• Bröllopstokiig

alternativ till att raka benen....?

Är det nagon här som har provat att använda en s.k.a "epilerings grej" för att ta bort har pa benen?!Gör det ont?(haret rycks väl ut med rötterna-AJ!!)
    Men det ska ju visst vara ett bra alternativ till att raka benen.....

• Svar på tråden alternativ till att raka benen....?
  • Bröllopstokiig

Det är samma princip som vaxning. Vaxning går fortare för att det tar större ytor åt gången och är därför mindre smärtsamt tycker jag.

• Bröllopstokiig

Jag har en apparat som heter "Satinelle" och jag tycker den funkar jättebra. Särskilt för mig som har många och kraftiga hårstrån på benen är det bra att kunna hålla på tills jag fått bort allt. Första gångerna gör det dock JÄTTEont. Numera funderar jag inte så mycket på det, har lärt mig tekniken och "vant" mig.
    Nackdelen är väl att det tar en stund att få väck allt, eftersom den bara tar några hårstrån i taget.
    Verkar det omöjligt att stå ut med, prova att vaxa benen på salong istället!

• Bröllopstokiig

Jag brukar köra med Epilady. Nu har jag ganska hög smärttröskel så jag tycker inte att det gör så ont, möjligen var första gången lite värre. Det gör ondast om håren är långa, inte så ont om de är bara halvt utväxta. Man får dock aldrig bort alla hår så att det blir lika slätt som efter rakning, men det håller ju lite längre. Efter ett tag växer håren ut olika fort, så man får hålla efter det lite då och då. Man slipper den stubbiga känslan som efter rakning, men i gengäld har man alltid lite småhår som inte kommit bort. (Och på mig händer det att hårstrån växer inåt ibland när man använt Epiladyn, gör inte ont men är lite irriterande.)

Man kan bli prickig på benen en stund efter, så gör det inte minuterna innan du ska på fest...

/Katarina

• Bröllopstokiig

Otroligt smärtsamt!! (Tycker jag, och jag har inte mycket hår på benen)

Jag blev röd och svullen och det gick inte ner på flera dagar.
    Har du provat hårborttagningsmedel? Jag tycker det är ett bra alternativ. Nakdelen med det är ju att hårstråna måste vara lite längre när man gör det men resultatet håller längre än vanlig rakning.

Men föresten vad är det som är så jobbigt med att raka benen i duschen på morgonen dagen D.

• Bröllopstokiig

Jag kan rekomendera Veets nya hårborttagningsskum. Det går jättesnabbt och gör ju inte ett dugg ont. Väldigt bekvämt.

• Bröllopstokiig

Jag använder Silk-épil och tycker den är toppen. Visst det är inte smärtfritt men man vänjer sig. Använder den dock bara till underbenen eftersom det skulle göra för ont annars. Resultatet blir bra och håller ca 6 veckor. När håret växer ut sedan så blir det inte så där stubbigt som det blir när man rakar benen.

Jag kan dock rekommendera att inte låta håret vara längre än en halv cm när man använder en epilator. Det gör mindre ont då.
    För mig som har väldigt mycket hår på benen så fungerar den jättebra och jag kan starkt rekommendera en sådan apparat. Fast är man väldigt känslig så kan det vara jobbigt.

Det tar ca två dygn innan de röda prickarna försvinner och strax efteråt är man lite öm om benen så det bästa är att göra det på kvällen, sätta på sig en sval satinpyjamas som kyler lite mot benen och bara ta det lugnt. Man ska undvika sol alldeles efteråt.

• Bröllopstokiig

Jag tycker att rakning även skrapar bort den översta hinnan av huden och att huden blir matt och torr. Jag brukar vaxa benen med vax-strips. Sedan väntar jag en dag och använder veet skum eller gele...under armar och runt knä som är svårt att komma åt.

Huden känns mycket friskare och mjukare. Och det varar otroligt länge. Vaxning gör inte så ont efter som det går så snabbt. Det finns vax srtips i flera olika märken och de är inte alls kladdigt eller krångligt. Går på 15 minuter.

• Bröllopstokiig

Aj Aj Aj. Om du vill prova på hur det känns så ta en pincett och börja plocka.

Nova-Hellre hårig än epilady.
    (Tur att det finns rakhyvel/hårborttagningskräm.)

• Bröllopstokiig

Jag kör håriga ben! Har aldrig kort kjol så jag tycker inte det gör något att jag har svarta hårstrån på vaderna... Min blivande tycker inte heller att det har någon betydelse.
    Men så tillhör jag sorten som får problems vid rakning. Körde ett varv under armarna för en vecka sedan och jag har fortfarande utslag och ont....

• Bröllopstokiig

jossebell: Jag brydde mig inte heller om mina håriga ben förrän det var en kille som påpekade att jag borde raka benen. Inte så kul. När du får utslag använder du hyvel då? Jag får nämligen utslag om jag använder hyvel men inte när jag använder rakapparat. Det kanske sliter mindre på huden.

• Bröllopstokiig

Jag hade en "hårryckningsapparat" en gång. Den gjorde ont och slet av de flesta av hårstråna så det blev jättekort stubb kvar-suck. Jag provade även hårborttagningskräm med fick värsta utslag, kändes som brännsår, och jag har inte känslig hud.

• Bröllopstokiig

Åsa, jag tycker att du ska kräva en slät Ricky Martin bringa av den killen som fick dig att börja raka benen.

(inkl muskler)

;)

• Bröllopstokiig

Maggan: Det har du alldeles rätt i. F*n att jag inte tänkte på det. Skulle ha varit rätt kul att se hans min.

• Bröllopstokiig

Jag har en epilady som är toppenbra. Den har en isklump på som kyler och därmed tar bort smärtan. Första gången gjorde det lite ont men om man sen bara använder epiladyn så gör det inte ont längre. Och de hår som sen växer ut är tunt och mjukt och ljust. Alla fördelar om du frågar mej. Epilerar ytterst sällan numer och ser ändå inte hårig ut däremellan.

Svar på tråden alternativ till att raka benen....?