• Äldre 16 Feb 11:18
    27881 visningar
    33 svar
    33
    27881

    Någon som kan komma med råd, efter en skilsmässa och bodelning....

    Hmm, bra fråga.

    Vi har en liknande situation, inte för mig men i bouppteckningen efter min avlidne far så tror vi att hans änka kan försöka undanhåll en del av sina tillgångar (även för ett dödsbo så gör man ju en formell bodelning mellan makar). Hon kommer heller inte från Sverige och det kan inte uteslutas att hon inte VET att hon är skyldig att redovisa även sina tillgångar som han skulle ha giftorätt i (och inte bara motsatsen, aatt hon hävdar giftorätt i ahsn tillgångar är ju självklart). Men vi har då argumneterat att vi inte vill medverka till att en eventuellt inkorrekt bodelning görs, vilket skulle bli fallet om den görs på inkorrekta uppgifter. Vi vill inte ha hennes tillgångar, men eventuellt vill vi ju kunna kvitta värdet av dem mot skulder hon kräver dödsboet på...

    Risken för din del är ju att du visste om fastigheten innan, alltså undanhöll han den inte. Det skulle ju försvaga argumentet att bodelningen inte gjordes på korrekta grunder, och alltså kunna överklagas eller kompletteras. Antar jag...

    Hoppas det kommer en jurist som kan besvara det på riktigt åt dig!

    Om det är så, i värsta fall alltså, kan jag bara råda dig att försöka lägga det bakom dig. Det lönar sig sällan att gräma sig över vad som KUNDE ha varit. I din situation tror jag det är viktigare att se sitt nya liv framåt istället.

    Kram!

  • Äldre 16 Feb 12:24
    #0

    Gåva, javisst, tillhör hans familj - ja, det kan man tycka.

    Men värdet av båda makarnas samtliga tillgångar ska ligga till grund för en bodelning. Om det inte finns nedtecknat på något sätt (i gåvobrev, äktenskapsförord, testamente eller dylikt) att det ska vara enskild egendom, då ska värdet delas lika vid en bodelning.

    Sen hur man ska göra såhär i efterhand vet jag som sagt inte. Men att man har rätt till halva värdet av de gemensamma tillgångarna vid en bodelning är inget konstigt.

  • Äldre 16 Feb 12:34
    #0

    PS jag uppfattar å andra sidan inte heller att TS eg är ute efter fastigheten i sig, men tycker att värdet av den borde ingått i bodelningen. Vilket är rätt stor skillnad. Men, men...

  • Äldre 16 Feb 15:14
    #0

    All min sympati! Det låter iallafall som att du bör kolla på era bodelningspapper och återkomma till advokaten med frågan om inte fastigheten står upptagen.

    Självklart ska du ha till en korrekt bodelning! Din kompis har helt rätt - inte ska du straffas ekonomiskt för att han sabbar ert gemensamma liv på det där sättet!

  • Äldre 17 Feb 10:05
    #0

    Tingelingplingan:

    Vad skönt om du kan få professionella svar på dina frågor!

    Men sorgligt om du känner dig ovälkommen på BT. Jag skulle önska att du kunde berätta hur det har gått för dig.

    Kram!

Svar på tråden Någon som kan komma med råd, efter en skilsmässa och bodelning....