• Luks

Hatar smileys!!

Jag har inget emot smileys när man själv väljer dem men jag retar mig som f*n på att de poppar upp när man minst anar det.

Jag är van vid att en smiley även innehåller en näsa. Alltså "-". När man skiver en smiley är det alltså tre beståndsdelar: : - )

Men här räcker det med : ) vilket bidrar till att smileys poppar upp i löpande text där man inte alls vill ha dem. jag försökte skriva A4 : or. Men det gick inte för då kom en smiley. Alltså kan man inte binda ihop nåt ord med ":" och "or" för då blir det smiley.

Så ska det ju inte behöva va! Man kan inte skriva normal svenska ju utan att det blir förstört.

Når mer som retar sig på detta? Går det att ändra på?

• Svar på tråden Hatar smileys!!
  • Kirk

Hahaha....! :D

(Den där var med flit.)

Själv har jag lite problem med mina slutparenteser; de vill gärna bli en sån ;) istället, varför har jag inte kopplat riktigt!
    Men det kan bli ack, så fel beroende på hur allvarsamma saker man skriver om.

Har inte svaret på dina frågor, bara möjlighet att delge dig mina sympatier! ;)
    (Den var ocså med flit.)

• AndersE

Usch ja, vet inte hur många gånger jag skrivit mp3 : or i mina dagar och så har det blivit någon fruktansvärt ful gubbe mitt i ordet. Dock har det blivit en vana att skriva mp3-or numera istället...

• Luks

Ja, visst är det störigt?

En punkt och en parentes blir en blinkande smiley. Dumt!

• MonikaS

Och 8 blir alltid solglasögongubbe! Kul, visst, men inte när man skriver datum etc. Grrr!

• lolabe

hahaha!

Jag brukar föra in lite mellanslag här och var ( särskilt vid parantestecken, för de har verkligen en förmåga att omvandla sig till smileys... ) för att undvika problemet...

• blivande fru J

. ) är väl oftast felaktigt. Punkten ska normalt placeras efter slutparentesen.
    A4-papper brukar jag skriva

• blivande fru J

.) blir det verkligen en blinkande smiely? Trodde det var ; )

• pov

Tjitjing!! Dagens I-landproblem!!

Svar på tråden Hatar smileys!!