• Tesze

Torkade vs. färska blomblad

Jag vill att våra gäster ska kasta blomblad över oss när vi går ut från kyrkan och hade tänkt göra strutar med blomblad i som gästerna får vid utgången i kyrkan. Det jag inte vet är om man ska använda färska blomblad eller om det går lika bra med torkade?
    Vad säger ni?

/Tesze

• Svar på tråden Torkade vs. färska blomblad
  • f.d. Svart brud

Jag säger bara en sak! FÄRSKA!

Vi hade färska på vårt bröllop och jag tycker att ingenting går upp emot färska kronblad.

Har dessutom varit gäst på ett bröllop där vi skulle kasta torkade rosblad på brudparet och det var helt hopplöst. Det var ingen tyngd i kronbladen, så de landade på ens egna fötter istället för på brudparet. Till slut HÄLLDE brudens far korgen med kronblad över brudparet. :)

• 26 aug

Köper man blombladen hos en blosterhandlare??

• f.d. Svart brud

Ja, dels kan man beställa där, eller så kan man köpa ett par 10-pack rosor på t ex konsum och knäcka loss bladen själv. Det går på ett par minuter. Man kan göra det dagen före bröllopet, hälla ner kronbladen i en påse, spraya lite med blomspruta så det blir lite fuktigt (inte blött!). Skaka påsen och förvara den i kylen. Sedan kan man ta fram kronbladen och t ex hälla ner dem i en korg en stund före vigseln, så hinner fukten dunsta. Kronbladen kommer att hålla sig bra.

• MissB

färgar inte bladen av sig på den vita klänningen då?

• Nasse7

Och jag undrar om det är tillräckligt med tyngd i färska kronblad så att de går att kasta?

• Henkes Sara

Håller bara med: FÄRSKA!!

Dels så är det mycket finare och dessutom så blir det en massa skräp av de torkade.
    Kanske inte så läckert med en massa rosenblads-smulor i hår och urringning

Torkade får ju dessutom en helt annan färg än de färska, åsså krymper dom.

• Tesze

Det får bli färska då! Jag håller med om att det är finare. Jag var på ett bröllop där man hade dekorerat borden med torkade rosblad och det såg faktiskt inte så roligt ut.

f.d. Svart brud:
    Hur långt tid innan vigseln kan man ta fram bladen utan att de blir "sladdriga"?

• Fru Villa Solglimt

Tips...

Man kan förse alla gästerna med en ros var. Då är kornbladen så färska de bara kan vara. Gästerna får sedan själva lossa bladen straxt innan de kastas.

Har själv varit på ett sådant bröllop där de gjorde så - och det fungerade jättebra.

• Tesze

villa solglimt:

Tack, vilket smart tips!

/Tesze

• sockerdricka

färgar inte bladen av sig om de är färska?

• Tesze

Åh nej, färgar de av sig. Det kanske de gör ja. Hmmm.. det måste jag absolut testa. Det var ju en så smart idé.

Tack för varningen!
    Tesze

Svar på tråden Torkade vs. färska blomblad