• Lucasina

vad beror pirrningen i magen på?

altså vad beror det på när det pirrar i magen när man ser HONOM i ögonen? vad är det som gör det? Knappast käns det ju likadant för honom, men ändå undrar jag... Tokiga frågor, men det är aktuellt just nu ;)

• Svar på tråden vad beror pirrningen i magen på?
  • Lucasina

självklart vet jag att man är lite småkär då, men annars då? varför gör det så. ser man varandra så djupt i ögonen eller vad beror det på?

• Delicatoboll

Det hade de med på Rix FM förra året på "våga fråga". Kanske finns med i deras bok där de samlat de flesta, för jag kommer inte ihåg vad svaret var.

• abnocto

Så här stod det i vår dagstidning idag:
    När man blir förälskad eller kär släpper hjärnan ut mer av ämnet dopamin. Det gör att ens tankevärld blir totalt uppfylld av den man är kär i. Man får starka minnesbilder av den andre och det man gör tillsammans.
    Samtidigt minskar nivån av av serotonin. Det gör att man släpper hämningarna. Man får sämre omdöme och kan göra allt möjligt ogenomtänkt och dumt.
    Många blir nervösa av att träffa den de är kär i. Hjärtat slår snabbare, man rodnar och har svårt att få farm de rätta orden, blir kanske skakig om benen eller svettig. Detta beror på att kroppen får en stark stressreaktion. Framförallt i magtrakten samtidigt som en del funktioner stängs av. Det känns både nervöst coh spännande, som fjärilar i magen. Många behöver springa titt som tätt på toa och en del kan tom känna sig illamående.
    Att vara kär kan i ena stunden kännas som i sjunde himlen, i den andra nattsvart. Det är helt normalt. Det svarta är en rädsla för att sluta känna så som man gör, att förälskelsen inte ska få ett lyckligt slut.

Detta var en förkortat version av dagens text i tidningen.

Svar på tråden vad beror pirrningen i magen på?