• Min-Ah

23 juli 2005 - Ännu en ny tråd!

23 juli 2005 - Ännu en ny tråd!

Ja, så har det gått ett drygt halvår sedan man vandrade altargången fram med sin älskade!

Förra tråden är stängd, så här är ännu en ny!

Denna dag var ju en av de lyckligaste i mitt liv!

Tiden sedan dess har gått fort!
    Vardagen är tillbaka, men minnena finns ju kvar och kommer så att finnas i mitt hjärta i resten av mitt/vårt liv!

Hoppas att ni andra 23-juli-brudar mår bra!

• Svar på tråden 23 juli 2005 - Ännu en ny tråd!
  • Min-Ah

LeavesOfFortune!

Önskar att man hade haft råd att resa på en massa håll i världen! Synd att det oftast kostar en hel del att resa!

Har inte rest mycket överhuvudtaget i mitt liv.
    Har mest varit till Danmark över en dag och det är ju inte riktigt samma "sak" som att resa längre bort!

Har gjort en enda resa längre bort - Båtluffade med ett par väninnor för en massa år sedan (1995 eller 1996, tror jag det var). Det var ju verkligen en upplevelse!

Den ena väninnan är av grekiskt ursprung (hon är född i Sverige av grekiska föräldrar).
    Hon hade båtluffat runt helt själv (modigt, tycker jag!!) först i tre veckor.
    Sedan anslöt jag och den andra väninnan under den fjärde, sista veckan.

Var ju himla bra med att ha en som kunde språket.
    Hon fixade t.ex så vi fick jättefina ställen att bo på.
    Första natten då vi anlände med båten ficck vi bo i ett rum i ett litet hus, som farbrorn som hyrde ut det hade som dotterns kommande hemgift.
    Han skötte det minutiöst väl och kom och moppade efter oss direkt så vi duschat var och en.
    Tipp topp städat och superfräscht ställe! Inte så konstigt ju förstås!

Sedan under resten av veckan bodde vi också på bra ställen.

Vi var bara iväg en vecka, så det var något "stressigt". Känner såhär i efterhand att det nog skulle varit värt att ha varit iväg två veckor i stället...

Men det var helt underbart ändå!
    Jag skulle verkligen vilja komma till den grekiska övärlden igen!! Där är också otroligt vackert! Och jättetrevliga människor!

• Min-Ah

Likah!

Ingen fara!
    Vad kul att ni också skall resa till Nya Zeeland!
    Och gratulerar till ert kommande bröllop!
    När gifter ni er?

• Likah

Min-Ah:
    22 juli. Du som har erfarenhet - var det dumt att gifta sig mitt i semestertider? Jag märker att det är svårt att få tag på frisör eftersom många stänger lördagar i juli... Och så är jag lite orolig för sminket, måste ha nåt som sitter toppenbra om det skulle vara värmebölja...

Ja, Nya Zeeland är ett drömresemål. Min fästman vill gärna tillbaks dit och det med mig, såklart Jag tycker naturen där verkar helt oslagbar!

• Min-Ah

Likah!

Åh, nästan samma dag som min bröllopsdag!

Ja, lite svårt var det ju att hitta frisör i "semestertider"...
    Men om du nu letar runt i god tid, så ordnar det sig säkert ändå!
    Var bor ni och var skall ni gifta er?

Då det gäller sminket så är det ju viktigt att man hitttar bra och hållbara produkter.
    Grunden (concealer, underlagscreme, puder etc) är bland det viktigaste att vara noga med!

Att grunda med en make-up primer creme kan vara bra, så sitter underlaget lite bättre.

Vädret kan man ju aldrig råda över, tyvärr!
    Det kan ju bli jättevarmt, men också kyligare och regnigt (fast det hoppas jag ju verkligen inte det blir, hi, hi!! )

Vattenfast mascara kan ju vara en bra grej!
    så man slipper oroa sig allför mycket för att mascaran rinner eller så!

Sedan är det viktigt att man får komma på makeup-provsminkning om man skall få det gjort hos salong. så man vet att man kommer att bli helt nöjd med det!

Jag gjorde min egen brudmakeup.
    Gillar att sminka mig och kände att det skulle bli allra bäst aom jag gjorde det själv. Känner ju mitt ansikte bäst själv.
    har varit på ett par, tre "provsminkningar" ov var inte alls nöjd med någon av dem!

Jag är asiat och har ju lite "speciella" färger och drag.
    När de "försökte" sminka mig så blev det liksom bara "märkligt" eftersom de inte riktigt visste hur de skulle bära sig åt med mina färger och ansiktsdrag...

Skulle också vilja komma till Nya Zeeland någon gång...
    Men just nu lockar ju Sydkorea mest!

• Likah

Just det, läste ditt tidigare inlägg om Korea. Tråkigt att det ska vara så dyrt! Men jag håller tummarna och hoppas verkligen att ni kommer iväg snaaaart...

Vi ska gifta oss på Marstrand. Jag är från västkusten, men min fästman är från Stockholm så jag flyttar upp. I nästan två års tid har vi bara setts ungefär tors-sön el mån (han kan jobba hemifrån ibland) så det ska bli så himla skönt att äntligen få ett gemensamt hem! Och att slippa resorna! Lite pirrigt bara att flytta från vänner och familj, men Stockholm är ju inte så långt bort!

Var gifte ni er och hur var vädret då? Hade ni ett stort bröllop?

• Min-Ah

Likah!

Vi gifte oss i N. Östra Skåne, strax utanför Kristianstad i min lilla uppväxtby, Vä.
    Jag har både döpts och konfirmerats i Vä St:a Maria Kyrka så det kändes ju fint att även få gifta sig där!

Vi hade toppenfint väder! Bara en liten. liten kort regnskur precis efter bröllopet medan vi stod på "kyrkbacken" och mottog folkets gratulationer... (Men det skall ju bringa lycka med regn i brud"kronan" - hade tiara ) Men det gick väldigt snabbt över och resten av dagen var helt lagom! Varken för varmt eller för kallt!

Vi hade jättetur att det inte var lika varmt som ett par veckor innan bröllopet, då det var över 30 grader!

Jo, det var ett ganska så stort bröllop! Ca 120 gäster!

Här är några bilder från bröllopet om du vill se!
    http://hem.passagen.min-ah/

• Likah

Åh, vilka fina bilder! Ni var jättefina och det såg ut att vara en härlig fest! Kul att se och grattis drygt ett halvår i efterskott

• Min-Ah

Likah!

Tack för allt beröm!!

Ja, det var en helt underbar fest!
    Allt blev jättelyckat!
    Fint i kyrkan, god mat och glada, nöjda gäster!

Vi filmade hela bröllopet inklusive det mesta av festen. Jättekul att ha såhär efteråt!

Vi skickade ut musiken från bröllopet (ljudinspelning från digitalvideon från seremonin i kyrkan) på CD-skiva till alla gästerna - detta istället för "sedvanliga" Tack-kort!
    Detta var mycket uppskattat!

(Min man driver eget företag och tillverkar mikrofoner och annan inspelningsutrustning, så han kan ju det här med ljud och inspelning )

• LeavesOfFortune

Likah

Vad kul att ni ska åka till Nya Zeeland!!! Vi har varit där två gånger och har båda gångerna bokat resan genom My Planet www.myplanet.se som är en vänskapsförening och resebyrå i ett. Otroligt bra service och de anställda har alla varit i Oceanien och vet vad de pratar om. Rekommenderar dem varmt!

Den här gången flög vi med Singapore Airlines och hade ett två nätter långt stop-over i Singapore på vägen ner. Förra gången flög vi med Thai Airways men jag tyckte mycket bättre om Singapore Airlines. Man tillbringar ju i stort sett 24 timmar ombord på flygplanen så det är ju skönt om man kan genomlida detta på ett så bra sätt som möjligt. Första gången vi var på NZ så hann vi bara med nordön eftersom vi gjorde misstaget att boka in och utresa från samma flygplats (Auckland), detta är dumt om man har tänkt hinna med båda öarna. Beror ju förstås lite på hur långt tid man har tänkt vara borta. Den här gången flög vi istället in till Christchurch (sydöns östkust) och ut ifrån Auckland.

Vi bodde mestadels på hostel (vandrarhem), 2 nätter på ett bed&breakfast och 3 nätter på hotell. Vi var borta i en månad så vår budget hade inte klarat att bo på hotell hela tiden. Dessutom tycker både min man och jag att det finns en stor fördel med att bo på hostel, nämligen att man träffar så mycket trevliga människor!

Vi hade hyrbil i 3 dagar vilket var kanon, lite lurigt att köra på "fel" sida av vägen men en otrolig frihet. Annars åkte vi buss och tåg när vi förflyttade oss. Buss och tåg är bra på sitt sätt och fungerar alldeles utmärkt att resa med men bil smällde trots allt lite högre...

Jag hade stor nytta av Nya Zeelands "turismhemsida" www.newzealand.com/travel där man också kan göra sin egen travelplanner. Mycket användbart! Annars är www.backpacking.se också en bra sida med mycket information att hämta. Lonely Planet-guideboken är ett måste...

Jag är som du säkert märker alldels frälst på Nya Zeeland så om du vill veta mer om vår resa eller har fler frågor så är det bara att säga till!!!

Om inte...
    Lycka till Med bröllopet och hoppas att ni får en lika fantastisk resa som vi hade!

Svar på tråden 23 juli 2005 - Ännu en ny tråd!