62325 visningar
    17 svar
    17
    62325

    Candidasvamp - dålig smak i munnen

    Vet inte riktigt vart jag ska vända mig....men jag gör ett försök här på BT. Är det någon mer än jag som lider av dålig smak i munnen, vit beläggning på tungan och ibland dålig andedräkt? Har lidit av det här i många år men ingen läkare har förstått vad problemen var orsakade av...de trodde att det var mandlarna så då opererades dem bort, eller så trodde de att det var slemhinnorna i munnen osv...men nu har jag varit hos tre olika naturläkare och de har alla konstaterat samma sak...candidasvamp i mage och tarm. Detta är tydligen något som alla har mer eller mindre men eftersom min övre magmun inte täpper till helt så kommer detta upp genom matstrupen. Inget medel jag har provat hittills har fungerat fullt ut, allt har varit bra i början, men så har beläggningen kommit tillbaka igen. Är det någon som känner igen sig och som har blivit kvitt sina besvär?

  • Svar på tråden Candidasvamp - dålig smak i munnen
  • Jen78
    Äldre 22 Feb 18:16
    #0

    Alla har mer eller mindre beläggning på tungan. Jag har själv genomgått en 8 veckor lång candidabehandling på eget initiativ. Magen blev bättre men beläggningen på tungan är kvar. Min bror och mamma har lika mycket som mig så jag tror nog att det har lite med arv att göra oxå.
    Vad har du provat för medel som du skriver?

  • GithKa­t
    Äldre 22 Feb 18:22
    #0

    Jag har oxå beläggning på tungan emellanåt. Använder tungskrapa varje dag och tycker det hjälper bra. Vet dock inte om det är någon svamp. Vet dock att det finns tabletter man tar någon gång om dagen som får smälta i munnen. Prata med tandläkaren om det, de kan skriva ut det på recept.

  • ezzy
    Äldre 22 Feb 18:51
    #0

    Jen 78;
    Tack för ditt svar!
    Skönt att höra att man inte är ensam om dessa besvär. De "medel" jag har tagit tidgare är bla capryspore, enterocare, mycostatin mm. Just nu provar jag något som heter anti-candida. Vad var det för en kur du hade genomgått?

  • Jen78
    Äldre 22 Feb 19:30
    #0

    ezzy :
    Var världens omständigaste grej... Man fick inte äta laktos, socker eller produkter som innehöll jäst. Gissa om mitt matintag blev begränsat. Vissa frukter såsom vindruvor och alla torkad frukt får man inte heller äta. Dessa innehåller ofta mögel nämligen.

    Den kuren jag åt gick i huvudsak ut på;
    Tabletter med karpylsyra. Dessa tog död på svampen. Innehöll bla vitlök.
    Sen drack man ett pulver som blandades i vatten, smakade sand. =( Detta rensade ut de döda svamparna. Har för mig att det innehöll malet physiallumfrö (eller hur de nu stavas) och maskros i det.
    Sen käkade man kapslar med mjölksyrebakterier, detta för att hjälpa magen i balans igen.

    Som sagt, kostade en massa pengar å var superjobbigt. En del skulle man ta en halvtimme innan maten. Det andra i samband med maten å det tredje 2 gånger om dagen. Va en massa att hålla koll på. Men visst, magen blev väl lite bättre men var inte värt 2000:-
    Tror nog att det som hjälpte allra mest var att jag slutade äta socker. Tror det kan vara boven till mycket.

    Har faktiskt inte hört talas om några av de medel du nämner men anar att iaf capryspore är nåt liknanade de tabletter jag åt med kaprylsyra?

  • ezzy
    Äldre 22 Feb 19:46
    #0

    Jen78:
    Tack för ditt svar.
    Jag tror som du att sockret är boven i dramat, men herregud vilket tråkigt liv om man aldrig får unna sig att äta något sött och gott. Hm.
    Kom du ihåg vad något av dina dyra medel heter?

  • ezzy
    Äldre 22 Feb 19:47
    #0

    Jen 78:
    Har du i övrigt problem med din mage, eftersom du skrev att du blev bättre i din mage efter kuren? Jag har annars inte märkt av några problem med min mage.

  • Gatan
    Äldre 22 Feb 19:48
    #0

    Socker är absolut vettigt att sluta med/minska på. Socker, jäst och även laktos (som ju är mjölksocker) ger näring till svampen. Tungskrapa är också skitbra. Oftast behöver man inte sluta helt med detta men välj naturell yoghurt före fruktdito, inget socker i kaffe/thé, inget godis eller choklad, vatten som måltidsdryck, grovt lågsockerbröd istället för motsatsen osv. Enkla saker.

  • Jen78
    Äldre 22 Feb 20:14
    #0

    Nä, som sagt,de 8 veckorna va ledsamma.
    Ingen godis, ingen alkohol, inga goa mackor. Men det gick till slut... = )

    Är på jobbet nu så har dålig koll på namnen.. Har dock länken på datorn hemma, har inte en susning om vad det hette. Återkommer senast imon med det!
    Har problem med magen, återkommande katarrer och alltid mer eller mindre uppblåst. Blev dock bättre under kuren men tror att det hade med att göra att jag aldrig nånsin ätit så bra som jag gjorde då. Åt ju inget socker, vetemjöl eller laktos, typ uteslöt allt som magen skulle kunna reagera på. Införde laktos försiktigt sen bara för att magen inte skulle få en chock. Gick jättebra. Tragisk som man är så fick jag ett frosserianfall när jag blev uppsagd från jobbet. Åt en massa skräp under lång tid varav sockersuget kom tillbaka. =(

    Men tror dock att man klarar sig hyfsat med rätt kost å tungskrapa. =) Provat det?

  • ezzy
    Äldre 22 Feb 20:19
    #0

    O ja, tungskrapa använder jag både morgon och kväll, men den tar ju inte så mycket av beläggningen ändå, tycker jag.
    Vet du om vissa har en viss benägenhet att få problem med det här...du skrev något om ärftlighet? Måste man undvika socker o likn resten av livet eller när man väl har svält ut den, kan den komma tillbaka då...vet du något om det?

  • Jen78
    Äldre 22 Feb 20:51
    #0

    Det där med ärftlighet e mest bara en gissning. Ser bara till min egen familj och vi har ganska mycket vitt på tungan. =)
    Har dålig koll på hur det funkar när man "svält ut den" men kan tänka mig att den kommer tillbaka ganska lätt.
    Du har inte använt tungskrapan FÖR MYCKET då? Kanske e som försvar lite oxå för tungan om du skrapat den för mycket? Kanske ska byta tandkräm?

  • Jen78
    Äldre 23 Feb 10:57
    #0

    www.egnatura.com/behand/frbehand.html

    Detta var det jag gjorde...

  • bride2­007
    Äldre 23 Feb 11:02
    #0

    Jag förstår inte riktigt vad du menar, du har alltså inte svamp i munnen? För har man svamp i munnen brukar man skölja med kolsyrat vatten. Syret hjälper till att ta död på svampen!

  • Liten med Mindre
    Äldre 23 Feb 11:05
    #0

    När jag skulle minska på sockerintaget en gång så rekommenderade homeopaten grapefruktkärne-extrakt. Tror även det skulle vara bra mot candida.

    Droppa i vatten och drick efter första och sista måltiden på dagen. (Samt uteslut socker så mycket som möjligt förstås.)

    Kanske kan funka. Jag lyckades låta blir socker den månad jag höll på i alla fall.

  • ezzy
    Äldre 23 Feb 11:09
    #0

    Tack för filen jen78.
    Får ta mig en funderarare nu...tycker du att du blev hjälpt av detta, förutom att magen blev bättre?

  • SYL
    Äldre 23 Feb 12:21
    #0

    Kan du inte prova receptbelagd medicin? En kur av sporanox el diflucan? De anvands ju for att fa bort svamp fran alla mojliga stallen. Gor att svampen inte far faste i/pa kroppen. Kolla FASS om det verkar lata vettigt, sa kan du isafall prata m doktor sen.

    Annars haller jag med tjejerna ovan att borsta tungan/anv tungskrapa, munskolj (jod ska vara effektivt, kolla apoteket), skippa sockret och ata mer yoghurt/a-fil.

  • Jen78
    Äldre 24 Feb 14:50
    #0

    ezzy :
    Nja, som sagt, i dagsläget märker jag varken till eller från. Men tror säkert att det var bra för kroppen att göra det, rensar ju ut en massa. Om man blir bättre eller ej har kanske att göra med vilka besvär man har, hur mycket besvär man har samt var svampen sitter.
    Har du "pengar över" så kan du gott testa kuren jag gjorde annars så tror jag att du kan klara dig ganska bra på egen hand och köra lite "avsvampning." De tabletter osv jag åt är ju lite av samma typ som det du redan provat. Hur länge åt du det du provade? Ändrade du dina kostvanor under tiden? Känner du dig osäker så slå en signal till EGnatura, dom va jättetrevliga å hjälpsamma på alla sätt å vis. Kom dock ihåg att dom gärna vill sälja men lyssna noga å känn sedan efter själv vad du tror.
    Ska tillägga att jag inte åt vitaminerna de rekommenderade pga spirulinainnehållet, jag åt mivitotal istället. Helt ok, ingen jäst eller socker i det.
    Undrar du nåt mer så vet du var jag finns! =)

  • Äldre 14 Feb 05:59
    #17

    Hej

Svar på tråden Candidasvamp - dålig smak i munnen