• Smurfina

Trollhassel

Hej,

behöver trollhassel till bordsdekorationer. Någon som har tips på hur jag kan fixa detta billigt. Kan man köpa från typ plantagen och plantera nu i vår (gifter mig i slutet av somamren).

Finns det något annat som fungerar lika bra som trollhassel?

• Svar på tråden Trollhassel
  • wintersaga

Är det verkligen trollhassel du vill ha och inte ormhassel?

http://www.odla.nu/fs/article/file_6743.html#

Såg att Sia sålde bruna växtslingor med små vita blommor i plast med metalltråd i som du kan forma som hassel. Riktigt fina!

• kaali

Det allra billigaste sättet är nog att höra om någon bekant har en buske i trädgården! Nu vet jag inte var du bor. Det kanske inte går med ormhassel norr över.

• biddi

Vill inte göra dig besviken men om du köper en buske nu i vår så har den inte kommit så mycket lägre i slutet av sommaren. Dom växer väldigt sakta. Och det e ormhassel du vill ha, trollhasseln är ganska rak bara lite vågig om man jämför me ormhasslen.
    Så fråga runt bland alla du känner om nån redan har en buske som du kan få lite av.

• yrvädret

sedan är det olika färg på ormhassel och trollhassel. trollhassel är mörkare brun och ormhassel är ljusare i färgen.

• Jonsson-wannebe

Bor du i närheten av Skövde? Vi har en gigantiskt hasselbuske som har jättefina krokiga grenar. När en kompis gifte sig i somras tog hon grenar av oss och skalade bort löven, trädde pärlor på ståltråd och lindade runt - jättefint!

Kolla runt! Många har sådana buskar och de behöver gallras mycket för att bli fina. De växer dock otroligt långsamt så om du vill gifta dig inom de närmsta åren så får du nog satsa på annat än att driva upp den själv ;)

• Smurfina

det stämmer säkert att det är en ormhassel jag vill ha :o) Snurrade grenar ska det vara i alal fall.

Jag har inte kikat hos plantagen och dyl ännu, men tänkte att det kanske finns buskar som är någorlunda stora redan som man kan köpa. Tänkte att det blir billigare än lösa grenar hos blomsteraffärerna i alla fall.

Ska dock lyda era råd och leta hos vänner och bekanta. Kan dock inte minnas att jag sett en ORMhassel någonstans...

Jonsson-wannebe >> jag bor i Örebro och det är ju inte allt för långt från Skövde Kan jag inte få dian kontaktuppgifter så kan jag höra av mig om det kniper i juli/augusti?

Har du någon uppfattning om hur längre grenarna stod sig inann de blev fula?

jeanette.wilen@orebro.se

Tack för all hjälp!

• biddi

Ormhassel kvistarna håller sig fina jätte länge. jag har ett par som e torkade och står i en vas, dom har nog stått där ett år, kanske ngt blekta och lite dammiga men annars jätte fina

Svar på tråden Trollhassel