• Bappelsin

ot: behöver hjälp snabbt av förlossningskunniga!

Min syster är gravid i v 36... Har värkar var 20 minut... Hur illa är det?

Hon ska åka in till förlossningen nu, det är inte det som är frågan... Jag vill bara veta hur så små barn klarar sig utanför livmodern?

Kan man fördröja det hela? Och i så fall hur länge?

• Svar på tråden ot: behöver hjälp snabbt av förlossningskunniga!
  • ninonica

Menar du verkligen v 36? För då är ju din syster i stort sett fullgången och kommer hamna på BB.

• Delicatoboll

Ja, 36 veckor är ju 9 månader.

• Carma

En månad har väl 4,5 veckor förutom februari?

• ninonica

Har du skrivit fel och menar v 26 så kommer man försöka stoppa förlossningen. Hur länge man kan fördröja den beror på många saker. Har vattnet gått? Genom att ge kortison till mamman kan man få barnets lungor att mogna snabbare och då kan 1-2 dygn extra i magen göra stor skillnad för hur barnet mår när det föds. De flesta barn som föds i v 26 klarar sig bra. De får tillbringa ca 3 månader på sjukhus och brukar behöva andningshjälp i början och visst kan komplikationer tillstöta under tiden. Men det mesta brukar gå att behandla.

• ninonica

Barn räknas som fullgångna från v 37 till v 42. Så v 36 är nästan fullgånget och det är inte ovanligt alls att barn föds då. Men jag misstänker att Bappelsin skrivit fel...

• ninonica

En "normal" graviditet är 40 veckor, dvs 9 månader.

• ninonica

Bappelsin:
    Hur har det gått för din syster?

• Kär men inte galen

Jag fick barn i vecka 36. Min lilla tjej vägde 2400 gram men var pigg och stark och behövde inte ligga på neonatalavd. Självklart blir man orolig när allt sätter igång för tidigt men oftast så går det ju väldigt bra. Barnet är ju färdigutvecklat men har inte hunnit lägga på sig de där extra kilona innan födseln. Hoppas allt gick bra för din syster!

• ninonica

Bappelsin
    Är det inte dags att uppdatera oss??

• Nyfiken gul , nu fru

min älsta son är född i vecka 36 pga att jag blev sjuk...

han vägde 2255 g..

Idag är han en pigg o frisk 7-åring!

Jag hoppas verkligen det INTE var felskrivning... att få värkar i vecka 26 låter inte bra..

• ninonica

Jag trodde att det var en felskrivning för jag tror inte att det är så många som blir SÅ oroliga över värkar i vecka 36. Det är ju nästan fullgånget. Jag reagerade på bappelsns formulering "så små barn". Men det kanske bara är jag som är miljöskadad. Jag tycker ju att barn i vecka 36 är stora. *ler*

• lill

Hallå Bappelsin, hur gick det?

• nasa

Min dotter föddes i vecka 35 vägde då 2440g men gick ner till 2180 g, hade gulsot och sov mycket med sollampor. Hon var svag och orkade inte äta så hon fick sondmatas. Efter två veckor kom vi hem och hon är i dag en lång och jättefin tjej på 12 år. Neonetal är såå duktiga idag så det är oftast inget problem när bebisar född för tidigt

• Nyfiken gul , nu fru

hon kanske bara inte själv har några egna barn så hon kanske tror att barn i vecka 36 ÄR pyttesmå??

*bara en reflektion... *

oftast har man noll koll när man inga egna barn har..

• ninonica

Nyfiken gul , nu fru
    Förmodligen är det så. Jag är lite miljöskadad eftersom jag jobbar med för tidigt födda barn, så i mina ögon är vecka 36 inte ett dugg litet. Ibland blir jag bara så förvånad över att många inte vet att det faktiskt är normalt att föda några veckor "för tidigt" eller "för sent". Det är ju inte så många barn som föds EXAKT när de är beräknade.

Svar på tråden ot: behöver hjälp snabbt av förlossningskunniga!