• Luks

Hatar smileys!!

Jag har inget emot smileys när man själv väljer dem men jag retar mig som f*n på att de poppar upp när man minst anar det.

Jag är van vid att en smiley även innehåller en näsa. Alltså "-". När man skiver en smiley är det alltså tre beståndsdelar: : - )

Men här räcker det med : ) vilket bidrar till att smileys poppar upp i löpande text där man inte alls vill ha dem. jag försökte skriva A4 : or. Men det gick inte för då kom en smiley. Alltså kan man inte binda ihop nåt ord med ":" och "or" för då blir det smiley.

Så ska det ju inte behöva va! Man kan inte skriva normal svenska ju utan att det blir förstört.

Når mer som retar sig på detta? Går det att ändra på?

• Svar på tråden Hatar smileys!!
  • Luks

Jag tycker hela det här forumet osar i-landsproblem så sluta jiddra. Jag menar, Victoria Beckham-jeans hit och mascaror dit. Jag tycker mina smileys-problem är f*n så mycket intressantare. ;-D

Vissa meningar kan ha punkt innanför parentesen. Ja, om man helt enkelt skriver hela meningen inom en parentes.

• Amazonas

Men det är ju ännu värre på msn messenger. Om man har installerat extra bilder som sätts in när man skriver vissa ord så kan det verkligen poppa upp kostiga saker.
    T ex På min dator kommer alltid en gubbe som håller tummen upp när jag skriver "bra". Men den kommer även om jag skriver "Zebra" t ex...
    Och det värsta är en bild på en rörlig tjej som drar ner brallorna och visar häcken varannan sekund när man skriver "ass". Detta händer alltså även i slutet av ordet när man skriver madrass eller kass osv. Döskämmigt om man pratar med någon "seriös". Jag vet att man kan ta bort dem, men samtidigt är det kul att ha någon sån ibland.. (När man pratar med sina kompisar...)

• Ravial

En pillemarisk smiley blir ju lite dumt placerad när man skriver i en tråd och verkligen ska vara allvarlig och säga sin grundade mening. Då faller man liksom pladask i sin formulering!

• LindyLou

Amazonas:
    Man kan väl ändra kortkommandot för de där MSN-grejerna; döp den till typ assass istället vettja .)

• LindyLou

Min avslutning var ett test på vad som hände om man gjorde .) - och det gick ju finfint att skriva så utan att det blev en smiley :)

• blandlänning

Blivande fru j

Som språkpolis så måste jag rätta dig!

Om man skriver en del av en mening i parentesen så ska punkten vara efter parentesen, (så här).

Men om man skriver en hel mening, med stor bokstav i början, inne parentesen ska punkten vara där i. (Som så här.)

Hoppas att jag klarar mig från smileys, då blir detta inlägg oförståeligt! :)

• Luks

Lindy: Kanske är det för att du har mellanrum mellan sista bokstaven i meningen och punkten. Ja, jag vet inte. Det händer hela tiden i alla fall.

• Kirsto

Luks: Det är just att det inte händer VARJE gång utan bara ibland som är så irriterande! Jag förstår inte systemet. Och självklart blir det bara en blinkgubbe när man är allvarlig...

• Ellte

Det blir av någon anledning en blinkande gubbe om man har "å" innan en slutparenter. Tror även att citationstecken kan strula till det men är inte hundra...

å) = å )
    ")= " )

• pov

Ooops Luks, tycker du verkar lite bitsk...

• Ravial

pov:

Hur kan du uttyda det av det Luks skrivit?

• Luks

Pov: Haha. Ja du, vad svarar man på det? Känslig eller?

• pov

Skulle kanske lagt till en liten ;)

• LindyLou

Jahaa, OK, men jag gjorde ju mellanrummet just för att kolla om det ble en smiley... Det är alltså om man skriver korrekt som det blir galet? Haha, märkligt system det här! Om man gör "fel" blir det alltså "rätt", och skriver man korrekt så blir det en smiley.

Provar med "inget mellanslag+punkt+parentes".) Oj, kanske blir konstigt nu när jag dessutom har citationstecken, provar ännu en gång.)

Haha, det här har blivit min testingtråd :D

• LindyLou

Äh, det blev ju inte en enda "misstags-smiley" av det där - bara en enda planerad.

"kommatecken & parentes" ,)
    "citationstecken & parentes ")
    "8 & parentes" 8)

Oooh, så spännande!

Svar på tråden Hatar smileys!!